Társoldalunk:

Ecclestone üdvözli a brexitet

2016.06.25. 13:33

Bernie Ecclestone, az F1 ügyvezetője örül, hogy hazája visszaszerzi az önállóságát, és nem aggódik az export esetleges visszaesése miatt sem. A McLarennél nem ennyire lelkesek.

A csütörtökön megtartott népszavazás eredményeként Nagy Britannia választói az EU-ból való kilépés mellett döntöttek, ezzel világszerte meglepetést és pánikot is okoztak. Nincs azonban az aggódók között Bernie Ecclestone, aki bevallottan az elszakadást pártolta, és nem tart attól, hogy hazája vagy az angliai bázisú Forma-1 megsínyli a döntést.

„Én mindig is támogattam ezt” – nyilatkozta Ecclestone a Reutersnek. „Szerintem ez a legjobb döntés, nekünk kellene saját magunkat irányítani” – tette hozzá. Az export esetleges visszaesésével kapcsolatban megjegyezte. „Ha van eladható termékünk, és az jó is, megfelelő áron, akkor az emberek meg fogják venni, függetlenül attól, hogy kínai, olasz vagy német. Túl fognak lépni ezen, és csak élik tovább az életüket.”

Nem tudni, hogy Lewis Hamilton szavazott-e, de az ő korcsoportja Nagy Britanniában a maradást pártoltaForrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

A 85 esztendős Ecclestone abba a szűk társadalmi csoportba tartozik, amelynek tagjai már felnőtt életet éltek azelőtt is, hogy Nagy Britannia 43 évvel ezelőtt csatlakozott az EU-hoz. Most viszont hozzájárult ahhoz a figyelemre méltó helyzethez, hogy míg a 18-24 éves brit fiatalok 75%-a, és a 25-49 éves korosztály 56%-a támogatta a bent maradást, az 50-64 évesek 44%-a és a 65 évesek vagy idősebbek 39%-a már nem volt elég ahhoz, hogy a fiatalok akaratát érvényre juttatva az egységes Európa részeként éljék tovább az életüket.

Ecclestone régóta szkeptikus nem csak az EU-val, de egész Európával kapcsolatban. Az orosz RBC-nek azt nyilatkozta, „abszolút” elképzelhető, hogy „1-2 országot kizárunk” az európai F1-es versenyek közül, és kijelentette: „Az új országok a világ más pontjairól lesznek, nem Európából. A Forma-1 nem Európa-bajnokság, hanem világbajnokság” – szögezte le, majd hozzátette, a sportág bölcsőjének számított öreg kontinens futamai is megmaradhatnak, ha a rendezők eleget fizetnek.

A McLaren nem lelkes

Nem osztotta Bernie Ecclestone véleményét a McLaren csoport elnöke, Ron Dennis. A wokingi vállalat elnöke még a szavazás előtt azt írta a Times hasábjain, hogy a brexitnek „potenciálisan súlyos következményei lehetnek.” Szavára hallgattak is Wokingban, ahol a BBC választói térképe szerint 56,2% a maradásra voksolt 77,4%-os részvétel mellett.

„A McLaren az Egyesült Királyságban működik, a bevételeink több, mint 3000 családot, a beszállítóinkat, és azok alkalmazottait is befolyásolják” – írta Dennis. „A McLaren üzletmenetének virágzása szempontjából kulcsfontosságú, hogy Európában maradjunk.”

2011-ben David Cameron nyitotta meg a McLaren autógyártó üzemét, jobbra Ron Dennis, balra pedig a McLaren akkori két F1-es versenyzője, Jenson Button és Lewis Hamilton láthatóForrás: McLaren/McLaren Group

A McLaren az F1 egyik legnagyobb csapata, de egyebek mellett autógyártással, elektronikai termékek készítésével, és kutatás-fejlesztéssel is foglalkoznak. A mezőny 11 csapatából 9-nek van valamilyen közvetlen érdekeltsége az Egyesült Királyságban, és az olasz Ferrarinál és Toro Rossónál is vezető tisztségeket töltenek be brit állampolgárok. Chris Aylett, a brit motorsport ipari szövetség (MIA) ügyvezetője nem kifejezetten borúlátó.

„Európa jelentős piac, de az Egyesült Államok is. Alig rendeznek olyan versenyeket a világon, amelyben nem szerepelnek az Egyesült Királyságban gyártott termékek” – idézte a Reuters. „Idővel elveszthetünk dolgokat, de ez akkor is így lenne, ha maradnánk az EU-ban. Ez a világ legjobb helye az autósportok számára, erre a Hyundai Németországban helyezte el a rali csapatát. A Toyota sem minket választott, a Renault és a Mercedes viszont igen. Mindenkit nem nyerhetünk meg.”

Ecclestone inkább az olajhatalmak pénzét hajtjaForrás: RIA Novosti/Alexey Kudenko

Aylett hozzátette, hogy az idei Le Mans-i 24 órás versenyen induló összes autó motorjában lehetett brit alkatrészeket találni. „Azért megy nálunk az üzlet, mert az itteni cégek győztes megoldásokat fejlesztettek ki. Ha az ember nem nyer, kiszorul a piacról” – vélte. „Ez nem igazán függ attól, hogy az EU tagjai vagyunk-e vagy kiválunk.”

A Renault Sport Racing ügyvezetője, Cyril Abiteboul korábban megjegyezte, hogy rajta kell tartaniuk a szemüket az árfolyamingadozásokon. A font hirtelen zuhanása Ecclestone-nak nagyon jól jön, mert a Formula One Management (FOM) bevételei dollárban jelennek meg, a csapatoknál viszont nem ilyen egyértelmű a helyzet, mert bár az F1-es jogdíjakat nekik is dollárban utalják, a 21 futamból 20-at a szigetországon kívül rendeznek, így költségeik már a hétvégi Osztrák Nagydíjon is emelkedni fognak.

Az F1-es csapatoknak otthont adó térségeket nem feltétlenül hatotta meg az EU-ban maradás gondolata.

Woking (McLaren) a maradás mellett voksolt 56,2%-kal, Vale of White Horse (Williams) 56,7%-ban igent mondott az EU-ra, nyugat-Oxfordshire (Renault, Manor) 53,7%-ban helyeselte a maradást, Milton Keynes (Red Bull, Honda) azonban már csak 48,6%-ban támogatta a bent maradást, Dél-Northamptonshire-ben (Silverstone, Mercedes, Force India) pedig csupán 45,7% voksolt az EU mellett. Cherwellben (Haas) a maradás 49,7%-kal alulmaradt. A FOM irodájának térségében, Bromley-ban a maradók voltak többségben 50,6%-kal.