Vágólapra másolva!
Egy veterán F1-es mérnök már Felipe Massa hungaroringi balesete után tervezni kezdte saját fejvédő megoldását, és most az FIA segítségét kéri a kísérletek finanszírozásához. Elméletben jó az ötlet.

Várhatóan 2018-tól mindenképpen további fejvédelmet kapnak az F1-es pilóták, mivel a közelmúlt halálos balesetei miatt az FIA intenzív fejlesztésbe fogott. Egyelőre a csúnya, de a versenyzőket a kilátásban nem igazán zavaró glória a befutó, de alternatív megoldásokkal is kísérleteznek, mert a szerkezet bizonyos esetekben lassíthatja a pilóták mentését, és a túlélési esélyt pedig a kísérletek szerint csupán 17%-kal javítja.

Saját tervvel rukkolt elő a Williams és a Ferrari korábbi mérnöke, Enrique Scalabroni, aki az Olasz Nagydíjon bemutatta az egyelőre csak papíron létező elképzelését Bernie Ecclestone-nak, Christian Hornernek és a Motorsport.com-nak. A szakportál szerint hamarosan az FIA segítségét is kéri majd, mert a prototípus elkészítéséhez és a teszteléshez anyagi forrásokra van szüksége.

Scalabroni ötlete két részből áll. Az egyik egy „tető”, amely fordított U-alakban a versenyző feje fölé kerülne, de a rajz alapján úgy tűnik, hogy nem korlátozná a pilóta periférikus látását, viszont megóvná a fejét, ha egy autó túl közel repülne a sisakhoz, ahogy például Romain Grosjean tette Fernando Alonsóval a 2012-es Belga Nagydíj rajtjánál.

A tetőt oldalra lehetne hajtani, miután a versenyző vagy egy pályabíró megnyom egy gombot, így könnyen ki lehetne menteni a pilótát.

A másik elem ennél bonyolultabb: egy erős szélvédő, amely normális esetben nem is látszana, mert belesimulna a karosszériába, ahonnan akkor csapódna fel, amikor a versenyző megnyom egy gombot, vagy a szenzorok balesetet érzékelnek.

A glória nem aratott osztatlan sikert Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

Becslése szerint az ideiglenes szélvédő mindössze 2 milliszekundum alatt előbújhatna, és amennyiben mégsincs rá szükség, egy újabb gombnyomásra vissza lehetne hajtani a karosszériába.

Az FIA a DRS engedélyezése előtt általában elzárkózott mindenféle mozgó alkatrész bevezetésétől,

mert attól tartottak, hogy egy kritikus pillanatban történő meghibásodás súlyos balesetet okozhatna, és Charlie Whiting versenyigazgató augusztus elején úgy vélte, az aktív fejvédő „nem praktikus” megoldás. Azt azonban nem tudni, hogy általánosságban nyilatkozott-e a kérdésről, vagy már konkrétan Scalabroni tervét minősítette. Akkor arra utalt, hogy már a csapatok is előálltak egy hasonló elven működő eszközzel.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!