Társoldalunk:

Miféle nyomás?! A Ferrarit felspannolta Monza

2016.09.05. 14:34

Vettel szerint tévedés, hogy a hazai pályán stresszesebb versenyezniük, épp ellenkezőleg, mert az egész tifosi „egy nagy család”. Arrivabene azt mondja, ez extra felelősséggel is jár, ezért sem adják fel az idei szezont.

Nem titok, hogy az Olaszországban imádott Ferrarinak komolyabb elvárásoknak kell megfelelnie, mint a többi csapatnak, és a hazai pályájukon, Monzában, ahol a lelkes tifosi előtt lépnek fel, különösen nagy rajtuk a nyomás, hogy jól szerepeljenek. Hagyományosan ezért is, nem csak a kis leszorítóerőt követelő vonalvezetés miatt készülnek speciális fejlesztésekkel erre a versenyre – nem volt ez másképp az idén sem, amikor új motorral érkeztek Monzába, kijátszva a maradék három zsetonjukat.

Szokás szerint a helyszínről követte az akciót a Ferrari vezérkarának több tagja, köztük az elnök, Sergio Marchionne is, a Mercedesek mögött a 3. helyen végző Sebastian Vettel azonban azt állította, ez nem gyakorolt rájuk különösen nagy nyomást.

„Gyakran hallom, hogy Monzában versenyezni extra terhet jelent számunkra.

Pedig szerintem a csapat tagjai ezt pont ellenkezőképpen élik meg”

– felelte az Olasz Nagydíj után az Origo GPhírek kérdésére a négyszeres világbajnok. – Csütörtökön és pénteken sokan elhozzák a családjukat a pályára, mert a Ferrari segít a szerelőknek és a mérnököknek, hogy innen, a helyszínről kapjanak tőlük támogatást.”

„És mi is óriási támogatást kapunk a szurkolóktól, már csak az ő kedvükét is szeretnénk jól szerepelni, elvégre ez egy nagy család. Alighanem nekünk van a legnépesebb családunk a pálya körül, és mindenki érti, ha azt mondom, hogy a családunk előtt szeretnénk jól szerepelni."

A futam leintése után a tifosi szokásához híven elözönlötte a célegyenest, és látványos ünneplést csapott a dobogó alatt. A hangulat még a Mercedes pilótái szerint is Monzában a legjobb az egész szezon során, és Vettel szerint a hazai pályán versenyezni nem megbénítja, hanem tuningolja a Ferrarit.

Persze, nyilván van egy kis feszültség is, de úgy érzem, az ezen a hétvégén inkább segített minket

– mondta. – Azt is jó volt látni, hogy a Ferrari igazgatótanácsának jelentős része eljött, köztük az elnök is, és pont fordítva viszonyultak a csapathoz, mint a legtöbben hiszik, vagy ahogy az újságok írják. Egyáltalán nem volt nyomás rajtunk.”

Marchionne ugyanakkor a szombati látogatása alkalmával kritikusan nyilatkozott a Ferrariról, kijelentve, hogy kudarcot vallottak az idén, bár

elismerte, hogy talán a kelleténél merészebb célokat tűzött ki a csapat elé, egyelőre túlzás volt világbajnoki címet várni tőlük.  

Az is hátráltatta őket, hogy miután a szezon elején váratlanul meghalt a felesége, a technikai igazgatójuk, James Allison kiesett a munkából, végül pedig távozott, mert haza szeretett volna költözni a gyerekeihez.

Vettel azt mondja, erőt merített a szurkolók támogatásábólForrás: AFP/Andrej Isakovic

A helyére nem neveztek ki közvetlen utódot, hanem inkább egy „horizontális” személyi struktúra kialakítása mellett döntöttek, amelynek élére a korábban a motorrészleget irányító Mattia Binottót nevezték ki. Arrivabene – akiről sokan úgy vélték, az ő helye is veszélyben van – azt állította, Marchionne elégedett az átszervezéssel, és nem látja szükségét újabb személycseréknek.

„Azt mondta, érzékeli a változásokat, és a szervezetünk kellően erős, a Ferrarinak elég embere van ahhoz, hogy a megfelelő irányba mozdítsák elő a csapatot” – magyarázta Arrivabene. – Én sem hiszem, hogy elégedett az idei eredményekkel, de látja a jövő szempontjából pozitív változásokat.”

„Igen, az idén nem értük el a kitűzött célokat, egy hónappal ezelőtt azonban tettünk lépéseket, és az utóbbi két verseny jobban is alakult számunkra. A csapatnál nagyszerű a hangulat, mindenki izgatottan várja a következő futamokat és a következő szezont.”

Nem adják fel a szezont

A Ferrari ugyanakkor egyértelműen alulteljesített az év eleji várakozásokhoz képest. A melbourne-i idénynyitón egy stratégiai hiba nélkül még a győzelemre is lett volna esélyük, de aztán megint lemaradtak a Mercedestől, holott Montrèalban úgy tűnt, sikerült megoldaniuk a gumimelegítési problémáikat, amelyek különösen az időmérőn hátráltatták őket. Mostanra a konstruktőri 2. helyet is elvesztették a Red Bull-lal szemben, bár Monzában legalább sikerült 11 pontra lefaragniuk a hátrányukat.

A Ferrari tavaly három nagydíjgyőzelmet aratott. Az idén még egy sem jött össze nekik az első tizennégy forduló alatt,

de most épp két olyan helyszín következik, Szingapúr és Malajzia, ahol egy évvel ezelőtt nyerni tudtak Vettel révén.  

Másokhoz hasonlóan az ő helyzetüket is bonyolítja, hogy az átfogó 2017-es szabálymódosítások miatt a szokásosnál több erőforrást kötnek le a következő évre készülő autóval kapcsolatos munkálatok, az idei szezonról azonban Arrivabene szerint így sem mondhatnak le. „Ha látod Monzában ezt a rengeteg csodálatos szurkolót, és egy olyan csapatnak dolgozol, amelyet Ferrarinak hívnak, nem lazíthatsz – jelentette ki. – Ez az egyik értékünk, de egyben nyomással jár.”

„Ha azzal állnánk az emberek elé, hogy feladjuk az idei évet, és csak a következőre koncentrálunk, cserben hagynánk őket – tette hozzá. – A Ferrarinál az ember azonnal átérzi a felelősséget, soha nem adhatja fel.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!