Társoldalunk:

Így juthatott előnyhöz Vettel a tavalyi gumitesztekkel

2017.08.15. 12:17

A Ferrari ügyesebben használta ki, hogy részt vett a Pirelli programjában, mint a Mercedes és a Red Bull, de ennél többről lehet szó.

Az régóta ismert, hogy a Ferrari minden bizonnyal többet profitált a Pirelli tavalyi tesztprogramjában való részvételből, mint a Mercedes és a Red Bull. Az olasz cég az összes csapatnak felkínálta a közreműködést a 2017-es gumik fejlesztésében, de mivel ehhez az idén várható leszorítóerőt megközelítő „öszvér" autókat kellett építeni, csak a három élcsapat használta ki a lehetőséget.

A tesztek vakon zajlottak, vagyis a Pirelli mérnökein kívül senki nem tudta, épp milyen gumik vannak az autóján, az adatokat pedig később az egész mezőnnyel megosztották.

Ráadásul az öszvéreket nem lehetett kifejezetten a 2017-es aerodinamikai szabályok szerint kialakítani – ennek ellenére nyilvánvaló, hogy mindhárom érintett alakulat megpróbált hasznos információkhoz jutni az idei autója tervezéséhez is.

Vettel tavaly sokat tesztelte az idei gumik prototípusaitForrás: Info/Calloalbanese

Úgy tűnik, ez a legjobban a Ferrarinak sikerült, amely a szélcsatornában és a pályán szerzett adatok korrelációjának javítására is kihasználta a teszteket, sokat tanulva a korábbihoz képest nagyobb méretű gumiknak az aerodinamikára gyakorolt hatásáról. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a szezon elejétől kezdve ők bántak a leghatékonyabban a gumikkal.

De nem csak ennek.

Míg a Mercedes és a Red Bull főleg a tesztpilótáit használta a Pirelli programjában, addig a Ferrari Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent dolgoztatta.

Bár ez tavaly több terhet rótt rájuk, Mario Isola is elismeri, hogy az idén – hiába zajlottak vakon a tesztek – közvetve profitálhattak belőle, mert a visszajelzéseikkel befolyásolni tudták a gumik fejlesztési irányát, amely így jobban megfelelhetett az ízlésüknek.

„Egy négyszeres világbajnok tapasztalatai nyilván rendkívül értékesek – idézi a Pirelli sportprogramjának főnökét az Autosport. – Minden versenyzőnek vannak érzései, benyomásai vezetés közben. Nekünk pedig szenzoraink vannak az autón, amelyekkel ellenőrizni tudjuk, hogy a benyomásaik megfelelnek-e az adatoknak."

„Pascal (Wehrlein) remek munkát végzett, és mindig elérhető volt, jó visszajelzéseket adott. Sebastian azonban igazi profi, és amikor tesztelt, az összes etap után részletes információkkal látott el minket, minden egyes szett viselkedéséről kifejtve a véleményét. A többiek is ugyanígy tettek, mert ki kellett tölteniük egy kérdőívet, nehogy egyetlen részletet is figyelmen kívül hagyjunk."

A versenyzők nyilvánvalóan a saját ízlésüknek megfelelő gumik felé akartak terelni minket, de mivel a teszt vakon zajlott, nem tudhatják, hogy végül olyanokat választottunk-e, amik tetszettek nekik."

A Red Bullnál úgy érezték, kifejezetten ártott nekik a részvétel a tesztprogramban, mivel a Pirelli utólag sokat változtatott a prototípusokhoz képest, ami félrevezette a csapatot. Ezt Isola amiatt, hogy a konkrét gumikról senkinek nem lehettek információi, képtelenségnek tartja. A Mercedest pedig az hátráltatta a Ferrarihoz képest, hogy a vb-címért harcoló Nico Rosberget és Lewis Hamiltont nem akarták még a tesztekhez is igénybe venni.

„Egy belharc kellős közepén voltunk – emlékeztetett Toto Wolff. – Érthető, hogy egyik versenyzőnknek sem volt kedve a jövőre szánt gumikkal és technológiákkal foglalkozni, hanem inkább a világbajnoki küzdelemre összpontosítottak."

„Az F1-ben ritkán van csodafegyver, amely mindent eldönt. Inkább az összes apró részletet kell a helyére rakni. De talán, és ez tényleg csak egy hipotézis, Sebastian hiteles visszajelzései a Pirellinek nem maradtak hatástalanok."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!