Vágólapra másolva!
A Renault bemutatta egy modellen, hogy milyennek képzelik el a Forma-1-et tíz év múlva: a tanulmányautón nincs hátsó szárny, van viszont LED-világítás, zárt pilótafülke és állítható első légterelő. A Renault mind a négy kereket kormányozhatóvá és külön meghajtásúvá tenné.
A Renault F1-es tanulmányautója Forrás: Renault

Sosem megy ki a divatból, hogy lelkes rajongók, vagy épp maguk a Forma-1-es csapatok tervezői fantáziarajzokon bemutassák, milyen kinézetű autókat képzelnek el a jövőben. A Renault-nál azonban nem csupán a virtuális világban, hanem ténylegesen elkészítettek egy tanulmányautót, amelyet szerdán a Sanghaji Autószalonon lepleztek le, és azt mutatták be rajta, milyen technológiát képzelnek el a Forma-1-ben 2027-re. A bemutatón Alain Prost is részt vett.

A modell elkészítésében közreműködött az istálló F1-es gárdája, a márka vezető dizájnere, Laurens van den Acker, valamint a tanulmányautókért felelős igazgatója, Stéphane Janin is. Külsőre leginkább az új robot-versenyautókhoz hasonlít, és feltűnőek rajta a rövid oldaldobozok, továbbá a motorborítás és a hátsó szárny hiánya. Utóbbi leradírozásával vélhetően az előzéseket próbálnák segíteni, megszabadulva a turbulenciát okozó elemtől. Az autó látványát az aktív LED-világítás javítaná.

A Renault tanulmányautója felülről Forrás: Renault

A tanulmányautó első légterelője puritán, ugyanakkor a véglapja magasra emelkedik, és van egy kis befelé hajló fedele is. A Renault újítana, és mozgathatóvá tennék az aerodinamikai elemeket, így az első szárnyat is.

A versenyzők védelmét nem intézik el holmi glóriával, aeroscreennel vagy pajzzsal, számukra nem kérdés, hogy 2027-ben zártak lesznek a pilótafülkék. További biztonsági elemként egy olyan titán bukókeretet használnának, amely alapból a kasztniban bújik meg, és vész esetén, automatikusan ugrana ki onnan.

A Renault F1-es tanulmányautója Forrás: Renault

Ami a műszaki paramétereket illeti, a Renault összkerék-meghajtásban gondolkodik – az 1960/70-es évek fordulója környékén már voltak kísérletek vele az F1-ben –, és mind a négy kereket kormányozhatóvá tenné. Az erőforrás pontos adatait nem közölték, de annyit elárultak, hogy maradnának a belsőégésű motoroknál, melyek teljesítményét a jelenlegieknél közel ötszörös erősebb akkumulátorokkal növelnék, körülbelül 1340 lóerőre.

Az autót 600 kg-ra fogyasztanák (az aktuálisan előírt minimális tömeg 728 kg), így eddig nem látott szintre emelkedne a lóerő/tömeg arány.

Ötletek a nagydíjak reformjára is

A Renault sportprogramját irányító Cyril Abiteboul azt mondta, szeretnék, ha bemutatott koncepciójukkal "ihletett eszmecserét váltanak ki a versenyzés közösséggel és a rajongókkal." Itt azonban nem áll le a Forma-1-gyel kapcsolatos ötletgyáruk, a nagydíjak lebonyolításával kapcsolatban szintén megfogalmaztak javaslatokat.

Zárt pilótafülkét képzelnek el Forrás: Renault

Úgy vélik, a hétvégéket érdemes lenne két futammal feldobni, egy kb. 250 kilométer hosszúval, illetve egy rövidebbel. Beiktatnának a nagydíjak péntek estéire is egy külön versenyt a csapatok tartalékpilótáinak – ez jól hangzik, hiszen a nézők már aznap versenyt láthatnának, és a fiatalok is vezetési lehetőséget kapnának, ám kérdés, minden helyszínen jók lennének-e a látási viszonyok hozzá, főleg tavasszal vagy ősszel.

Ezen a változaton van hátsó szárny Forrás: Renault

A Renault elképzelései között szerepel, hogy a Forma E-hez hasonlóan az F1-ben is bevezessék a „fan-boost"-ot, azaz a szurkolók szavazataival egyes autók teljesítményét az elektromos rásegítés fokozásával átmenetileg meg lehessen növelni. A francia márka egyúttal javasolja, hogy a nézők jobban beletekinthessenek az autók telemetriájába – nemrég egyébként Ross Brawn is azt nyilatkozta, hogy a csapatoktól nagyobb nyitottságot szeretne.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!