Hamilton lépéselőnyben, utcahosszal vezet a Mercedes - esélylatolgatás

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, Brit Nagydíj
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2016, Grand Prix of Great Britain, #44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas Formula One Team), | Verwendung weltweit
Vágólapra másolva!
Sürgősen ki kell találni valamit a Red Bull és a Ferrari háza táján, ha nem akarják végignézni, ahogy Hamilton besétál a silverstone-i célba. Rosberg lehet az egyetlen ellenfele, de ő is hátrányban van.

Különösen az első szabadedzésen letaglózó, de a másodikon is meggyőző fölénnyel kezdett a Mercedes Silverstone-ban. A szezon egyik leghosszabb pályáján délelőtt a csapat két pilótája végzett az élen, ráadásul fej-fej mellett, délután viszont már nem szerepeltek tökéletesen, mert

Nico Rosberg egy nehezen felderíthető vízszivárgás miatt egyetlen kört sem tudott megtenni, aggódtak, hogy tönkremegy a motorja.

Ez elsősorban a lágy gumi kipróbálása terén okoz fejfájást neki, mert az első szabadedzésen csak közepes keverékű gumikkal köröztek. A legkeményebb keverékkel érdemben csak Räikkönen foglalkozott, de a silverstone-i hétvégén várhatóan a lágy és a közepes kap majd fontos szerepet, ez a csapatok etapjain is jól látszik.

Hamilton a fontos etapokon utcahosszal vezet, csak az a kérdés, hogy Rosbergnek elég lesz-e a harmadik szabadedzés a felzárkózáshoz Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

A két szabadedzés köridőtáblázatai alapján nem túl nagy vakmerőség azt állítani, hogy legfeljebb az a kérdés, melyik Mercedesé lesz a pole pozíció, hiszen még a jobban tapadó lágy gumikon is meggyőző maradt Hamilton előnye az egykörös tempó terén. Silverstone-ban pedig csak néhány kanyar van, ahol jelentős hibát lehet elkövetni, és a Q3-ban két gyors körre biztosan lesz idő.

Hamilton e téren jelenleg előnyben van Rosberggel szemben, akinek nem volt még lehetősége kipróbálni a lágy gumikat, de a címvédő adataira támaszkodva neki is lehet képe arról, hogy mire számíthat, amikor a harmadik szabadedzésen megkapja majd őket, valószínűleg már az elején.

"Délelőtt nagyon jól éreztem magam az autóban, úgyhogy nem aggódok túlságosan" - mondta Rosberg. "El fogom végezni a házi feladatomat, és hallgattam, mit csinál Lewis, néztem az adatat, hátha elleshetek ezt-azt a saját autómra vonatkozóan. A balansz nem volt túl rossz, szóval minden rendben lesz."

A második szabadedzésen szokás szerint a többiek is mindössze 1-1 kört fordítottak arra, hogy egy időmérő szimuláció keretében a lehető legjobb időt teljesítsék, utána a lágy és a közepes keverékű abroncsokkal tettek meg hosszabb etapokat. Árulkodó jel volt, hogy közepesekkel Sebastian Vettel nem tudta lerázni Max Verstappent, és Hamilton is megelőzte őt a pályán, igaz, akkor a Mercedes gumielőnyben volt.

Rosberg egykörös tempója rendben van, a hosszabb etapjai fölött még kérdőjel lebeg Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

Hosszabb távon, lágy gumival a Mercedes akár még sebezhetőnek is tűnhetne, hiszen Hamilton 13 körös etapját 1:37.512-es átlaggal teljesítette, és meglepő módon csak Sebastian Vettel volt lassabb nála, a két Red Bull és Kimi Räikkönen is jobb tempót autózott. Érdemes hozzátenni, hogy Vettel 16 kört tett meg egyhuzamban, de egy kirívóan lassú körét töröltük a sorból.

Az élmezőny legjobbja Max Verstappen volt a lágy gumival,

ő viszont csak 9 kört teljesített, ebből kettőt lassan, így jött ki az 1:37.433-as átlag, amelyet a mezőnyben autózva jó eséllyel nem tud majd hozni a rajt után, miközben Hamilton valószínűleg rögtön az első helyek egyikén halad majd. Ugyanez lesz a gondja Daniel Ricciardónak is, aki 14 kört ment, 1:37.735-es átlaggal.

Vettel a feltehetően magasabb üzemanyagszint és a több megtett kör miatt feltűnően lassú volt,

de 1:38.366-os átlaga így sem ígér sok jót a versenyre. Räikkönen 1:37.658-as eredménye már annál inkább, mivel azonos távon, törlést indoklóan lassú körök nélkül is gyorsabb tudott lenni a Mercedes versenyzőjénél.

Közepes gumin Hamilton elszabadul

A lágy gumikkal futott etap alapján nem körvonalazódik a Mercedes fölénye, maximum egy körön, de ott is sokkal kisebb a különbség, mint a közepes keverék esetében. Nem túlzás azt állítani, hogy azzal Hamilton a második szabadedzés alatt szinte szárnyalt, hiszen 1:36.060-as átlagot ért el egy rövid, mindössze hétkörös etap során.

Räikkönen csak délelőtt ment a közepes keverékű gumival, de délután gyors volt a lággyal Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

Ez nem sok, így az üzemanyag is kevés lehetett, de Rosberg az első szabadedzésen egy 12 körös, közepes gumival futott etapja során is csak 1:36.923-at tudott - igaz, akkor nyers volt a pálya, úgyhogy ez a délutáni eredményekkel közvetlenül nem összehasonlítható.

Egyelőre úgy tűnik, hogy a Mercedesek mögött a Ferrarinak inkább a Red Bull versenyzőivel kell megküzdeniük.

Ebből a szempontból érdekes, hogy Vettel és Ricciardo is 5-5 kört ment a közepes gumival, a négyszeres világbajnok 1:36.514-et, egykori csapattársa 1:36.629-et ért el, tehát teljesen fej-fej mellett haladnak. Räikkönen délután nem tesztelte a közepes keverékű gumikat, délelőtt egy 9 körös etap során 1:37.537 volt az átlaga.

"Ez nehéz nap volt a pályán. a körülmények nem voltak túl egyszerűek. Az erős szél nem segített" - ismerte el . "A mai helyezésünkkel nem igazán vagyunk elégedettek, de legalább délelőtt óta sikerült előrelépnünk." Vettel "úgy-ahogy okésnak" minősítette a Ferrari hosszú etapos tempóját, ugyanakkor ő sem tagadta, hogy gondosan tanulmányozniuk kell az adatokat, ha át akarják látni, hol állnak az erősorrendben.

A Red Bull meglepetést okozhat, de csak a Ferrarinak Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

A Pirelli arra számít, hogy a csapatok a közepes keverékű gumikat preferálják majd a versenyre, ezt az is alátámasztja, hogy Hamilton egy körön is – igaz, csak 6 ezredmásodperccel – gyorsabb volt a közepes gumival, mint a lággyal. Ráadásul

a reggel elért 1:31.660-nal rögtön megdöntötte a tavalyi Q3-ban elért 1:32.248-as legjobb idejét.

Ettől függetlenül ő Rosberggel ellentétben érdekes módon nem volt egészen kibékülve a balansszal. "Borzasztóan nehéz belőni a célt, mert a szélirány kanyarról kanyarra változik" - magyarázta. "Emiatt az egyikben túlkormányzottá, a másikban alulkormányzott az autó, máshol meg kiegyensúlyozott."

Hamilton és a Mercedes szárnyalása tehát egyelőre folytatódik, de Rosberg potenciáljára nem derült fény, a 2. legjobb csapat címéért folyó versenyben pedig az dönthet, hogy a Ferrari mennyit tud fejlődni az időmérőre, és a rajt után tudják-e szabad pályán a saját tempójukat autózni. Mindez persze csak esetleges, mert az időjárás-jelentés szerint szombaton és vasárnap is eső érkezik Silverstona-ba…

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!