Társoldalunk:

Az F1-es fiatalok tanulhatnának Schumachertől

2016.06.29. 19:24

Jenson Button szerint a mai F1-es újoncok nem elég érettek, olyan hibákat is elkövetnek, amelyeket elkerülhetnének, ha több időt töltöttek volna utánpótlás-bajnokságokban. Később cáfolta, hogy bírálta volna a fiatalokat.

Nincs jó véleménnyel az F1-es újoncokról Jenson Button, aki az utóbbi években a McLaren miatt visszasüllyedt a középmezőnybe. A 2009-es világbajnok annak idején szintén is kiverte a biztosítékot, amikor 2000-ben, mindössze 20 évesen a Williamsszel bekerült az F1-be, de Max Verstappen 16 éves korához képest már ő is érett versenyzőnek tűnhet.

Nem is az életkor Button elsődleges problémája, hanem az, hogy véleménye szerint a fiatalok manapság túl rövid utat járnak be addig, amíg lehetőséget kapnak az F1-ben, így nem elég kiforrott a vezetési stílusuk, és nem elég felkészültek ahhoz, hogy a legmagasabb szinten versenyezzenek.

Esteban Gutiérrez és a Le Mans-győztes Nico Hülkenberg balesete az Orosz NagydíjonForrás: RIA Novosti/Evgeny Biyatov

„Úgy érzem, hogy rengeteg versenyző van, akinek sokkal többet kellett volna tanulni annál, amit elsajátítottak, mielőtt megérkeztek az F1-be” – mondta az UOL Esporte című lapnak a 36 esztendős veterán. „Nagyon görcsösek. Olyanok, mintha a Kétségbeesettek Bajnokságában versenyeznek, mindig küszködnek” – vélte.

Button később a Twitteren cáfolta, hogy ezt mondta volna, és elismerte a fiatalok F1-es szereplését.„Ennek a viselkedésnek el kell tűnnie, mire egy versenyző elér az F1-ig” – jelentette ki. „Mire az ember pályafutása eljut erre a szintre, elég okosnak kell lenni ahhoz, hogy tudjuk, mit kezdjünk az autóval, és hogyan küzdjünk a pozíciókért” – tette hozzá Button, aki 292 rajtjával minden idők 3. legtapasztaltabb F1-es pilótája, csak Rubens Barrichello (322) és Michael Schumacher (308) áll előtte.

A 2009-es világbajnok úgy véli, az ifjúság jobban tenné, ha előkeresnének régi felvételeket a korábbi hétszeres világelső versenyeiről, mert bár Schumachert sokszor sportszerűtlenséggel vádolták, szerinte sokat lehet tőle tanulni.

Schumacher (jobbra) olykor nem riadt vissza taktikai szabálytalanságoktól, de alapvetően kemény és fair versenyző voltForrás: AFP

„Ezeknek az újoncoknak többet kellene nézegetniük Michael versenyeit, mert bár nagyon keményen versenyzett, közben mindig nagyon korrekt módon küzdött” – vélte Button, aki 2000 és 2006, majd 2010 és 2012 között küzdött Schumacher ellen, aki ez alatt 5 világbajnoki címet nyert.

Verstappen szerződtetésére reagálva az FIA minimális életkorhoz kezdte kötni az F1-es szuperlicenc kiadását, és pontrendszert is felállítottak, így csak rutinos és sikeres versenyzők kaphatják majd meg az F1-es jogosítványt. Az F3-as Európa-bajnokságban közben megszokottá váltak a hatalmas és veszélyes, olykor tömeges balesetek, ezek visszaszorítása érdekében az FIA jutalmazni fogja a biztonságosan versenyző pilótákat.

Verstappen olyan fiatalon került be az F1-be, hogy szabályt módosítottak miatta, de minden idők legifjabb versenyzője lett, bár olykor elkövet még újoncokra jellemző hibákatForrás: AFP/Andrej Isakovic

„Az olyan FIA bajnokságokban, ahol büntető-pontrendszer van érvényben, ’Biztonsági bónuszt’ kapnak azok a versenyzők, akik az egész bajnokságot büntető pontok nélkül teljesítik. Ez további két pontot jelent számukra” – áll az FIA közleményében.

A két pont nem a versenyzők helyezését befolyásolja, hanem az F1-es szuperlicenc megszerzéséhez szükséges külön pontrendszerbe számítják be. Az alábbi, frissített táblázat alapján három szezon alatt kell legalább 40 pontot összeszedni az F1-es jogosítvány megszerzéséhez. 

 Bajnokság 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
FIA F2 40 40 40 30 20 10 8 6 4 3
GP2 40 40 30 20 10 8 6 4 3 2
FIA F3 Eb 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
FIA WEC LMP1 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
Formula E 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
IndyCar 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
Formula V8 3.5 35 25 20 15 10 7 5 3 2 1
GP3 30 20 15 10 7 5 3 2 1 0
Super Formula 25 20 15 10 7 5 3 2 1 0
FIA WTCC 15 12 10 7 5 3 2 1 0 0
DTM 15 12 10 7 5 3 2 1 0 0
Indy Lights 15 12 10 7 5 3 2 1 0 0
Supercars 13 11 9 6 4 3 2 1 0 0
F4 (nemzeti) 12 10 7 5 3 2 1 0 0 0
F3 (nemzeti) 10 7 5 3 1 0 0 0 0 0
F Renault 2.0* 10 7 5 3 1 0 0 0 0 0
CIK-FIA Vb (Senior) 5 3 2 1 0 0 0 0 0 0

* Csak a Eurocup, az NEC és az ALPS kategóriák eredményeit veszik figyelembe.

Button cáfolta a neki tulajdonított szavakat

Button a Twitter-csatornáján cáfolta, hogy elhangzott volna tőle az „Elkeseredettek Bajnoksága” (Formula Desperate) kifejezés a fiatal versenyzőkkel kapcsolatban.

„Ez teljes badarság, én személy szerint soha sem mondtam ilyet” – szögezte le. „Úgy érzem, az ifjú tehetségek hihetetlen munkát végeznek az F1-ben ilyen fiatalon. Néhány újságíró nem érdemli meg, hogy az legyen, ha kiragadnak megjegyzéseket a szövegkörnyezetükből, sőt még szavakat is megváltoztatnak, hogy passzoljanak a cikkükbe.”

Max Verstappen reakciójára sem kellett sokat várni, az ifjú pilóta azt válaszolta Buttonnak, hogy „ne aggódj cimbora, minden oké”, Button pedig azt üzente, „találkozunk a pályán, haver.”

Az interjú szerzője, Julianne Cerasoli szintén a Twitteren azt írta, „úgy tűnik, manapság egyszerűbb csak annyit állítani, hogy az ember nem azt válaszolta, amit valójában mondott.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!