Maszlag, hogy drágák a Forma-1-es motorok

F1 - HUNGARY GRAND PRIX 2017 Auto CAR F1 formula 1 FORMULE 1 FORMULE UN GP GRAND PRIX HONGRIE Motorsport RACE WORLD CHAMPIONSHIP DI RESTA Paul test driver Williams F1 Mercedes FW40 action during the 2017 Formula One World Championship, Grand Prix of Hunga
DI RESTA Paul test driver Williams F1 Mercedes FW40 action during the 2017 Formula One World Championship, Grand Prix of Hungary from July 28 to 30, Hungaroring, Budapest - Photo Frederic Le Floc'h / DPPI
Vágólapra másolva!
Toto Wolff szerint a kis csapatok siránkozása csak porhintés, mert az erőforrásokért a költségvetésükhöz mérten már most is viszonylag keveset fizetnek. A 2021-től várható V6-os biturbók még olcsóbban lesznek.

A Forma-1-ben régóta téma, hogy az ügyfélcsapatokra elviselhetetlenül nagy anyagi terhet ró a motorok beszerzése, és ez a probléma a rendkívül bonyolult, méregdrágán kifejlesztett V6-as hibridek három évvel ezelőtti bevezetésével még súlyosabbá vált. Sok kis alakulat a motorszállítója által támogatott pilóták versenyeztetésével igyekszik kedvezőbb árat kiharcolni magának.

A 2021-től tervezett új motorformula kialakításánál ezért fontos szempont, hogy olcsóbb legyen a jelenleginél, az ügyfélcsapatok évi 12-14 millió dollárért hozzá tudjanak jutni az erőforrásokhoz. A Mercedes sportprogramját irányító Toto Wolff szerint azonban az árak már most sem vészesen magasak, sőt annyira alacsonyak, hogy a gyártók számára veszteséges az értékesítés.

Az ügyfélcsapatok nem jutnak túl drágán a motorokhoz Wolff szerint Forrás: DPPI/Frederic Le Floc H

„A motorok kifejlesztése borzasztóan sokba kerül, jelenleg az összes gyártó veszteséges, ami nincs rendjén, ezzel tennünk kell valamit – idézi Wolffot az Autosport. – Másfelől sikerült megegyeznünk az FIA-vel arról, hogy a következő évek során az F1 történetének legalacsonyabb szintjére visszük le az ügyfeleknek kínált árat."

Most inkább a 20 millió dolláros, vagy a fölötti árak a jellemzőek, de Wolff már ezt sem tartja túl soknak. „Ez a nagy csapatok költségvetésének 5, a kisebb csapatokénak 8-10 százaléka – vélte. – Vajon ez nem elfogadható egy olyan sportban, amit motorsportnak neveznek? Nem korrekt egyes csapatok opportunista és egyoldalú érvelése, amellyel megpróbálják még lejjebb szorítani az árakat, miközben több mint 200 milliót költenek a kasztni fejlesztésére."

Wolff hozzátette, hogy a Mercedes nem ellenez önző érdekből olyan szabálymódosításokat, amelyek adott esetben ártanak neki, ha a Forma-1 javára válnak. Erre az idén bevezetett aerodinamikai szabályokat hozta fel példaként: a Mercedes azokkal sem értett egyet, a sport érdekében mégis elfogadta őket. Ugyanez érvényes a motorokra, jóllehet, a V6-os hibridek terén ők számítanak az etalonnak.

– ismerte el Wolff. – Talán le tudjuk egyszerűsíteni, hogy a nézők is megértsék az energiavisszanyerés működését. Talán száműzhetjük azokat az elemeket, amelyek túl nagy különbséget okoznak a különféle koncepciók között."

A Mercedes főnöke ezzel alighanem az MGU-H-ra, a jelenlegi motorok legbonyolultabb részére célzott, azt ugyanakkor fontosnak tartja, hogy a hibrid valamilyen formában maradjon meg. Bár a 2021-től használt erőforrásokkal kapcsolatos végleges elképzelés még nem tisztult le, Wolff optimista, mert úgy látja, nincs durva véleménykülönbség a gyártók között.

„A jelenlegi szereplők és a sport iránt érdeklődő új beszállítók nagyjából egyetértenek abban, hogy melyek legyenek a jövőbeli koncepció fő pillérei – mondta. – Egy V6-os biturbóról van szó, a mostaninál talán valamivel egyszerűbb energiavisszanyerő rendszerrel, de a hibrid, az elektromos rendszer szerepe fontos. A motornak teljesítménymeghatározó tényezőnek és csúcstechnológiájúnak kell maradnia. Ezzel mindenki tisztában van."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!