Társoldalunk:

Hamilton ezzel a négy előzéssel megnyerhette a vb-t - Spái Görbe Tükör

2016.09.01. 11:31

Miután a Hungaroringen átvette a vezetést, már csak két banánhéjon csúszhatott volna el, de a Belga Nagydíjon az egyiket sikerült kikerülnie, sőt még az előnyére is fordítania. Mostantól egyértelműen Rosbergen van a nagyobb nyomás, Spa mérföldkő lehetett az idei világbajnokságban.

Lewis Hamilton felett azóta lebegett Damoklész kardjaként a motorcsere miatti rajtbüntetés réme, hogy a szezon elején, Kínában és Oroszországban két egymást követő időmérőn is megadta magát az autójában a hajtáslánc egyik eleme, az MGU-H. Emiatt a turbója is mindkétszer cserére szorult, így tudta, hogy előbb-utóbb biztosan túl fogja lépni a megengedett ötös keretet, ami automatikusan rajtbüntetést von maga után. De vajon melyik versenyen érdemes bevállalnia az elkerülhetetlen hátrasorolást?

Az időzítés kulcsfontosságú volt, ha nem akart túl sok pontot veszíteni vele.

Hamilton a Belga Nagydíj előtti napokban egyértelművé tette, hogy Spát nem tartja ideális választásnak. „Ha én dönthetnék, hogy melyik pályán kell felkapaszkodnom az utolsó helyről, ez nem lenne az első három között, ami az előzési lehetőségeket illeti" – mondta. „Bár az Eau Rouge után lendületet lehet venni szélárnyékból, ilyen melegben nehéz lesz szorosan egy másik autó mögött maradni." Csakhogy Monzában, hiába a versenynaptár leggyorsabb pályája, valójában még kevesebb lehetőség van az előzésre, ráadásul az MGU-H-ból és a turbóból Hamilton már az utolsónál járt. „Lehet, hogy ezen a hétvégén sem jutnék túl az egyetlen megmaradt motorommal" – mutatott rá. „Elindulhattam volna vele a versenyen, de nem hajthattam volna meg keményen a motort."

A Belga Nagydíj igazi nyertese? Hamilton csak 3. lett Spában, de mindössze 10 pontot bukott a három motorcserévelForrás: Anadolu Agency/2016 Anadolu Agency/Dursun Aydemir

Ez a két tényező együtt már elég volt ahhoz, hogy a Mercedes Spában bevállalja a büntetést – sőt ugyanazzal a lendülettel (és, tegyük hozzá: teljesen legálisan) ki is játssza a szabályokat. A rajtrácson való hátrasorolás maradékáért korábban még a futamon is jártak különféle retorziók, de ezt megszüntették, úgyhogy ha valakinek már úgyis a mezőny végéről kell indulnia, további következmények nélkül vételezhet új hajtásláncelemeket. A Mercedes ezt kihasználva három komplett új motort szerelt Hamilton autójába, egyet-egyet mindhárom szabadedzés előtt.

Egy ilyen lépés homlokegyenest ellenkezik a szabályok szellemével, hiszen az éves keretet kifejezetten a költségek csökkentésére vezették be, a csapat részéről azonban ostobaság lett volna nem beosonni a kiskapun. Amelyről egyébként a Mercedes főnöke, Toto Wolff azt állítja, hogy ők megpróbálták bezáratni, de a kezdeményezésüket nem mindenki támogatta. Így hát most jól kihasználták, és beraktároztak motorokból Hamilton oldalán. Pedig „nem lenne szabad megengedni, hogy valakinek az autójába egy hétvégén több új motort szereljenek be" – vélte Wolff.

Mint tudjuk, Hamilton végül a 3. helyen ért célba a Belga Nagydíjon, vagyis összvissz 10 pontot vesztett Nico Rosberghez képest egy olyan akadállyal, amely nemrég fenyegetően magasodott előtte.

Sőt nem csupán megőrizte a vezetést az összetettben, hanem már azzal is előnyre tett szert, hogy hirtelen eggyel több motorja lett, mint a csapattársának.  

Ez kiélezett szituációkban az ő javára billentheti a mérleg nyelvét, mert kevésbé kell majd kímélnie a technikát, ami Monzában például egyáltalán nem mellékes. „Amikor még csak öt motorom volt, folyamatosan vigyáztam rájuk, igyekeztem nem túl sokat kivenni belőlük" – erősítette meg Hamilton. „Mostantól viszont rendesen használhatom őket." A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ő egy párharc során, legalábbis elvileg, alkalmasint akkor is maximális teljesítményen járathatja majd a motorját, amikor Rosberg nem feltétlenül. A Mercedes az igazságosság jegyében nem fogja megemelni Hamilton versenyenkénti kvótáját, vagyis nem tekerheti fel a teljesítményt több ideig, mint a csapattársa, de annyi különbség mégis lesz, hogy ő mindig kihasználhatja a megadott keretet, mert nem kell aggódnia a futásteljesítmény miatt.

Így kapaszkodott fel Hamilton a mezőny végéről: a grafikonon Vettel, Räikkönen és Verstappen mellett a sárga vonalon az ő aktuális helyezése is látható a verseny során (X: kör, Y: pozíció, nagyítható)Forrás: Farkas Péter - Origo

A dolognak egyetlen árnyoldala van: mivel már túllépte az ötöt, tehát a spájzban most elraktározott motorokkal kell kihúznia a szezon végéig, ha nem akar újabb büntetést, Hamilton nem kaphatja meg a Mercedes következő fejlesztéseit. Ez azonban csak elvi lehetőség, valószínűleg nem okoz majd semmilyen gondot, mert a csapat épp Spában vetett be egy új specifikációt, amelyre öt zsetont költöttek, és bár maradt nekik még hat az idénre, Wolff szerint egyelőre nem tartogatnak teljesítményt befolyásoló újításokat.

Hamilton tehát szembenézett a legijesztőbb mumusával, és hihetetlenül jól jött ki belőle.

Ennek valószínűleg a lélektani hatásai sem lesznek elhanyagolhatóak, felszabadultabban versenyezhet. Mostantól egyértelműen Rosbergre nehezedik nagyobb nyomás: 9 pontos hátrányban van, nem nyert annyit a csapattársa problémájával, mint nyerhetett volna, és fordult a kocka, már a motorjait is neki kell jobban kímélnie. Hamiltonnak csak arra kell vigyáznia, hogy a másik banánhéjon se csússzon el, vagyis ne gyűjtsön be egy harmadik megrovást a sportfelügyelőktől, amiért automatikusan tízhelyes hátrasorolás járna a rajtrácson. A Belga Nagydíjnak tulajdonképpen ő volt az igazi nyertese.

A szerencse is kellett

De hogy végezhetett a dobogón a 21. rajtkockából indulva? A verseny előtt a Mercedesnél úgy ítélték, reálisan a 8. helyre kapaszkodhat majd fel, ami azt jelentette volna, hogy Rosberg 2 ponttal visszaelőzi őt a világbajnoki tabellán. Maga Hamilton sem volt igazán optimista, mert az Ardennekben szokatlan 26-28 fokos meleg miatt, a 40-45 fokos aszfalton egyik keverékű gumi sem bírta jól a strapát. Úgy érezte, hiába startol majd a közepes Pirelliken, „a forgalomban küszködve nem valószínű, hogy elérek velük az előre kitűzött körig, és tovább kint tudok maradni a pályán, mint az előttem lévők”.

A rajt előtt a Mercedesnél úgy vélték, Hamilton reálisan kb. 4. lehetForrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

Bár Hamiltonról tudjuk, hogy képes erőből átverekedni magát a mezőnyön, amint legutóbb Kínában, vagy a tavalyi Magyar Nagydíjon tette, ezúttal a szerencse is az ő pártjára állt.

A pályán összvissz négyet előzött vasárnap délután, a többi ellenfelét a különféle incidensek és a jó időzítés révén ugrotta át.  

Az 1. kör végén már 15. volt – ehhez képest a továbbiakban 12 pozíciót javított, ugyanannyit, mint Kimi Räikkönen, és eggyel kevesebbet, mint Sebastian Vettel.

A sikeréhez az jelentette a kulcsot, hogy nem ment bele vakmerő manőverekbe, csak akkor kockáztatott, amikor kellett. A rajtnál például egyáltalán nem. Habár a Mercedes mérlegelte, hogy nem lenne-e jobb a bokszból indulnia, mert úgy kisebb valószínűséggel keveredik bele egy balesetbe, Hamilton nem támogatta ezt az opciót. Inkább a rajtrácsról vágott neki a versenynek, de szokatlanul óvatosan: nem javított egyetlen helyet sem, sőt, még vesztett is egyet a mögüle startoló Fernando Alonsóval szemben. Pont ennek köszönhette, hogy sikerült kimaradnia a Max Verstappen vs. Ferrari bokszmeccs újabb menetéből. Számára is az ő ütközésük jelentette a Belga Nagydíj döntő pillanatát, mert az a három autó, amelyet a legnehezebb lett volna megelőznie, máris kivonta egymást a forgalomból.

Egy pillanatra sem mertünk dobogós helyezésről álmodni Lewis számára

– ismerte el a Mercedes technikai igazgatója, Paddy Lowe. – Bár sokan azt hiszik, óriási előnyünk van a többiekkel szemben, igazság szerint nem is olyan nagy. A Red Bullokat és a Ferrarikat hátulról indulva normális körülmények között nem tudtuk volna legyőzni. Lewis dobogójában nagy szerepet játszott, hogy Verstappen és a két Ferrari kiesett az egyenletből."

De volt még tovább is: Pascal Wehrlein lebombázta Jenson Buttont, míg Felipe Nasr egy bal hátsó defekt miatt kereket cserélt, úgyhogy Hamilton elől mindjárt hatan tűntek el. Az 1. kör végére ezért találhatta magát máris a 15. helyen, amiből a következőben a 13. lett, miután Carlos Sainz a törmeléken áthajtva szintén defektet kapott – egyébként rendkívül látványosat, a szétszakadó gumi legyalulta a hátsó szárnyát is –, Danyiil Kvjatot pedig Hamilton a pályán előzte meg. Aztán Felipe Massa is beállt a bokszba, így Hamilton már 12. volt, és a 4. körben a Manor újoncát, Esteban Ocont maga mögé utasítva még egy hellyel előrelépett. Két körrel később pedig megtörtént Kevin Magnussen ijesztő balesete az Eau Rouge-ban.

Hamilton összesen négy autót előzött meg a pályán: Kvjatét, Oconét, Alonsóét és HülkenbergétForrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

Mivel a Renault kiesett, Hamilton már ezzel is a pontszerzők között, a 10. helyen találta magát, de valójában még többet nyert vele, mert a Safety Car beküldését kihasználva nyolcan megragadták az alkalmat, és kereket cseréltek. Közülük öten – Sergio Pérez, Valtteri Bottas, Romain Grosjean, Jolyon Palmer és Esteban Gutiérrez – hátraestek a Mercedes mögé, úgyhogy mire a 9. körben piros zászlóval megszakították a versenyt, Hamilton már a hihetetlen 5. helyen állt. Két előzéssel!

Magnussen az ő szempontjából pont a legjobbkor csúszott ki, mivel azoknak, akik a szuperlágy gumit használták, már úgyis időszerű volt kereket cserélniük, és így lényegében besétáltak egy csapdába. A Williamsnél ugyan számítottak rá, hogy a gumifal kijavítása miatt elkerülhetetlen lesz a megszakítás, de a csapat vezető versenymérnöke, Rob Smedley szerint a piros zászló túl későn jött számukra, ezért a 7. körben muszáj volt behívniuk a bokszba Bottast. A legkevésbé rosszul még Nico Hülkenberg jött ki a szituból, aki előzőleg a 2. helyen haladt, és csak Daniel Ricciardóval szemben bukott egy pozíciót a bokszkiállása miatt.

Ricciardo is sokat köszönhetett Verstappen és a Ferrarik ütközésénekForrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

Akik kint maradtak a pályán, jól jártak, mert a megszakítás alatt mindenki szabadon, időveszteség nélkül kereket cserélhetett. A futam tehát az újraindítással lényegében a nulláról kezdődött a 10. körben, és Hamilton addigra 5. volt. A helyzete egyedül abból a szempontból nem volt ideális, hogy mivel az egyik közepes gumiszettjét elhasználta az első etapban, a maradék 34 körre csak egy maradt neki, míg Rosbergnek kettő. Ez határozta meg a stratégiáját.

„A szombat délutáni szabadedzésen kipróbáltuk a közepes gumit, és teljesen egyértelmű volt, hogy a versenyen nagyon jó lesz" – magyarázta Lowe a Motorsport.com-nak. „A futamra mindkét pilótánknak két szett maradt belőle. Bár Lewis egyik szettje formálisan már használtnak számított, valójában csak egy ellenőrző kört tett meg vele."

Az igazság az, hogy a belgiumi gumiválasztásra a Mercedes érzett rá a legjobban:

míg ők 3/4 szettet rendeltek a közepes szettből a hétvégére (Rosberg azért kapott többet, mert ő azt tesztelte a szabadedzések alatt, amikor Hamilton a lágyat), a Ferrari csak egyet-egyet kért Vettel és Räikkönen számára. Ahhoz képest, hogy ezeket végül be is vetették a versenyen, mégpedig előzetes próbálgatás nélkül, egész jól elboldogultak velük, de a helyzetük távolról sem volt ideális. A Ferrarinál a szuperlágyból táraztak be plafonig, amely még az időmérőn is alig bizonyult használhatónak. Bár papíron egy másodperccel gyorsabbnak kellett volna lennie a lágynál, a meleg idő miatt ennek a különbségnek csak töredéke jött ki.

Hamilton háromszor cserélt kereket (ebből egyszer a megszakítás alatt), míg Rosberg és Ricciardo csak kétszerForrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

Az anomália oka a Pirelli által előírt rekordmagas keréknyomás volt: elöl 23,5, hátul 22 psi. A gumiszállító éppen a tavalyi Belga Nagydíj óta, az akkori defektek miatt tartatja be és emeli meg egyre jobban a nyomást, úgyhogy az óvatosságuk bizonyos szempontból érthető volt, de a csapatoknál kicsapta a biztosítékot. Vettel kifakadása az időmérő végén is főleg annak a rovására volt írható, hogy a felmelegedett hátsó gumikon csak szánalmas tempóban tudott kigyorsítani az utolsó kanyarból a célegyenesre. „Ha megnyomjuk a bokszból kivezető kört, a gumiknak már a 3-as kanyarnál lőttek, túlmelegszenek és felhólyagosodnak" – panaszkodott Jenson Button. „Őrület, hogy mit kell tennünk, ha életben akarjuk tartani őket. Még soha nem tapasztaltam ilyet az F1-es pályafutásom alatt." Jórészt ez volt az oka annak is, hogy többen – mindenekelőtt Rosberg, Ricciardo és a két Ferrari – a lágy gumikon is továbbjutottak a Q2-ből, eleve jelentős stratégiai előnyhöz jutva a versenyen.

A Mercedes talán még a többieknél is jobban szenvedett a szuperlágyakkal, ezért nekik különösen jól jött, hogy azokat senki nem tudta rendesen használni. A megszokott, hűvösebb spái időben valószínűleg más lett volna a helyzet.

Vettel az 1. kör végén csak 19. volt, onnan jött fel a 6. helyre. A Ferrari újabb lehetőséget szalasztott elForrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

De kanyarodjunk vissza Hamiltonhoz! Tudva, hogy sokat kell majd forgalomban autóznia, a Mercedes az ő számára eleve három kerékcserét tervezett, és ehhez, mivel csak egy közepes szett gumija maradt, a megszakítás után is ragaszkodtak. Ez már csak azért is jó ötletnek tűnt, mert ha legalább meg akartak próbálkozni Ricciardo legyőzésével, valami mást kellett csinálniuk. Hamilton tehát a piros zászlós fázis alatt egy lágy szettet kapott, amellyel 2 kör alatt megelőzte Alonsót, majd 4 körrel később leszorította Hülkenberget a dobogóról.

Ezzel a 18. körben beállította a végeredményét: a 3. helyen állt.

Noha ő maga is úgy vélte, a szerencsés körülmények nélkül csak a legjobb tíz között lett volna reaális végeznie, ilyen előzmények után érthető módon vérszemet kapott, és még az is átfutott az agyán, hogy talán harcba szállhat a győzelemért. Mire azonban elment Hülkenberg mellett, már 10 másodpercre volt lemaradva Rosbergtől, a Mercedes pedig szokatlan módon elrontotta a második kerékcseréjét, amivel vesztett 2 újabb másodpercet.

A megszakítás után Hamilton először két 11 körös etapot teljesített a lágy gumikon, aztán a hátralévő 12 körre a megmaradt közepes szettjét kapta meg. A rádión ugyan reklamált, hogy miért nem egy újabb lágyat tettek az autójára – tényleg volt még tartalékja abból is, mivel nem vett részt a Q2-ben –, de utólag azt mondta, örül, hogy a csapat nem kockáztatott. „Ismernek jól, és kérdeznem kell, ez is hozzátartozik a munkámhoz" – magyarázta. „Épp akkor voltam túl egy 10 körös etapon a lágy gumikkal, és nem tudtam, hogy Nico lehúzott 15-öt a közepesekkel. Ők viszont tudták, erre alapozták a döntést."

Spában telt ház volt, a versenyzők is tudták, hogy a nézők nagy része a félig belga Verstappenért ment kiForrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

Vajon nyert volna valamit Hamilton azzal, ha a lágyakat kapja meg a verseny végére? Nem valószínű. Tény, hogy Ricciardo megtett 16 kört is ezzel a keverékkel, mégpedig magasabb üzemanyagszint mellett, az újraindítás után, de neki muszáj volt, mert csak egyetlen szett közepes Pirellije maradt. És a lágy gumik nem is bírták jól az autóján: Ricciardo kb. 6 körig a közepeseket használó Rosberg sarkában tudott maradni, utána azonban lelassult, a tempója 1:52.4-ről fokozatosan visszaesett 1:55.3-ra, mire az etapja véget ért. A Red Bull ügyesen időzítette az egyetlen bokszkiállását – a 25. körben alig 2 másodperccel Hamilton elé tért vissza –, de ez csalóka képet mutatott, hiszen Hamiltonra várt egy második (a megszakítással együtt harmadik) kerékcsere is, amellyel 20 másodpercre nőtt a hátránya. Ennek aztán a friss közepes gumikon pont a felét tudta ledolgozni.

Ha a gumik jobbak lettek volna, keményebben nyomhattam volna a gázt, és talán utol is érhettem volna Danielt"  

– vélte Hamilton. „Csakhogy nem ez volt a helyzet, ezért igyekeztem minél tovább pátyolgatni őket. Így is többször kellett kiállnom a bokszba, mint a másik két srácnak, hogy legyen lehetőségem előzni."

Hamilton „szuper bónusznak" nevezte a váratlan 3. helyét, és az is volt. Belekeveredhetett volna egy rajtbalesetbe, defektet kaphatott volna a törmeléktől – hátulról rajtolva számtalan veszély leselkedett rá, de ő elkerülte mindet. A Spában megszerzett 15 pontja akár döntő is lehet a szezon végén.

Rosberg: nem volt sétagalopp?

Rosbergnek eközben mindössze hoznia kellett a kötelezőt, és hozta is: nyert, csak éppen, ha a világbajnoki küzdelmet nézzük, nem eleget. „A leintés után rápillantottam az eredménylistára. Azt tudtam, hogy Daniel volt mögöttem, de aztán a 3. helyen megláttam a 'HAM' kiírást. Úgy voltam vele, hogy mi van, ez komoly?! A verseny végéig fogalmam sem volt, hol tart" – ismerte el Hamiltonról Rosberg, aki ugyanakkor azt állította, nincs elkenődve, amiért alig 10 pontot faragott le a hátrányából.

Nagyon boldog vagyok, ez a hétvége tökéletesen alakult számomra."

Rosberg dolgát nyilvánvalóan megkönnyítette Hamilton rajbüntetése, ezt ő sem tagadta. Lowe szerint ugyanakkor tévedés, hogy gyakorlatilag üres kapura kellett gólt lőnie, mert a gumikat a már említett okokból még a szokásosnál is nehezebb volt menedzselni, ráadásul a Mercedesnek a meleg és a kiugróan nagy keréknyomás miatt egyik keverékkel kapcsolatban sem igazán volt önbizalma. „Az embereknek gőzük sincs, valójában még nekem sincs, hogy ezekkel a gumikkal milyen bitang nehéz egyensúlyozni a jó teljesítmény és a tartósság közötti vékony határmezsgyén – mondta Lowe. – Nico fantasztikus munkát végzett."

Rosbergnek Hamilton nélkül könnyebb útja vezetett a győzelem felé, de a megszakítás után egy ideig nem tudta lerázni a lágy gumikon rohamozó RicciardótForrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

Hogy Rosberg mennyire spórolt a Pirellikkel – kénytelen volt, mert akárcsak Ricciardo, az újraindítás után ő is csak egyszer cserélt kereket –, mindenekelőtt az mutatja, hogy a 11. körében, vagyis még magas üzemanyagszinttel érte el a legjobb idejét. Mivel mihamarabb DRS-távolságon kellett kerülnie, rálépett a gázra, és azonnal 1:51.746-os kört futott, amivel Ricciardóra is 7 tizedet vert, a harmadik leggyorsabb Hülkenbergre pedig 2 teljes másodpercet. Közvetlenül utána visszalassított 1:53.5 fölé, nehogy túl sokat kivegyen a gumikból, és csak őrizgette az előnyét, mígnem Ricciardo Red Bullján elkezdték megadni magukat a lágy Pirellik.

Lowe „fenomenálisnak" nevezte Rosberg Q2-es körét is, amikor a lágy gumikon nemcsak továbbjutott a Q3-ba, hanem mindenkinél gyorsabb volt, beleértve a szuperlágyakon szárnyaló Verstappent. „Bár biztos kellemes volt, hogy nem kellett megküzdenie Lewisszal, az ember ilyenkor elveszíti a viszonyítási pontját" – mondta róla Lowe.

A Mercedesnél egyébként úgy vélték, a Red Bull részéről hiba volt a szuperlágy gumikon szerepeltetni Verstappent a Q2-ben. Habár szemmel tartották, kevésbé féltek tőle, mintha a lágyakon rajtolt volna, mert arra számítottak, hogy három kerékcserére lesz szüksége.

Még akkor sem aggódtunk volna, ha a rajtnál átveszi a vezetést, mert tudtuk, hogy hosszú távon visszakerülünk elé  

– árulta el Lowe. – A Ferrariktól talán egy kicsit jobban tartottunk, de összességében ki voltunk békülve azzal, hogy a keményebb keverékű gumikból több áll a rendelkezésünkre, mint bárki másnak, kivéve talán a Force Indiákat."

Vettel és Ricciardo másodpercben mért lemaradása Rosbergtől a verseny során (X: kör, Y: mp, nagyítható). Miután megelőzte Alonsót, Vettel a Red Bull tempóját hoztaForrás: Farkas Péter - Origo

Igen, Rosberghez hasonlóan Péreznek és Hülkenbergnek is két szett közepes Pirellije maradt a versenyre, de ők a Mercedesre nem jelentettek komoly veszélyt, és egyébként is a szuperlágyon kellett rajtolniuk, hiszen a lággyal nem jutottak volna be a Q3-ba. A Ferrarik pedig, mint tudjuk, már a rajtnál kiestek a játékból. Hogy képesek lettek-e volna legalább megszorongatni Rosberget? Ezt lehetetlen megítélni. A Verstappennel való kakaskodás során Vettel és Räikkönen autója is megsérült, úgyhogy a tempójuk nem volt reprezentatív, de így sem tűntek lassúnak: miután a 35. körben megelőzte Alonsót, és tiszta lett előtte a pálya, Vettel szinte teljesen azonos iramot diktált Ricciardóval, aki egyébként a közepes gumikon átlagosan csak 0,23 másodperccel volt lassabb Rosbergnél.

A Ferrari tényleg elég gyorsnak tűnt ahhoz, hogy a rajtbaleset nélkül, Hamilton büntetését kihasználva elfoglalja a dobogó alsó két fokát – Vettel az 1. kör végén 19. volt, onnan kapaszkodott fel a 6. helyre, és amíg fenn nem akadt Felipe Massán, Räikkönen is a sarkában maradt –, ennek azonban utólag az égvilágon semmi jelentősége nincs. A lényeg, hogy megint eldobtak egy esélyt egy olyan pályán, amely inkább nekik, mint a Red Bullnak feküdt. Pedig ilyen már nem lesz túl sok az idén.

Verstappen vs. Räikkönen, újabb menet

Max Verstappen, minden idők legfiatalabb futamgyőztese a Belga Nagydíjon alighanem elért egy újabb rekordot: sikerült kiprovokálnia az eddigi leghosszabb rádióüzenetet Kimi Räikkönentől, aki szokatlanul kerek és cizellált mondatokban küldte el őt melegebb éghajlatra. A szűkszavúnak tartott finn hosszasan ecsetelte, hogy szerinte Verstappennek nincs más célja az életben, mint leszorítani őt a pályáról, és az előző pár versenyt elnézve ez a megállapítás nem is tűnik különösebben túlzónak. A rendszerint visszafogottan nyilatkozó Lowe ebben az ügyben kívülállónak számít, ám még ő sem tudta megállni azt az ironikus megjegyzést, hogy Verstappennek „szerencsére sikerült kivonnia a forgalomból saját magát és a két Ferrarit is. Úgy tűnt, ennek soha nem lesz vége: nekem az volt a benyomásom, hogy egész délután egymást nyúzták..."

A Német Nagydíj után részletesen is kifejtettem, hogy mit gondolok Verstappenről.

Szerintem a Forma-1-nek égető szüksége volt rá, világraszóló tehetség, de elveti a sulykot, ezért meg kellene zabolázni kicsit, mielőtt nagyobb baj lesz.  

Spa csak megerősítette a véleményemet, mert pontosan az történt, amire számítani lehetett: mivel senki nem csapott rá a kezére, Verstappen még tovább feszegette a határokat, és még erősebb meggyőződésévé vált, hogy csakis neki lehet igaza. Máris nagyon megosztja a közönséget, az emberek egy része a Messiást látja benne, akit csak irigységből támadnak, míg mások felkapaszkodott, mesterségesen agyonsztárolt pukkancsnak tartják. Mindkét álláspont erősen szélsőséges.

Verstappennek az alázat jelenleg kétségkívül nem az erőssége, de Belgiumban kapott igazságtalan kritikákat is. Én úgy látom, a rajt utáni ütközésben például semmivel nem volt hibásabb, mint Sebastian Vettel. Klasszikus versenybaleset történt La Source-módra: három autó nem fért el kettő helyén, Vettel és Verstappen pedig egyszerre mozdult, így nem reagálhattak egymásra. Az F1-ben előfordul az ilyen.

Az igaz, hogy a lavinát Verstappen pocsék startja indította el. Elvileg neki kellett volna a legjobban rajtolnia, hiszen az ő autóján voltak szuperlágy gumik, mégis kipörögtek a kerekei, amivel lendületet vesztett. Utána viszont jól érezte meg, hogy Hülkenberg előtt pont van elég hely bevágni jobbra, és abban sem volt semmi meglepő, hogy ha már ott volt belül, megpróbálta kifékezni Räikkönent. Kétségbeesett kísérlet volt, valószínűleg akkor sem járt volna sikerrel, ha Vettel nem kavar be a másik oldalról, mert Verstappen a rázókőről, olyan szögben nehezen tudta volna legyorsulni a Ferrarit, de miért ne? Egy próbát megért, bár a csapatok igyekeznek előre felvázolni a rajt lehetséges forgatókönyveit, és Lowe azt mondta,

van egy ábránk arról, hogy milyen ívet nem szabad semmiképpen követni az 1-es kanyarban. Max pontosan azt követte!"  

Ez azonban valószínűleg nem járt volna ilyen súlyos következményekkel, ha Vettel nem fordul annyira szűken. Először igazából ő koccant össze a szendvicsbe szoruló Räikkönennel, akinek így nem maradt hová menekülnie Verstappen elől. Az eset jó példa rá, hogy miért érdemes többféle szögből visszanézni a vitatott helyzeteket: a La Source belsején, kicsit hátrébb elhelyezett kamera képéből úgy tűnik, Vettel még a csapattársának sem hagyott elég helyet, a Ferrari belső kamerájából viszont látszik, hogy jóval szélesebben fordult, mint Rosberg. Előzékeny semmiképpen nem volt; egyértelműen minél szűkebb ívre, legalább félig a rázókőre akarta kényszeríteni Räikkönent, de ez rendben van, elvégre ők is ellenfelek.

A rajtbaleset négy szemszögből. Vettel és Verstappen nem láthatták egymástForrás: FOM

Azt azonban Vettel nem tudhatta, hogy míg ő megindult kívülről befelé, Verstappen a másik oldalon bevetődött Räikkönen mellé. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy az F1-es autók pilótafülkéjéből milyen keveset lehet látni még oldalra is, hátra pedig szinte semmit.

Óriási a holttér, ezért néha elkerülhetetlen, hogy a pályák keresztezzék egymást.

Ez benne van a pakliban, a rajtbaleset miatt szerintem nem érdemes leszedni Verstappenről a keresztvizet. A Räikkönennel szembeni védekezése viszont, akárcsak a Hungaroringen, megint aggályos volt. A 12. körben (egyébként még DRS nélkül, mert még csupán 2 körrel voltunk az újraindítás után), Räikkönen a hosszú egyenes végén kívülről már teljesen elment a Red Bull mellett, de Verstappen nem hagyta magát, és a Les Combes féktávján visszaesett mellé. Ezzel nem is lett volna baj, csakhogy így nem tudott elfordulni: olyannyira nem, hogy a szemközti rázókőre sodródva még ő is kiesett négy kerékkel a pályán kívülre, a bukótérbe kényszerítve Räikkönent. Mostanában ennél sokkal kevesebbért is megbüntettek másokat, ezúttal viszont még Räikkönent kérték meg, hogy adja vissza a pozícióját, ami finoman szólva véleményes, hiszen nemcsak ő, hanem Verstappen is elhagyta a pályát a csata hevében.

A 12. körben Räikkönen már kívülről elment Verstappen mellett a Les Combes-nál (a bal felső képen is látszik, hogy teljesen elöl van), de Verstappen mepróbálta kifékezni, és mindkettejüket leterelte a pályárólForrás: FOM

Räikkönen 7 körrel később megmutatta, hogy lehet ezt korrektül csinálni, amikor ugyanott megpróbálta kifékezni Romain Grosjeant, bár nem sikerült neki, sőt enyhén össze is koccant a Haasszal, hagyott elég helyet mindkettejüknek.

Akik szerint a sportszerűség csak szánalmas, elavult utópia, azok ezen nyilván csak röhögnek, de szerintem a gátlástalan versenyzésnek az égvilágon semmi értéke és élvezeti értéke nincs.  

Az egyenesben az utolsó pillanatban bevágni a másik elé, és ezzel hirtelen fékezésre kényszeríteni, miután már megkezdte az előzést, nem nehéz, nem is vagány, hanem szimpla szemétség. Egy ilyen manőverért Verstappent bármelyik amatőr gokartpályán simán felpofozták volna.

Van egy határ, amit az utóbbi hetekben túl sokszor lépett át. Értem én, hogy most akarja megalapozni a hírnevét, és elvenni a többiek kedvét a packázástól, meg nem is barátokat keres az F1-ben, de ezzel nem a tiszteletüket, hanem csak az utálatukat fogja kivívni. Ugyanaz érvényes rá, mint annak idején Ayrton Sennára vagy Michael Schumacherre: egy ilyen tehetséges versenyzőnek semmi szüksége nincs ezekre a piszkos trükkökre, kivéve, ha a Forma-1 ügyeletes Terminátorának szerepére játszik.

Verstappen a 13. körben 330 km/h-s tempónál az utolsó pillanatban vágott be Räikkönen elé a Kemmel-egyenesben, aztán az ívre visszahúzódva csak tessék-lássék hagyott maga mellett egyautónyi helyet, ahogy a szabályok előírjákForrás: FOM

Az összehasonlítás egyelőre nyilván túlzó, de Verstappen mentalitása egyébként is egyre jobban emlékeztet a fiatal Sennáéra. Szemlátomást ugyanúgy szentül meg van győződve róla, hogy mindig, minden helyzetben neki van igaza. Ahogy habozás nélkül megvádolta a Ferrari pilótáit, az aggasztó volt, mert a józan helyzetértékelésnek és az önkritikának ez a teljes hiánya versenyzőként is gyengébbé teszi. Verstappen még azt is kerek perec elismerte, hogy bosszúból, a rajtbaleset miatt tartott be Räikkönennek, bár ez valószínűleg csak hepciáskodás. Miért, különben talán simán elengedte volna? Hát, nem hiszem. Pont erről szól a történet.

A Sky Sports kommentátora, Martin Brundle alighanem fején találta a szöget azzal, hogy

Verstappen olyan, mint a dühös kutyakölyök, amely válogatás nélkül minden bokának acsarkodva nekitámad.  

A saját érdekében meg kell tanulnia, hogy melyik csatába érdemes belemennie, és hogy ő sem nyerheti meg az összeset. Elvégre a tiszteletet mégsem a kétségbeesett lökdösődéssel, hanem az eredményekkel lehet kivívni.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!