Vágólapra másolva!
A futamgyőztes Nico Rosbergnél hamarabb merült fel az a beállítási probléma, ami miatt Lewis Hamilton megrekedt az 5. helyen, de a világbajnoki címvédő magára maradt Bakuban.

Kívülről látszólag zavartalanul haladt a cél felé Nico Rosberg, aki simán megnyerte a bakui Európa Nagydíjat, miközben a 10. helyről rajtoló csapattársa, Lewis Hamilton csak az 5. lett, miután a táv egy része során nem tudta kihasználni autójának teljes erejét egy hibás beállítás miatt.

Hamilton segítséget kért mérnökétől, de csak annyit mondhattak neki, hogy rossz üzemmódban van az autója, ezért kísérletezni kezdett a kapcsolók állásával. Egy ponton azt a trükköt is mondta a rádión, hogy kiesik, ha nem kap információt, azt remélve, hogy ezzel megkerülhetik a szabályokat, de mérnöke így sem felelt.

Hamilton magára maradt a futamon - még több kép a galériában! Forrás: AFP/Andrej Isakovic

A Mercedes ekkor már tudta, hogy a problémát egy hibás motorbeállítás okozza, hiszen a csapat szerint Rosberg is nehézségekkel küzdött, miután megváltoztatta a rajtnál használt programot. Hamilton azt állította, hogy ő a rajttól a hiba felmerüléséig semmit sem állított át.

Az FIA engedélyével a csapat Rosbergnek elmondhatta ugyanazt, amit Hamiltonnak is, de ez csak a győztesnek jelentett hasznos információt.

„Fogalmam sem volt, hogy mi történik” – nyilatkozta Hamilton a Sky Sportsnak. „Van vagy 16 különböző motorbeállítás, 20 különböző állás, úgyhogy elképzelésem sem volt arról, hogy mi a gond, csak azt tudtam, hogy alacsony a teljesítmény. Én nem csináltam semmit, végül magától megoldódott” – ismerte el, majd azt mondta, az akkor még 4. helyezett Sergio Pérez mögött már akkora volt a hátránya, hogy inkább kímélte az autóját.

Hamilton mindhárom szabadedzésen a leggyorsabb volt, aztán rosszra fordult a hétvégéje - kattintásra galéria nyílik! Forrás: DPPI media/Frederic Le Floc H

„Letekertem a motort. 14 másodperccel voltam az előttem lévő srácok mögött 7-8 körrel a vége előtt, úgyhogy inkább óvtam a motoromat, tudva, hogy az év hátralévő részére nekem már nem maradt annyi, mint az elől lévőknek. Talán később többet ki tudok majd hozni ebből a motorból.”

Hamilton kijelentette, nem érti, hogy mi haszna van a rádiótilalomnak,

főleg azután, hogy az FIA ilyen bonyolulttá tette az autókat. Úgy vélte, 1-200 különböző beállítási lehetőség van az autóból, és kijelentette: „Akár mennyit tanulmányozom, akkor is lehetetlen ezeket fejben tartani. Kár, hogy nem versenyezhettem, mert szerettem volna. Ha meg tudtam volna oldani a helyzetet, részt csinálhattam volna némi show-t, és talán utolérhettem volna a srácokat, de nem így történt. Ez van.”

Rosberg idei 5. győzelmét ünnepelhette - vasárnapi galéria Forrás: DPPI media/Frederic Le Floc H

Niki Lauda, a Mercedes ügyvezetői jogkör nélküli elnöke a leintés után elmondta, a versenyzők nehéz helyzetbe kerülnek, mert a szabályok szerint nem segíthetnek nekik a bokszfalról. „Mindkét autónkkal gond volt, de Nico gyorsabban megoldotta, mint Lewis. Nem akarom őt hibáztatni ezért, mert nagyon bonyolult vezetni is, és átlátni, hogy mi történik. A tiltás életben van, ehhez kell alkalmazkodnunk” – nyilatkozta a korábbi háromszoros világbajnok.

Toto Wolff, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója szerint Rosberg szerencsésebb volt, mert ő egyszerűen csak visszaállította a korábbi állapotba az autót, Hamiltonnak viszont 12 körébe került, hogy visszatérjen az alapértelmezett beállításokhoz. A futamgyőztes

Rosberg elismerte, hogy neki is problémája akadt a beállításokkal,

de ő valóban gyorsan visszaállította autóját a korábbi üzemmódba, és ezen kívül mindennel elégedett volt a vasárnapi futam során.

Így vitatkozott Hamilton a mérnökével

Hamilton: Az autó „mindenhol leszabályoz, ez semmiképpen sem jön jól. Van megoldás?”
Mérnök: „Dolgozunk rajta.”
Hamilton: „Srácok, növelnünk kell a tempómat!”
Mérnök: „Úgy tűnik, a jelenlegi üzemmód okozza a problémát.”
Hamilton: „Nem értem, mire gondolsz. Nem tudom, mi a baj.”
Hamilton: „Ez röhejes srácok. Gőzöm sincs, 5 másodpercenként ránézek a rohadt kijelzőre, és próbálom megtalálni, hogy melyik kapcsoló van rossz állásban.”
Mérnök: „Lewis, semmi rosszat nem csinálsz, csak egy helytelen beállítást használsz éppen.”
Hamilton: „Lehet, hogy nem fejezem be ezt a versenyt, mindent át fogok állítani.”
Mérnök: „Lewis, ezt nem javasoljuk.”
Hamilton: „Mondok javaslatokat, és te megmondod, hogy jó-e, oké?”
Mérnök: „Nem, ezt nem szabad.”
Hamilton (8 körrel a vége előtt): „Kössz (sípolás) haver, visszajött a teljesítmény!”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!