A Renault költségplafont szeretne a motoroknál

Forma-1, Nico Hülkenberg, Renault Sport Racing, Barcelona teszt
Renault Sport F1 Team's German driver Nico Hulkenberg drives at the Circuit de Catalunya on February 27, 2017 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the first day of the first week of tests for the Formula One Grand Prix season. / AFP PHOTO / JOSE JORDAN
Vágólapra másolva!
Fontosnak tartják, hogy műszakilag fejlett erőforrásokat fejlesszenek az F1-ben, de nem bármilyen áron. A Red Bullnál nem hisznek a mesterségesen felhangosított motorokban, Ross Brawn időt kér.

Nem váltották be maradéktalanul a reményeket az F1-ben 2014 óta használt hibrid erőforrások. Bár műszakilag nagyon fejlettek, a fogyasztás az atmoszférikus motoroknál tapasztaltak töredékére esett vissza, nem elég hangosak, iszonyúan költségesek, a Hondán kívül nem vonzottak új gyártókat a sportba, és három év után is nagy különbségek vannak a teljesítmények és a megbízhatóság terén.

Mióta a Liberty Media megvásárolta a Forma-1-et, rendszeresen felmerül a költségplafon bevezetése, de általában a csapatok teljes büdzséjére értve, a Renault F1-ért is felelős igazgatósági tagja azonban azt mondta a Motorsport.com-nak, a motorok terén is érdemes lenne ezt megfontolni.

Gyári motor, gyári autó Forrás: AFP/Jose Jordan

„A hibrid nagyon érdekes, de mindent összevetve a technológia költsége problémát okoz – mondta Jerome Stoll. – A kiadásokkal kezdeni kell valamit, hogy valami hozadéka is legyen a befektetésünknek, a költségek ráadásul nagyon elszálltak.

Stoll mondandójából nem derül ki egyértelműen, hogy minden gyártót egy kalap alá venne vagy mindenkinél külön plafont állapítana meg. Az előbbi esetben a hátrányban lévő gyártók, például a Renault is nehezen tudna felzárkózni, az eltérő szabályozás pedig szinte bevezethetetlen lenne. Hozzátette, Jean Todthoz hasonlóan ő sem tudja elképzelni, hogy lebutítsák az F1-es motorokat.

Egyforma motorok, különböző álláspontok Forrás: NurPhoto/Jordi Galbany/NurPhoto/Jordi Galbany

„Figyelembe kell venni, hogy technológiai okai is vannak a részvételünknek – szögezte le. – Azért erőltettük a hibrid rendszer bevezetését, mert ez megmutatja, hogy még az F1-es küzdelemben is dolgozhatunk a környezetvédelemért a fogyasztás 30-40%-os csökkentésével. Úgy is részt vehetünk a versenyben, hogy azt mindenki elfogadja, és közben nem öljük meg a bolygót.”

A kamuzást senki sem veszi be

A hibrid erőforrásokat általában ellenző, és a show-t előtérbe helyező Red Bull tanácsadója, Helmut Marko szerint újra hangos motorokra van szükség az F1-ben, de nem mesterséges eszközökkel.

– mondta Marko a hanggenerátorokkal felhangosított motorokról. – Újra rendes motorokra van szükségünk, amelyek erőszakos zajt csapnak, és az ember azt meg is érzi. Újra a versenyzőnek kell meghatározó tényezővé válnia. Ennek kell történnie. Csodálni akarom az embert, aki kimagasló teljesítményt nyújt.”

A Honda két év alatt sem tudott versenyképes motort kifejleszteni Forrás: NurPhoto/Urbanandsport/NurPhoto/Jordi Galbany/Urbanandsport

Az F1 nemrég kinevezett sportigazgatója, Ross Brawn a francia Auto Hebdónak elmondta, nem várható gyors reform, mert „bonyolult dolgokra van szükség, és ezért fontos, hogy ne siessük el.”

„Vajon költségplafon vagy technikai korlátozások irányába kell elindulnunk? Talán a kettő kombinációja felé? A pénz jelentőségét csökkentenünk kell az autók teljesítménye terén, mert most az F1-ben minden ettől függ. Szeretnénk a mezőny általános szintjét megemelni mesterséges eszközök nélkül.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!