Társoldalunk:

Az F1-es pilóták nem szeretnék, ha a pajzs védené őket

2017.04.08. 08:11

Az FIA 2018-ban mindenképp megerősítené a pilóták fejének védelmét, de még nem tudni, milyen módszerrel. A pilótáknak Kínában a glória után egy új tervet vázoltak fel, a "pajzsnak" nevezett megoldás azonban egyelőre nem túl népszerű.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a 2018-as idényben mindenképpen szeretné biztonságosabbá tenni az F1-es autókat, mégpedig a jelenleg legsebezhetőbb pontnak, a versenyzők fejnek a megerősített védelmével. Azt egyelőre csak a sisak védi, amely nem mindig nyújt elegendő biztonságot a nekicsapódó tárgyak ellen. Az FIA ezért évek óta dolgozik a megfelelő megoldáson, de egyelőre nem sikerült olyan szerkezetet kidolgozniuk, amelyet mindenki elfogadhatónak tartott volna.

A bevezetéshez az úgynevezett "glória", egy csőből hajlított keret került a legközelebb, ezt tavaly már a szabadedzéseken is kipróbálhatták a csapatok.

A szerkezet esztétikai szempontból keveseknek nyerte el a tetszését, és elképzelhető, hogy bizonyos balesetek esetén a mentést is lassítaná, de az már kiderült, hogy a korábbi aggodalmakkal ellentétben a versenyzőket nem különösebben zavarja a kilátásban.

A glória sem volt túl népszerűForrás: 2016 Getty Images/Mark Thompson

Az FIA Kínában, a versenyzők szokásos pénteki eligazításán egy új koncepciót is felvázolt a pilótáknak: a megoldás a Red Bull által korábban kifejlesztett szélvédőhöz hasonló, de hosszabban előrenyúlik az autó orra felé. A "pajzsnak" nevezett szerkezet esztétikailag kevésbé lenne zavaró, viszont állítólag nem is védené annyira a pilótákat, mint a glória.

A pilótáknak nem tetszik

A versenyzők körében megosztó kérdés a fejvédő szerkezet bevezetése: egyesek mindenképpen szeretnék biztonságosabbá tenni az autókat, mások szerint nincs szükség további védelemre. A pénteken bemutatott szélvédővel kapcsolatban nyilatkozó pilóták az új ötlettől sem voltak elragadtatva. Kevin Magnussen például nehezen tudja elképzelni, hogy a nagy szélvédő nem akadályozná őket a kilátásban.

Szerintem ez nagy problémát jelentene, legalábbis az esős versenyeken 

mondta. - A tavalyi Brazil Nagydíjon még enélkül is alig láttunk valamit, szerintem egy szélvédő mögül egyáltalán nem látnánk ki hasonló körülmények között. Száraz pályán talán működhet, de ha bepárásodik, nehéz helyzetbe kerülünk."

Magnussen hozzátette, nem bánná, ha az FIA lemondana a fejvédő szerkezetek bevezetéséről, és ezzel Romain Grosjean is egyetért. "Én ellenzem a pajzsot, a szélvédőt és a glóriát is" - jelentette ki.

Az F1 most újra olyan, mint amilyennek lennie kell, vagány és agresszív autókkal versenyzünk.

Szerintem semmivel nem kellene lerombolnunk azt, amit felépítettünk."

Danyiil Kvjat alapból nem zárkózik el egy fejvédő szerkezet bevezetésétől, de az FIA által prezentált pajzs szerinte sem lenne működőképes. "Szerintem bizonyos szempontból a glóriánál is rosszabb lenne, nem látnánk ki mögüle, mert csak bekoszolódna - vélekedett. - Én nem hiszek ebben a megoldásban."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!