Társoldalunk:

Csak 17 százalékkal növeli a pilóták túlélési esélyeit a glória

2016.07.24. 13:25

Hamiltont így is meggyőzte a péntek esti előadás, de szerinte a jövőben a teljesen zárt pilótafülkéket is be kell vezetni. Button szerint biztonsági kérdésekben nem a csapatokra kellene bízni a döntést.

Az FIA péntek este előadást tartott a versenyzőknek a glóriának nevezett fejvédő szerkezetről, amelyet 2017-ben terveznek bevezetni a Forma-1-ben. A pilótáknak korábbi balesetek felvételein keresztül mutatták be, milyen esetekben segíthetett volna a glória, Carlos Sainz szerint sokkoló képekkel próbálták őket meggyőzni a szerkezet hasznosságáról. A Toro Rosso versenyzői a bemutató után sem voltak biztosak benne, hogy megéri bevezetni az autókat elcsúfító glóriát, de Lewis Hamiltont meggyőzték a látottak.

"Nagyon figyeltem az előadásra, mert komolyan veszem a biztonsági kérdéseket" - nyilatkozta. "A glória nem néz ki túl jól, és talán a versenyzés szellemével is ellenkezik, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül a tényt, hogy a versenyzők túlélési esélye 17 százalékkal nagyobb lett volna a múltban látott balesetekben."

Hamilton szerint a glória csak a kezdet,

a jövőben még nagyobb erőfeszítéseket kell tenni a pilóták fejének teljes védelméért. "Egy idő után át kell térnünk a zárt pilótafülkére, mert csak az nyújt 100 százalékos védelmet" - mondta. "Gondolni kell az olyan balesetekre, mint ami Felipe (Massával) történt 2009-ben - őt a glória ellenére is fejen találta volna a rugó. Azt mondták, Justin Wilsont sem mentette volna meg, mert őt felülről találta el egy éles tárgy" - utalt a brit IndyCar-pilóta tavalyi halálos balesetére.

Hamilton szerint a glória "borzasztóan" néz ki, és "ránézésre egyáltalán nem való versenyautóra", de elfogadná a bevezetését. "A jövőben 17 százalékkal nagyobb esélyünk lesz arra, hogy túléljünk egy súlyos balesetet" - mondta. "A biztonságról van szó, ezért mindenkinek el kell majd fogadnia a bevezetését."

Vettel szerint felesleges a kinézeten vitatkozniForrás: AFP/Eric Alonso

A glóriáról Jenson Buttont is megkérdezték, aki szerint biztonsági kérdésekben mindenkinek bíznia kellene az FIA szakembereiben, akik évek óta próbálják a lehető leghatékonyabb szerkezetet kidolgozni. "Nem is értem, miért a csapatok fognak dönteni róla. Ha biztonsági kérdésekről van szó, nem kellene olyan szempontokat figyelembe venni, hogy valamelyik istállónak esetleg kevésbé kedvezne a bevezetése, és igazából a kinézetéről is felesleges vitatkozni, amikor emberek életéről beszélünk" - mondta.

Nem a kinézet a lényeg

Hasonlóan vélekedett Sebastian Vettel is, amikor felvetették neki, hogy egyes csapatok esztétikai szempontok miatt szavazhatnak a glória ellen. "Ha jól tudom, nem a kinézete miatt akarják bevezetni" - nyilatkozta. "Szerintem elég egyértelmű volt a prezentáció. Az FIA többféle lehetséges helyzetet is megvizsgált, és mindenhol pozitív hatása volt a glóriának. Bíznunk kell az FIA kutatásainak eredményeiben."

Az F1 nagyobb csapatait is tagjai között tudó Stratégiai Munkacsoport a jövő héten szavaz majd a glória bevezetéséről. Toto Wolff szombaton elmondta, a Mercedesnek még nincs határozott álláspontja a kérdésben, de a biztonságon szerinte is javítani kell. Abban azonban nem biztos, hogy a glória a legjobb megoldás.

„A versenyzők biztonságáért mindent meg kell tenni, amit csak lehet, még ha a glória undorítóan is néz ki. Szerintem az autók külseje így nem olyan látványos, mint a Forma-1-ben lennie kellene. Ez azonban nem számít, mert a biztonság az első" - jelentette ki az osztrák, aki szintén "meggyőzőnek" nevezte a prezentációt. "Meg fogjuk vitatni az összes biztonsági vonatkozást: vajon ez az az eszköz, amellyel jobban meg tudjuk védeni a pilótákat?"

"Az én személyes véleményem az, hogy minden szemszögből alaposan végig kell néznünk az összes tanulmányt, aztán le kell vonnunk a követeztetést, hogy az irány helyes, csak még finomítani kell, vagy nem jó. Én még nem döntöttem a kérdésben, mert meg akarom hallgatni mások véleményét is."

A glória ellen sokan azzal érvelnek, hogy baleset esetén több időbe telik majd elhagyni egy felborult autót, ami akkor vezethet komoly gondokhoz, ha az autó ki is gyullad. Nico Rosberg szerint a prezentáción ezt is felvetették, és "az FIA eredményei semlegesek vagy pozitívak voltak."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK