Elbukhat a javaslat, ami biztonságosabbá tehetné az F1-et

Forma-1, gumi
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2016, Grand Prix of Belgium, Pirelli, tire, tires, tyre, tyres, wheel, wheels, Reifen, Rad, feature
Vágólapra másolva!
Megint a Pirelli körül éleződik a konfliktus: a gumigyártó nem nézi jó szemmel a versenyzők kritikáit a magas abroncsnyomások miatt, a csapatok pedig megvétóznák egy új abroncs bevezetését.

Lewis Hamilton és Fernando Alonso motorbüntetései, valamint a sok vitát kiváltó előzések és balesetek miatt a múlt heti Belga Nagydíjon kevésbé került előtérbe, hogy több pilóta is „röhejesnek”, „viccnek” és „őrületnek” nevezte a Pirelli által kötelezően előírt guminyomás-értékeket. Ez alaposan megnehezítette az abroncsok üzemeltetését, és szinte használhatatlanná tette a szuperlágy abroncsokat, de a verseny összképét végül nem borította fel.

Paul Hembery, a Pirelli motorsport menedzsere az Autosportnak elismerte, hogy néha megérti a versenyzők kritikáit, „de szükség lenne némi pragmatizmusra.” Hembery megint azzal védekezett, hogy „a jelenlegi termékünket három év alatt egy napig tesztelhettük, és ha voltak is ötleteink, hogy csökkenthessük a nyomást, nem tudtuk igazolni őket, ezért vagyunk ebben a helyzetben.”

Túl keményre kell fújni őket Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

A kötelező guminyomásokat a tavalyi Olasz Nagydíj előtt kezdték alkalmazni, miután Spában Nico Rosberg és Sebastian Vettel is veszélyes defekteket kapott. A csapatok azóta változatos eszközökkel próbálják kijátszani a sokat bírált szabályozást, de Hembery szerint mindenképpen szükség van a magas nyomásértékekre, mert így tudják garantálni a biztonságot. Elismerte,

még a szimulációs eszközeik is alábecsülték a Spában várható terheléseket, különösen az Eau Rouge-ban.

„Ha megnézik a gumik deformációját az Eau Rouge-ban, az igen jelentős. Jelenleg nincs más bevethető eszközünk, ezért sajnos meg kell növelnünk a guminyomást. Ez viszont mindenki számára azonos helyzetet teremt, ami tudom, hogy nem ideális, de a versenyzők egyformán kerülnek előnybe vagy hátrányba.”

Toto Wolff, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója is a Pirelli pártját fogta, szerinte „nem sportemberhez méltó a kifogások keresése, inkább a lehető legjobban alkalmazkodni kell” a gumikhoz. Úgy véli, a Pirellinek „nehéz dolga van, amikor a csapatok, a mérnökök és a verseny közönsége számára is megfelelő gumikat kell készítenie, mert mindig lesz valaki, aki nyafog.”

Láthatóan deformálódnak az abroncsok a spái Eau Rouge-ban Forrás: AFP/John Thys

Bár Wolff megértőnek tűnt, és a csapata a Ferrarival és a Red Bullal egyetemben segítik a Pirelli 2017-es tesztprogramját is, az istállók nem állnak ki minden helyzetben a gyártó mellett. Spában a Pirelli két jelöletlen gumiszettet adott a csapatoknak tesztelésre, amelyekről később elárulták, hogy megerősített lágy abroncsok, és

pozitívan értékelték, hogy a csapatok nem tapasztaltak nagy eltérést a most használt változathoz képest.

A gyártó már Malajziában bevetné az új fejlesztést, de ez csak akkor lehetséges, ha minden csapat egyhangúan támogatja vagy az FIA biztonsági okra hivatkozva kötelezővé tenné. Két istálló viszont egyelőre nem akar kötélnek állni.

„Elég jelentős változást hoz” – nyilatkozta egy névtelenségbe burkolózó technikai igazgató a Motorsport.com-nak. „Elhitették velünk, hogy nyílt lapokkal játszanak, az ’átlátszóság’ szót használták, de rájöttünk, hogy ez egyáltalán nem így volt. Majdnem 150 kilométert megtettünk, majd rögtön összehasonlítottuk az új gumikat a megszokott lágyakkal. Mindkét versenyzőnk visszajelzései alapján ugyanazt a következtetést vontuk le.”

és minket ez érdekel. Az új gumi tulajdonképpen közelebb vagy a közepes, mint a lágy keverékhez. A versenyzők így jellemezték, és a köridők is ezt sugallták. A változás nem elhanyagolható.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!