Vágólapra másolva!
A sport egyik legfényesebb csillagával, a merész előzéseivel már 18 évesen is óriási feltűnést keltő Max Verstappennel beszélgettünk a szüleiről, a biztonságról, és arról, hogy a közúton milyen autót vezet.

Max Verstappen a Forma-1 egyik legnagyobb szenzációja: 17 évesen került be, amivel azonnal sokakat felbosszantott, és akaratlanul is elérte, hogy szigorítsák a versenyzéshez szükséges szuperlicenc kiadásának feltételeit. Bár egyesek szerint érdemtelenül léptették fel az idei szezon közben a Toro Rossótól a Red Bullhoz, a nagy együttesnél töltött első versenyét némi szerencsével rögtön megnyerte, azóta még kétszer állt a dobogón, és alaposan megfuttatta jóval rutinosabb csapattársát, Daniel Ricciardót, akinél több pontot is szerzett. Az eredményei nem egyedülállóak – az első 29 nagydíjából Sebastian Vettel nem is egyet, hanem kettőt nyert meg annak idején –, de a korához képest Verstappen mindenképpen különleges, és ez a magabiztos fellépésén is azonnal meglátszik. A Hungaroringen, a Red Bull motorhome-jában beszélgettünk vele.

Verstappen tinédzser létére feltűnően magabiztos az autón kívül is Forrás: Farkas Péter - Origo

Most öt hét alatt négy versenyt rendeznek, a múlt hétvége viszont kivételesen szabad volt. Nyaralt valahol?

Nem, Monacóban edzettem. Ott kellemes meleg van, a környéken sok a hegy, úgyhogy kiváló hely a sportolásra.

Csak a Forma-1 érdekli?

Dehogy, szívesen megnézem az F3, a GP3, a GP2, lényegében az összes alacsonyabb kategória versenyeit. Mindig érdekes figyelni a feltörekvő tehetségeket. A GT-versenyeket, sőt, például a Moto GP-t i szeretem.

Ha már a feltörekvő tehetségekről beszélünk: buta kérdésnek tűnhet, hiszen mindkét szülője érintett volt az autósportban, de teljesen szükségszerű volt, hogy autóversenyző lesz?

Nem. Az ember végül is maga dönti el, hogy mit szeretne csinálni. Az apukám miatt gyerekként rengeteg időt töltöttem a versenypályákon, ezt nagyon élveztem. Már egészen kicsi koromban egyértelművé vált számomra, hogy versenyző akarok lenni. Háromévesen szerettem bele a sportba igazán, négyévesen már elkezdtem gokartozni.

Az édesanyjáról, Sophie Kumpenről, aki maga is gokartversenyző volt, kevesebbet beszélnek, mind az édesapjáról. Ő mekkora szerepet játszott a karrieredjében?

Abban nem túl nagyot. Mindig ott volt mellettem, de soha nem szólt bele, hogy mit kellene csinálnom. Egyszerűen csak támogatott.

Verstappen az idén már lényegében az összes pályát ismeri, ez is a segítségére van Forrás: Farkas Péter - Origo

És a gokartozáshoz sem kapott tippeket tőle?

A sztorijait persze elmesélte, de titkokat nem tudtam meg tőle. Inkább az apukám segített, egy ideig ő volt a szerelőm és a mérnököm is. Tőle többet tanultam, az anyukám főleg azért kísért el a versenyekre, hogy jól érezzem magam.

Holland licenccel versenyez, de Belgiumban is rengeteg szurkolója van. Úgy érzi, hogy összekapcsolja a két országot?

Hát, nem igazán. Belgiumban születtem, az anyukám onnan, az apukám pedig Hollandiából származik. A két ország nagyon közel van egymáshoz, mi északon, a holland régióban éltünk. Mindenki tudja, hogy félig belga, félig holland vagyok, jó, hogy mind a két helyen vannak rajongóim. Spában persze mindig borzasztóan elfoglalt vagyok, mert a pálya csupán 20-30 percre van a határtól, úgyhogy rengeteg holland látogat el a Belga Nagydíjra. Otthon egyébként hollandul beszélünk.

A kora ellenére tulajdonképpen régi vágású autóversenyző: sokat kockáztat, és vállal olyan előzéseket is, amilyeneket mások nem. Mit érez, amikor a nézők gyávának tartják a mai pilótákat a silverstone-ihoz hasonló, elnyújtott Safety Car-rajtok miatt?

Ezt mondani óriási tiszteletlenség a versenyzőkkel szemben. A biztonság igenis fontos szempont, senki nem akar meghalni a pályán. Silverstone-ban a versenyirányítás kétségtelenül biztosra ment, de mégis mi a cél? Én is egyetértek azzal, hogy inkább legyen 2 körrel rövidebb a futam, viszont mindenki érjen végig épségben, semhogy valaki megsérüljön. A Safety Car 5 körön át maradt a pályán, ez igazság szerint legfeljebb 2-3 körrel volt több a kelleténél. Én nem értem, miért lennénk gyávák, hiszen nagyobb végsebességet érünk el, mint az F1 történetében előtte bármikor, és ma is rengeteg kockázatot kell vállalnunk.

A Magyar Nagydíj már Verstappen 7. versenye a Red Bullnál Forrás: Farkas Péter - Origo

Ha már a biztonságnál tartunk, mi a véleménye a jövőre tervezett fejvédő glóriáról és a Red Bull szélvédőjéről?

Szerintem további fejlesztésre szorulnak. Még egyik sem olyan, mint amilyennek a csapatok szeretnék, és a kilátás sem annyira zavartalan velük a pilótafülkéből, mint kellene. Idő kell hozzá, hogy letisztuljanak ezek a konstrukciók.

Tudjuk, hogy szereti a szimulátoron gyakorolni az előzéseket, tavaly a Blanchimont kanyar külső ívén is egy előre lejátszott manőverrel ment el az egyik Sauber mellett. Használja még?

Az idén nem használtam túl sokszor, mert sokat utazom, a szimulátor pedig a szüleim házában van, én viszont Monacóban élek. Így nehéz. Amikor otthon vagyok, még mindig szívesen versenyzek vele, de már nem azért.

Egyébként olyan típusú pilóta, akit érdekelnek a technikai részletek, vagy csak bepattan a pilótafülkébe, aztán hadd szóljon?

Természetesen fontos megérteni a versenyzés technikai oldalát. Aki jobban ismeri, pontosabban tudja, mi történik az autójával, és ettől gyorsabb is lesz.

A Hungaroringen is rögtön gyors volt, ahol a Red Bull tavaly két dobogós helyet szerzett Forrás: Farkas Péter - Origo

Utcai autónak egy GT3-as Porschét választott. Miért pont azt?

Egyszerűen csak tetszett. Nagyon sportos, jól tapad, remekül vezethető. Akár versenyautó is lehetne, de én a közúton ugyanolyan normálisan közlekedek, mint bárki más. Csak a pályán szoktam száguldozni.

Milyen más autót szeret?

Ezen nem szoktam gondolkodni. Olyan sokat utazok, hogy úgysincs igazán szükségem saját autóra. Együttműködésünk van az Aston Martinnal, ők is nagyszerű kocsikat gyártanak. Monacóban van egy szolgálati autóm tőlük, azt szintén kellemes vezetni.

Ez már a hetedik versenye a Red Bullnál. Mostanra teljesen beilleszkedett? Egy kisebb csapattól érkezve mihez volt a legnehezebb alkalmazkodni?

Már abszolút otthon érzem magam. Ez természetesen nagyon fontos, másrészt viszont még tanulnom kell, úgyhogy ennél biztosan csak jobb leszek. Főleg az autóhoz kell hozzászoknom, mert teljesen más, mint az előző: másképp ülök benne, másképp viselkedik, másképp fordul, és a tapadása sem ugyanakkora. Ezekhez mind alkalmazkodnom kell, és persze a kormányon lévő kapcsolókat is máshogy kell kezelni, ez azonban csak tanulás kérdése.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!