Nemcsak a Ferrari, a Red Bull is csilit törhet a Mercedes orra alá - esélylatolgatás

Forma-1, Mexikói Nagydíj, Sebastian Vettel, Ferrari, Valtteri Bottas, Williams, Red Bull
Scuderia Ferrari driver German Sebastian Vettel (C) drives his car during the Formula One Mexico Grand Prix first practice session at the Hermanos Rodriguez circuit in Mexico City on October 28, 2016. / AFP PHOTO / YURI CORTEZ
Vágólapra másolva!
A szuperlágy gumik élettartamát nehéz volt kitolni, de Vettel jól vizsgázott ezen a téren. Hamilton nem érzi fenyegetően közel a Ferrarit a Mercedeshez Mexikóban, Rosberg viszont nyugtalan, és ha a közepes gumiké lesz a főszerep, a Red Bullokra, különösen Verstappenre is érdemes lesz figyelni.

A Ferrarinak valószínűleg nem a szíve csücske a Mexikói Nagydíj. 1970-ben és 1990-ben kettős győzelmet arattak, illetve 1964-ben egy váratlan fordulat itt segítette vb-címhez John Surteest, de a többi tizenhárom versenyükön nem sok sikerélményben volt részük. Tavaly siralmas eredményt – pontosabban eredménytelenséget – jegyeztek a pálya F1-es visszatérésekor; egyik pilótájuk sem ért célba, úgyhogy már csak emiatt is nagy elánnal készülhettek a hétvégére, no nem mintha az utóbbi időszakban mutatott formájuk alapján lazíthattak volna.

Ennek tükrében biztos sokan meghökkentek, hogy Sebastian Vettel egyforma gumikon megelőzte Lewis Hamiltont a péntek délutáni edzésen, és a 4. Kimi Räikkönen is fél másodpercen belül maradt a Mercedesekhez képest. Pedig a német valahol számított ilyesmire.

Az idő borús volt, a Ferrari kedve viszont derűs Forrás: AFP/Yuri Cortez

– mondta. – Reméljük, hogy meg tudjuk tartani a lendületet holnapra.” Ugyanakkor nem volt rest elismerni: „Lewis köre nem tűnt nagyon jónak, szerintem még maradt pár trükk a tarsolyában.”

Nos, jól teszi, ha előhúzza őket.

Vettel tartotta a lépést a Mercedesszel

Rosberg, Hamilton, Vettel, Ricciardo és Verstappen hosszú etapjai a be-ki vezető körök nélkül, a sötét karikák a kerékcserék utáni első mért kört jelzik. Hamilton lágy gumin futotta a második etapját, a többiek közepeseken. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható Forrás: Gerse József (Origo)

A hosszú etapokon egyelőre nyoma sincs Mercedes-fölénynek. Természetesen ezúttal sem ismerjük az üzemanyagszinteket, illetve azt, hogy ki mennyire tekerte fel a teljesítményt, de látszik, hogy Vettel a szuperlágy gumis nyitóetapon abszolút pariban volt Hamiltonnal és Nico Rosberggel. Leginkább utóbbival érdemes összevetni, mivel egyformán 9 kört tettek meg ezzel a keverékkel.

Körátlagok a szuperlágy gumikon, az első 7 "rendes" kört tekintve
Rosberg 1:24.176
Hamilton 1:24.183
Vettel 1:24.261
Ricciardo 1:24.445 (6 kör alapján)
Verstappen 1:24.758

A Ferrari kezében elsősorban a gumikímélés lehet az adu. Ugyan az ábrázolt ötösből a piros vonalon látható Vettelhez fűződik a leglassabb nyitókör, de neki a 8. köre például 1:23.857 lett, míg Rosberg ekkortájt már visszalassult 1:25 végére, és a korábban két abnormálisan kilógó időt is jegyző Hamilton szintén lecsúszott az 1:25-ös tartományba.

A szuperlágy gumikkal a jelek szerint a Ferrari bánik leghatékonyabban,

pontosabban Vettel, mivel a csapat Kimi Räikkönennel inkább a lágy gumik vizsgálatára fókuszált.

Rövid a szuperlágy gumik élettartama Forrás: DPPI/Frederic Le Floc H

Ez a keverék nem bizonyult népszerűnek a délután második felében, bár többek között Hamilton és a Force Indiák is nyúzták kicsit. „A lágy és a szuperlágy abroncsok mindenkinél erősen szemcsésedtek” – hívta fel a figyelmet a Williams mérnöke, Rob Smedley. Ez betudható a tavalyinál néhány fokkal hűvösebb időnek, és azt vetítheti előre, hogy a futamon nem lesz célszerű sokáig erőltetni a piros oldalfalú Pirelliket.

Red Bull-uralom a közepes gumin?

De akkor mire érdemes váltani? „A szuperlágyakon kicsit zűrzavaros volt a dolog, a közepes keveréken viszont különösen jónak éreztem az autót” – jegyezte meg Max Verstappen, aki egyelőre nem elégedett az időmérős beállításokkal. Hozzá hasonlóan Rosberg, Vettel és Ricciardo is ezen a típuson teljesítette a következő etapját, és

ekkor a Red Bull vette át a kezdeményezést.

A kerékcseréjét követően Verstappen megtáltosodott, majdnem kapásból fél másodperccel jobb kört repesztett, mint előzőleg a szuperlágyakon, és egy-két „megbotlástól” eltekintve letáborozott az 1:23-as tartományban, annak is többnyire az alsó felében. Még a lágy gumin vezető Hamiltontól is alig maradt el, holott a két keverék közt papíron jellemzően több mint fél másodperc a differencia. A pénteki feltételek mellett a lágy abroncs sem tűnik nyerő választásnak, bár ahogy tisztulni és gumizódni fog az aszfalt, vélhetően enyhül a szemcsésedés.

Verstappen nagyon jó tempót diktált a közepes gumin Forrás: AFP/2016 Getty Images/Clive Mason

A közepes keveréken Ricciardo és Rosberg kétszer-kétszer, Vettel egyszer ment be 1:23.5 alá, ami Verstappennek 8-szor jött össze – az öregebbeknek van mit csiszolni a beállításokon. A Ferrari ezen a gumitípuson már nem muzsikált olyan jól Vettel alatt, és ez eredményezhette azt, hogy az utolsó percekre visszaváltott a szuperlágyakra. A német ma ütős választ adott az őt és a Ferrarit ért kritikákra, de a közepes gumikon nem működtek kiemelkedően a beállításai.

Nagyító alatt a középmezőny

Magunk sem tudunk magyarázattal szolgálni rá, de kapaszkodjanak meg: a szuperlágy gumin nem Rosbergé lett a legjobb átlag az első 7 „rendes” kört tekintve, hanem a williamses Valtteri Bottasé, aki 1:24.073-at regisztrált. A finn az etapja végén kerekedett a Mercedes fölé, amikor körönként 5-8 tizedet vert rá; ennyivel kevésbé szenvedett az elhasználódástól. Vettelhez képest jobban lelassult, cserébe viszont jobb köröket ment nála az etap elején.

Körátlagok a szuperlágy gumikon, az első 7 rendes kört tekintve
Bottas 1:24.073
Kvjat 1:24.790 (6 kör alapján)
Massa 1:24.974
Sainz 1:25.030
Button 1:25.127 (5 kör alapján)

A Williams, a Toro Rosso, a Force India versenyzőinek és Buttonnak a hosszú etapjai a be-ki vezető körök nélkül, a sötét karikák a kerékcserék utáni első mért kört jelzik. Sainz lágy gumin futotta a második etapját, a többiek közepeseken. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható Forrás: Gerse József (Origo)

A közepes keveréken már nem diktált ilyen erős tempót, a legjobb körei nem vetekedtek a három élcsapat autójával futottakkal. A Force India sötét lónak számít, mert Nico Hülkenberg és Sergio Pérez a lágy gumin indította a hosszú etapját, azokat cserélve le később a közepesekre. Legerősebb köreikkel überelték a Williamst, de még egyáltalán nem lefutott a küzdelmük a konstruktőri 4. helyért vívott párharc újabb felvonásában.

Az aszfalt állapotának javulása még átrendezheti az erőviszonyokat, egyelőre azonban lehet reménykedni, hogy megszorongatják a Mercedest. Rosberg „komoly fenyegetésnek” minősítette a Ferrari teljesítményét, Hamilton ellenben nem érzi így, bár elismerte, hogy vetélytársuk gyors. „Maradt még tartalék a legjobb körömben. Akkorra már kábé öt kört belepakoltam a gumikba, szóval eléggé elhasználtam őket” – mondta.

A világbajnoki küzdelmet megbolygathatja, ha a Ferrari vagy a Red Bull összekapja magát. Hamilton és Rosberg is nagyon rosszul járhat, ha akár egyetlen külső ellenfél beférkőzik elé, plusz nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy a hűtéssel bárkinek, bármikor meggyűlhet a baja a ritka magaslati levegőn.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!