Vágólapra másolva!
A WTCC-ben és betétfutamain jelentősen jobb idők születtek a korábbinál, a Pirelli elképzelhetőnek tartja, hogy a Magyar Nagydíjon az új, "agresszív" aszfaltnak köszönhetően megdől az abszolút pályacsúcs is. A hőség gondokat okozhat.

Az idén már három pályán – Szahírban, Szocsiban és a Red Bull Ringen – megdőlt az F1-es körrekord, miután az autók a turbókorszak harmadik évére is meglepően sokat gyorsultak, ráadásul a Pirelli a helyszínek többségén egy fokozattal lágyabb gumit is kínál a csapatoknak, mint egy évvel ezelőtt.

Az olasz gyártónál elképzelhetőnek tartják, hogy tizenkét év után a július 24-i Magyar Nagydíj hétvégéjén is új pályacsúcs születik.

Szepang és a Red Bull Ring mellett a Hungaroringet is teljes hosszában újraaszfaltozták erre az évre, és amikor a WTCC versenyzői április végén felavatták a még nyers burkolatot, 2,7 másodperccel jobb időket értek el az egy évvel ezelőttinél. A túraautó világbajnokság betétfutamain, a Formula Renault 3.5-ben és a Formula Renault 2.0-ban szintén megdőlt a körrekord.

Új aszfalt, alacsonyabb rázókövek, lágyabb gumik, gyorsabb autók: van rá esély, hogy az idén megdől az F1-es körrekord a Hungaroringen Forrás: AFP/Ferenc Isza

Ez csak részben köszönhető az aszfaltnak, szerepet játszanak benne a szintén teljesen új, a legtöbb kanyarban a korábbinál alacsonyabb, ezért keményebben támadható kerékvetők is. A sikánból eltűntek a magas betonhurkák, a két leggyorsabb forduló, a 4-es és a 11-es külső oldalára pedig ugyanolyan dupla szélességű negatív rázókövek kerültek, mint például a Red Bull Ring 8-as kanyarja mellé.

A Pirelli mérnökei júniusban már megtartották a helyszíni terepszemlét a Hungaroringen, mintát véve az új aszfaltból, amely a cég sportprogramjának menedzsere, Mario Isola szerint agresszívebb lett. „Az érdesség szempontjából nem különbözik jelentősen a régitől" – mondta az Origo GPhírek-nek Spielbergben. „Mivel új, a tapadás szintjét természetesen még ellenőriznünk kell, mert az aszfaltot sokféleképpen lehet kezelni. Itt például kiderült, hogy egy különleges eljárásnak vetették alá, nagynyomású vízsugárral próbálták kiszorítani belőle a bitument, hogy felgyorsítsák az öregedését, így a hétvége során már ne változzon olyan sokat az állapota. Nem tudom, Budapesten mi a helyzet."

Majd a nagydíj előtti szerdán ismét megvizsgáljuk, és átadjuk az információkat a csapatoknak. A három keverék már eldőlt, a közepes, a lágy és a szuperlágy gumit visszük el. A két kötelező szett a versenyre a közepes és a lágy lesz."

Az ultralágy nem jött számításba

Isola elárulta, hogy a Monacóban, Montrealban és a Red Bull Ringen bevetett ultralágy keveréket a Magyar Nagydíjra a kanyargós vonalvezetés ellenére sem vették számításba.

– magyarázta. „Ott nincs hosszú egyenes sem, ezért a gumik nagyon-nagyon felmelegszenek. Nincs lehetőség visszahűteni őket, úgyhogy mindig nagy elhasználódást tapasztalunk. Jelentősek az oldalerők is például a Red Bull Ringhez képest, ahol inkább csak fékezések és kigyorsítások vannak."

Ehhez még hozzájön, hogy

az új felület sokkal sötétebb tónusú a réginél,

vagyis jobban szívja magába a meleget, márpedig a július végi Magyar Nagydíjon rendszerint kíméletlenül tűz a nap, kánikula van, ami rendkívül magas, a gumik menedzselését megnehezítő pályahőmérsékletet eredményezhet. „Ezt is figyelembe kell venni" – erősítette meg Isola. „Bakuban például a verseny elején 52 fokos volt a burkolat, aztán ahogy beborult, nagyon lehűlt, úgy 40 fokra, amitől a gumik kopása és elhasználódása a második félidőben teljesen más lett."

Isola nem veszi biztosra, de elképzelhetőnek tartja, hogy az idén megdől Rubens Barrichello 2004-ben elért, 1:18.436-os abszolút körrekordja is. A lehetőség elvben adott, bár az autóknak 3,6 másodpercet kellene gyorsulniuk a tavalyihoz képest (akkor 1:22.020 volt a hétvége legjobb ideje), és ez egy olyan rövid pályán, mint a Hungaroring, meglehetősen sok. Igaz, hogy a még rövidebb Red Bull Ringen is 2,2 másodperccel született jobb idő az egy évvel ezelőttinél, pedig a Q3-ban az eső miatt már senki nem tudott javítani, a jelenlegi F1-es autók legfőbb erőssége, a motor azonban ott a sok padlógázos szakasznak köszönhetően többet számít.

A jó kigyorsítás a Hungaroringen is fontos, csakhogy az autók sokkal több időt töltenek a kanyarokban, ahol a tizenkét évvel ezelőttihez mérten jelentősen nagyobb tömegük komoly hátrányt jelent. Nem véletlen, hogy az ebből a szempontból hasonló Monacóban „csak" 1,4 másodperccel javultak az időeredmények tavaly óta, jóllehet, Daniel Ricciardo így is közel került a pályacsúcshoz, pedig ott a vonalvezetés döntő részén nem volt új aszfalt.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!