Költségplafont tervez az F1 új tulajdonosa

528116795 Horizontal panoramic
Cars race after the start of the of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 29, 2015. AFP PHOTO / MARWAN NAAMANI / AFP PHOTO / MARWAN NAAMANI
Vágólapra másolva!
Az amerikai Liberty Media szerint semmit nem tesz hozzá a sporthoz, hogy a nagy csapatok 400 millió dollárt is elköltenek egy év alatt, ennek az összegnek a nagy részét öncélú technikai fejlesztésekre.

A költségplafon ötletét a Forma-1-ben eredetileg az FIA egykori elnöke, Max Mosley vetette fel még 2009-ben, aki 40 millió brit fontban szerette volna korlátozni a csapatok éves költségvetését. Az elképzelés nem valósult meg, sőt végül hozzájárult Mosley bukásához is, de az elmúlt időszakban többször újra előkerült: legutóbb, 2014 tavaszán a Stratégiai Munkacsoport vázolt fel egy hároméves tervet a kiadások csökkentésére.

A gyakorlatba ezt sem ültették át, de az istállók is elismerik, hogy a versenyzés túl drága.

A fegyverkezési versenyből azonban nem lehet kiszállni.

Feleslegesen drága az F1 az új tulajdonosa szerint Forrás: AFP/STF/Marwan Naamani

Az F1 új tulajdonosa, a Liberty Media ugyanakkor felmelegítené Mosley ötletét, a Telegraph szerint ugyanis szintén költségplafont tervez. A lap a céghez közel álló, meg nem nevezett forrását idézi, aki szerint „semmi értelme, hogy egyes csapatok több mint 400 millió dollárt költenek el. Ennek a pénznek a szurkolók egyáltalán nem látják hasznát. A technikai fejlesztésekre pocsékolják el."

„Az egész mögött nincs semmilyen logika, ráadásul a csapatokra fordított összegeket illetően gazdagokra és szegényekre szakította szét a mezőnyt.

A költségek bárminemű korlátozását ugyanakkor nagyon nehéz elérni az F1-ben, mert rendszerint megbukik az élcsapatok ellenállásán: a Ferrari például megvétózta a hajtásláncok árának 12 millió eurós korlátozását. Az abszolút költségplafont ezen túl azért sem sikerült megvalósítani, mert a legtöbben betarthatatlannak gondolták, és úgy ítélték, könyvelési trükkökkel ki lehetne kerülni. Egyébként komoly hatást gyakorolna a munkaerőpiacra is, hiszen az istállóknak el kellene küldeniük az alkalmazottaik jelentős részét.

A Liberty Mediának ezért még őket is meg kell majd győznie a tervéről. Az amerikai cég formálisan egyelőre nem az F1 tulajdonosa, de a napokban újabb lépést tett a birtokba vétel felé, amikor a különféle trösztellenes szervezetek jóváhagyták a vásárlást.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!