Vágólapra másolva!
Még gyakorlatilag nem vezetett rajtuk, mert az előszezonban kihagyta azt a tesztnapot, amikor elárasztották a barcelonai pályát. A csapatok vakon vágnak neki a második edzésnapnak Kínában.

Miután a Kínai Nagydíj péntek délelőtti szabadedzésén a csapatoknak szűk fél óra állt rendelkezésükre, hogy körözzenek a vizes pályán, délután végig hiába vártak a zöld jelzésre a mentőhelikopter bevetését ellehetetlenítő köd miatt, egyetlen métert sem tehettek meg.

Így hat versenyző – köztük a Ferrari párosa és Lewis Hamilton – egyáltalán nem tett meg mért kört a nap folyamán.

Bár az előrejelzés szerint a szombat éjjelre várt eső a verseny rajtjáig eláll, a változékony idő miatt nem zárható ki, hogy még vizes lesz a pálya. Ez Hamiltonnak általában fekszik, de most elismerte, hogy nem vágyik rá, mert a pénteken délelőtt megtett egyetlen ellenőrző kört leszámítva még nincsenek tapasztalatai a Pirelli új intermediate és esőgumijairól.

Március 2-án, az előszezon negyedik tesztnapján mesterségesen fellocsolták ugyan a barcelonai pályát, ám ő akkor nem ült autóba. A Mercedes ezt hivatalosan egy műszaki hibával indokolta, de Hamilton elismerte, hogy azért nem vezetett, mert nem látta értelmét. A csapatok egyébként is elszabotálták az esőgumi-tesztet, ami most hátrányukra válhat.

A csapatok rendelkezésére álló rövid időben Max Verstappen volt a leggyorsabb Forrás: Getty Images / Red Bull Content Pool/Clive Mason

„Eddig egy kört teljesítettem a 2017-es esőgumikon (konkrétan az intereken), és abból úgy tűnt számomra, hogy a tavalyiakhoz hasonlóan viselkednek, ezért nem aggódom különösebben" – mondta a Mercedes sajtóközleményében Hamilton, aki azonban az újságíróknak nyilatkozva kissé árnyaltabban fogalmazott: „Nem igazán várom, hogy vizes legyen a pálya, mert nem vezettem ezeken a gumikon.

„Ha az időmérőn esne, úgy kellene nekivágnom a gyors köröknek, hogy ki sem próbáltam a gumikat. Pedig mivel sokkal nagyobbak a korábbiaknál, nagy a veszélye, hogy kicsúszva megrongáljuk az autót. A kihívásokat azonban szeretem, és biztos vagyok benne, hogy ha valaki, hát én biztosan boldogulni fogok."

Hamilton csapattársa, Valtteri Bottas úgy vélte, a Mercedesnek is nagyjából annyi tapasztalata van a 2017-es esőgumikról, mint a többi csapatnak. A Pirelli sportprogramjának főnöke, Mario Isola rámutatott, hogy Max Verstappen délelőtt, az intereken elért 1:50.491-es ideje 7 másodperccel jobb volt, mint amivel Sebastian Vettel egy évvel ezelőtt megnyerte a szintén esős harmadik edzést Sanghajban, az összehasonlítás azonban nem feltétlenül megalapozott, hiszen a körülmények nem voltak egyformák.

A pénteki szabadedzések alig fél órája alatt többen is lecsúsztak a pályáról, köztük a Haas mindkét versenyzője, valamint Nico Hülkenberg, aki a terhelésváltás közben megforgó Renault-val a kavicságyban is ragadt.

A tavalyinál szélesebb gumik eleve hirtelenebbül veszítik el a tapadást, mint elődeik, és esőben az aquaplaningra is hajlamosabbak lehetnek,

de a versenyzők inkább azt tették szóvá, hogy az intereket nehéz volt üzemi hőfokon tartani.

A versenyzők délután tétlenségre voltak kárhoztatva Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

Isola szerint „mivel az idén az esőgumik és az intermediate-ek is újak, „a váltópontok megváltoztak, ezért a csapatok az első szabadedzésen kísérleteztek velük." Kimi Räikkönen, aki március 2-án a riválisainál több kört tett meg a fellocsolt pályán, ugyanakkor értelmetlennek minősítette a pénteki napot. „Ma semmit nem tanultunk: az ellenőrző kör után vissza akartunk térni a pályára, amikor megszakították az edzést. Kár érte, de mindenki ugyanígy járt" – mondta.

A Williamsnek ellenben jól jött az eső, ők ugyanis az előszezonban egyáltalán nem próbálhatták ki az esőgumikat, mivel az autójuk épp javítás alatt állt Lance Stroll egy nappal korábbi balesete miatt.

Szárazon sem lesz könnyebb

Ha a meteorológusok prognózisa bejön, a Kínai Nagydíj fennmaradó programpontjai alatt száraz lesz a pálya, ám ez is komoly kihívás elé állítja a csapatokat:

a teljes felkészülésüket a szombat délelőtti szabadedzésbe kell besűríteniük, vagyis alig egy óra alatt egyszerre kell adatokat gyűjteniük az időmérőre és a versenyre.

„Az elvesztegetetett péntek miatt ezeknek úgy kell nekivágnunk majd, hogy nem fogunk annyit tudni a gumikról, mint szeretnénk. Fogalmunk sem lesz, mennyire tartósak, és mekkora a különbség a keverékek között, márpedig ezekből az információkból kiindulva dolgozzuk ki a bokszstratégiát – mutatott rá James Allison, a Mercedes technikai igazgatója. – A beállításokat sem lesz időnk finomhangolni a balansz tökéletesítése érdekében, bár manapság már úgy szoktunk megérkezni a pályákra, hogy elég közel járunk az optimálishoz, ez tehát nem feltétlenül fog hátráltatni minket."

A kevesebb adat azonban azt is jelenti, hogy a nagy csapatok a szokásosnál könnyebben mellényúlhatnak a beállításokkal, ami a kicsiknek kitörési lehetőséget jelent, így megvan az esély a papírforma borulására. Sergio Pérez ezt szeretné is kihasználni.

Remélem, hogy ezt ki is tudjuk használni, és jó eredménnyel távozhatunk innen" – mondta a Force India versenyzője. A csapattársának, Esteban Oconnak viszont nehéz dolga lesz, mert ő még egyáltalán nem vezetett a sanghaji pályán száraz körülmények között, így pedig a szokásosnál kevesebb ideje lesz a gyakorlásra.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!