Dűlőre jutott-e a gumikkal, visszavág-e a Mercedes a Ferrarinak?

Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Forma-1, Ferrari, Mercedes
Ferrari's German driver Sebastian Vettel (R) stands on the podium next to Mercedes' British driver Lewis Hamilton after winning the Bahrain Formula One Grand Prix at the Sakhir circuit in Manama on April 16, 2017. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Vágólapra másolva!
Az F1-es idény negyedik versenyhétvégéjének legnagyobb kérdése, hogy Sebastian Vettel növelni tudja-e az előnyét a világbajnokságban, vagy Lewis Hamilton ismét képes lesz-e megint visszavágni. A csapatok a Bahreini Nagydíj után egy kétnapos teszttel is készülhettek a következő megméretésre, de nem valószínű, hogy ez komolyabban megbolygatná az eddig látott erősorrendet.
Az Orosz Nagydíj 2014 óta a versenynaptár része Forrás: RIA Novosti/Vladimir Astapkovich

Hétvégén folytatódik az egyelőre izgalmasnak ígérkező Forma-1-es világbajnokság, ezúttal egy viszonylag új pálya, az oroszországi Szocsi modern létesítménye látja vendégül a mezőnyt. A részben állandó, részben ideiglenesen kialakított szakaszokból álló aszfaltcsík

a közeli falak és a derékszögű kanyarok magas száma miatt egy utcai pálya benyomását kelti, de a tempó itt lényegesen nagyobb

- a végsebesség a 330 km/ó-t is meghaladja, egy kör átlagsebessége pedig körülbelül 215 km/ó. A kanyarok között is vannak kifejezetten gyorsak, a mezőny kedvence a 180 fokos 3-as kanyar, amelyet padlógázzal tudnak bevenni. A mérnökök és a pilóták egyetértenek abban, hogy a szocsi pályán nagyon nehéz megtalálni a tökéletes beállításokat, mert teljesen eltérő jellegű szakaszok - egyenesek, gyors kanyarok és lassú részek - váltják egymást. Az egyeneseket követő derékszögű kanyarok miatt a kigyorsításoknak és a fékeknek mindenképpen nagy szerep jut majd.

Szocsiban eddig csak a Mercedes tudott nyerni, ami nem meglepő, hiszen az első orosz versenyt 2014-ben, a németek egyeduralmának első évében rendezték. A dominanciájukat jelzi, hogy

az eddigi három Orosz Nagydíj összes körében egy Mercedes-pilóta állt az élen,

még csak ideiglenesen sem adták át másnak a vezetést. Az első két verseny után Lewis Hamilton állhatott fel a dobogó tetejére, tavaly pedig Nico Rosberg győzött. A körrekordot is a német tartja, egy éve, a Q2-ben 1:35.337-es időt futott, ennél az idén valószínűleg még gyorsabban lehet majd körbeérni a kifejezetten hosszú, 5848 méteres pályán. A közeli falak ellenére a pilóták viszonylag bátran próbálkozhatnak az előzéssel, az utcai helyszínekkel ellentétben itt széles pálya segíti őket. A legtöbben valószínűleg a két DRS-zónában (a 2-es és a 12-es kanyarok előtt) próbálkoznak majd, de a 4-es számú fordulóban is láttunk már sikeres manővereket.

A szocsi pálya alaprajza Forrás: FIA

A Pirelli változtatott a gumiválasztásán az előző évhez képest: az abroncsokkal kíméletes pályán ezúttal bevetik az ultralágy keveréket a szuperlágy és lány gumik mellett, a csapatok által tavaly is mellőzött közepesből ezúttal nem is szállítanak Szocsiba. Az elmúlt három évben az egykiállásos taktika bizonyult nyerőnek, kérdés, hogy az ultralágy abroncsok bevetése változtat-e ezen. Nem valószínű. Egyesek felvetették, hogy majdnem az egész távot egy szettel fogják teljesíteni, és csak az utolsó pár körben váltanak egy másikra.

A hétvége fő kérdései

Képes lesz-e újra visszavágni a Mercedes?

Sebastian Vettel egy taktikus győzelemmel kezdte az idényt Ausztráliában, de Kínában Hamilton visszavágott, és a két pilóta holtversenyben állt a bajnoki tabella élén. A harmadik hétvégén, Bahreinben megint a Ferrari német pilótáját intették le elsőként, így most 7 pontos előnnyel vezeti a bajnokságot a brit előtt. Az olaszok természetesen Oroszországba is a győzelemért utaznak, és nagyon szeretnék, ha 2010 után újra tudnának zsinórban két versenyt nyerni, de ezúttal sem számítanak egyértelmű esélyesnek. Noha a versenytempójuk Bahreinben is kitűnő volt, Vettel kezére játszott Hamilton gyenge rajtja, az 5 másodperces időbüntetése, valamint az is, hogy csapattársa, Valtteri Bottas mögött is időt veszített. Az időmérőkön pedig továbbra is a Mercedes tempója a mérce, eddig mindhárom futamon a pole pozícióból indulhattak.

Egyelőre úgy tűnik, Vettel és Hamilton szoros csatát vívhat a világbajnoki címért Forrás: AFP/Andrej Isakovic

A papírforma alapján a Mercedes az Orosz Nagydíjon is esélyesebbnek tűnik.

Szocsiban nehezebb előzni, mint Kínában és Bahreinben, ezért nagyobb szerepe lesz az időmérős teljesítménynek. Az elmúlt évek alapján a stratégiával sem lehet sokat variálni, eddig minden futamon az egykiállásos taktika bizonyult a legjobbnak. A motorerő jobban befolyásolhatja a végeredményt, mint Bahreinben, ami szintén a Mercedesnek kedvezhet, ahogy az időjárás is: a szahíri hőséget hátrahagyva a hűvösebb orosz tavaszba érkezik meg a mezőny, a hétvége során végig 21-22 fok körüli hőmérsékletre kell számítani, a Ferrari pedig általában a forróbb versenyeken van igazán elemében. Ettől függetlenül persze nem lehet leírni Vetteléket - az első három futam alapján a Ferrari az idén valóban méltó ellenfelei a Mercedesnek, és ismét mindent beleadnak majd, hogy hasznot húzzanak a címvédő istálló hibáiból.

A Mercedes mindenesetre elismerte, hogy

a 2014 és 2016 között tartó egyeduralma az idei szezonban véget ért.

Toto Wolff nem tagadja, hogy nehéz volt elviselni az eddigi két vereséget, de hisz az újabb visszavágásban. "A Forma-1-nek valószínűleg jó, hogy ha küzdelem alakul ki a Ferrari és a Mercedes között, amire sportemberként kell tekintenünk. Harcban állunk velük, ez van, hiába szar érzés! - mondta. - Megváltoztak a körülmények. Az elmúlt három évben a csapaton belül volt harc, ez alapján alakítottuk a gondolkodásmódunkat. Új helyzet állt elő, és biztos vagyok benne, hogy jól fogjuk kezelni."

Változik-e az erősorrend a bahreini teszt után?

2017 első szezon közbeni tesztjét a Bahreini Nagydíj után rendezték, a csapatoknak két napjuk volt arra, hogy tét nélkül gyakoroljanak a sivatagi pályán. A teszten egyik csapatnak sem az volt a célja, hogy megfussa a lehető leggyorsabb köridőt, az élen végző Bottas legjobb eredménye is másodpercekkel elmaradt a versenyhétvégén felállított új körrekordtól. A csapatok az új alkatrészek próbálgatására, a gumik tesztelésére és a megbízhatóság javítására koncentráltak, és megpróbáltak minél több időt a pályán tölteni - ebben a Vettellel és Antonio Giovinazzival tesztelő Ferrari járt az élen, ők több mint 1300 km-t teljesítettek a két nap alatt.

A Mercedes elsősorban a gumikezelés terén próbált fejlődni, a Red Bull az aerodinamikára összpontosított, a Haas új fékeket tesztelt, a Renault pedig egy új, a korábbinál 6 kg-mal könnyebb MGU-K egységet szerelt a hajtásláncába, amelyet a pozitív teszteredmények után Szocsiban már élesben is szeretnének bevetni, miután az első versenyeken a tavalyi egységet kellett használniuk.

Noha a legtöbb istálló kisebb-nagyobb fejlesztésekkel készül az Orosz Nagydíjra, nem valószínű, hogy ennek számottevő hatása lesz az erősorrendre.

A nagyobb fejlesztési csomagokat a legtöbben későbbi futamokon tervezik bevetni, és a a fejlesztések a szezon korai szakaszában még főleg a megbízhatóságra irányulnak, mint a McLaren-Honda új MGU-H egysége, amelyet már Szocsiban megkap mindkét pilóta.

Csak három csapat kiváltsága a dobogó?

Az idény első három futamán csak a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull pilótái állhattak fel a pódiumra, ami az idénynek ebben a korai szakaszában még nem is lenne szokatlan. Egyre többen gondolják azonban úgy, hogy a többi istállónak a szezon végéig sem lesz esélye arra, hogy bármikor beleszóljon a három nagy istálló küzdelmébe. Noha a pontszerzésre az idén szinte mindenkinek van reális esélye, a dobogós helyezések elérhetetlennek tűnnek az élcsapatoktól látványosan leszakadt középmezőny számára. "A középmezőny csapatai elég közel vannak egymáshoz, de valóban jelentős a lemaradás a nagy hármas mögött – nyilatkozta a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner. – A nagy csapatok, különösen a Mercedes és a Ferrari sokkal előrébb tart a többieknél. A Red Bull is, de szerintem ők kicsit mögöttük vannak. Hogy ez megváltozik-e? Remélem, igen, de attól félek, hogy ez az egész szezon során így marad."

Nagy a szakadék a Red Bull mögött Forrás: DPPI/Antonin Vincent

Sokan tartottak attól, hogy a komoly szabályváltozások miatt az egész mezőny szétszakad, és az élen is óriási különbségek lesznek a csapatok között, de ez szerencsére nem következett be - a Ferrari jóval közelebb került a Mercedeshez, mint a korábbi években, és a Red Bullnak is van keresnivalója, bár ők egyelőre csak a számukra kedvező körülmények esetén tudnak beleszólni a dobogóért folyó harcba.

A három istálló mögött tényleg nagy a szakadék, az időmérőn például csak akkor kerülhetnek be mások az első három rajtsor valamelyikébe, ha az élcsapatoknál probléma adódik. A Red Bull műszaki hibáit kihasználva Ausztráliában Romain Grosjean a Haasszal, Kínában Felipe Massa a Williamsszel tudott a 6. helyre kvalifikálni, de a lemaradásuk 1,8, illetve 1,9 másodperc volt a pole pozícióhoz képest. Bahreinben Nico Hülkenberg hívta fel magára a figyelmet a 7. rajthelyével és a mindössze 1 másodperces lemaradásával, de a futamon visszaesett a Renault gyengébb versenytempója miatt. A középmezőnyben viszont valóban óriási csata zajlik a pontszerző helyekért, és a Manor kiesésével, valamint a Sauber megerősödésével

a mezőny vége már nem különíthető el élesen,

az időmérőkön például mindenki joggal reménykedhet a Q2-be kerülésben.

Mennyit érnek a Honda fejlesztései?

A McLaren-Honda mind a téli teszteken, mind az első három futamon rendkívül megbízhatatlannak bizonyult, eddig Fernando Alonso és Stoffel Vandoorne is csak egyszer ért el a kockás zászlóig. A bahreini hétvégén mindketten a hőenergiájú motorgenerátor, az MGU-H miatt küszködtek - Alonso autójában az időmérőn ment tönkre a hajtáslánc-egység, ezért ki sem tudott hajtani a pályára a Q2-ben, újonc csapattársa pedig még rosszabbul járt: már a szabadedzéseken is meggyűjt a baja az MGU-H-val, a futamon pedig rajthoz sem tudott állni az újabb meghibásodás miatt.

A Honda a bahreini teszten egy frissített hajtásláncot vetett be, de az első napon nem sokra mentek vele, a tesztpilóta Oliver Turvey mindössze 2 kört tudott megtennie, mielőtt lerobbant az autója az ERS meghibásodása miatt. A szerdai tesztnap azonban meglepően simán zajlott a McLaren számára, Stoffel Vandoorne gond nélkül tett meg 81 kört, és ezzel komoly fejtörést okozott a főnökeinek. A csapatnál ugyanis értetlenül állnak a második napon tapasztalt megbízhatóság előtt, mert a keddi problémák után nem változtattak a motoron.

Eric Boullier szerint érthetetlen, miért működött minden "tökéletesen", ÉS hozzátette, hogy a csapat dolgát bizonyos szempontból nehezíti a hibátlan tesztnap, hiszen nem jutottak előrébb a meghibásodások kivizsgálásával kapcsolatban.

A Honda mindenesetre Oroszországban egy frissített MGU-H egységgel szereli fel Alonso és Vandoorne autóját,

és nagyon bíznak benne, hogy idén először mindkét autójuk célba érhet. Az idény negyedik futamán a belga már a negyedik MGU-H-t fogja használni - a következő egység beszereléséért büntetést kap majd -, Alonso pedig a harmadiknál tart. Vandoorne ennek ellenére bízik benne, hogy a legújabb megoldással sikerült kiküszöbölniük a Bahreinben látott hibákat. "Nagyon biztató teszten vagyunk túl - jelentette ki. - Szükségünk volt erre a két napra, rengeteg hasznos információt gyűjtöttünk, és már tisztábban látjuk, milyen irányba kell fejlesztenünk az egész csomagunkat.

Biztató teszten van túl a McLaren Forrás: DPPI/Dppi

Befolyásolja-e a stratégiákat az ultralágy gumi?

Az idei szezonra tartósabb gumikat készítő Pirelli az Orosz Nagydíjon változtatott a tavalyi gumiválasztásán, és idén a három legpuhább keveréket - a lágy, a szuperlágy és az ultralágy gumikat - viszik el Szocsiba. Ez logikus döntés volt azok után, hogy az abroncsokkal rendkívül kíméletes, sima aszfalton már tavaly sem mutatkozott igény a közepes keverékű abroncsokra. Bár az idei gumik lassabban használódnak el, és a Pirelli szerint az ultralágy abroncsok is remekül bírják majd a hétvégét, a gyártó szerint a stratégiában hozhat némi változást a leggyorsabb keverék bevetése. Az első három orosz futamot meglehetősen egyhangú taktikával teljesítették a csapatok, szinte mindenki az egy bokszkiállás mellett döntött.

A három év alatt mindössze háromszor fordult elő, hogy valaki két kerékcserével is pontot tudott szerezni,

de ők is kényszerből álltak ki újra a bokszba.

"A kétnapos bahreini teszt után érdekes lesz látni, a begyűjtött információkat hogyan hasznosítják a csapatok a pályán, és hogyan bánnak majd a gumikkal Oroszországban - nyilatkozta a Pirelli versenyzési részlegét irányító Mario Isola. - A pálya gumikímélő jellege és a tartósabb gumik miatt papíron egykiállásos versenyre lehet számítani, de most fogjuk először bevetni az ultralágy gumikat, és nem tudhatjuk biztosan, hogy ez - az új generációs autókkal együtt - milyen hatással lesz a taktikára. A három lágy keverék között egyébként viszonylag kicsi a teljesítménykülönbség, ezért mindhármat be lehet vetni a versenyen."

A hétvége programja

2016. április 28., péntek

  • 10.00-11.30 1. szabadedzés
  • 14.00-15.30 2. szabadedzés

2016. április 29., szombat

  • 11.00-12.00 3. szabadedzés
  • 14.00-15.00 Időmérő

2016. április 30., vasárnap

  • 14.00 Orosz Nagydíj

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!