Vágólapra másolva!
A versenyzőket elsősorban a szűk bokszbejárat aggasztja az Európa Nagydíj új helyszínén. Alonso korrekciókra számít a következő években, Button és Rosberg határozottan bírálta a pályát.

Noha a mezőny csak pénteken próbálhatja ki a Bakuban kialakított utcai pályát, a versenyzők már gyalog és biciklivel alaposan szemügyre vették az azeri főváros aszfaltcsíkját, ami az egyenesekben általában nagyon széles, az óvárosi szakaszon viszont annyira szűk, hogy a Safety Car is csak óvatosan tud ott közlekedni. Egyelőre a bokszbejárat tűnik neuralgikus pontnak, ami több pilóta figyelmét is felkeltette.

„A bejárat érdekesen néz ki” – nyilatkozta Marcus Ericcson, a Sauber versenyzője. „Nagyon gyorsan fogunk megérkezni oda, és semmi tér sem marad. Az ember nem szeretné, ha autók összetörnének a bokszban, úgyhogy szerintem erről péntek után még beszélni fogunk.”

„Egyszerre kell majd fékeznünk és kanyarodnunk, majd jön egy éles jobb-bal kombináció, aztán ismét fékezni fogunk a sebességhatár miatt. Ha ez van, akkor ezzel kell boldogulnunk, nekem mindegy, de ebből a bokszbejáratnál nagy balesetek lehetnek, és nem hiszem, hogy ezt akarjuk.”

Daniel Ricciardo nem aggódik ennyire, szerinte „menő” lett a bokszbejárat, mert ez „egy olyan hely, ahol lehet időt nyerni” – vélte a Red Bull versenyzője. „Itt különösen is, ha egy versenyző jól csinálja, és nem követ el hibát, akkor simán találhat fél, ha nem 1 másodpercet egy jó és egy rossz bokszbehajtás között” – mondta Ricciardo, aki szerint, ha valaki nem jól veszi a kanyarokat, akkor „vagy összetöri az autót vagy sok időt veszít!”

Felipe Massa és Fernando Alonso az interlagosi bokszutca-bejárathoz hasonlította a kialakítást, de a Williams versenyzője szerint a bakui sikán sokkal nehezebb annál. Alonso az FIA sajtótájékoztatóján elmondta, szerinte a hétvégi tapasztalatok alapján az egész pályát finomítani fogják a következő években.

„Van néhány kanyar, amiről még lehet, hogy beszélni fogunk” – nyilatkozta. „Akadnak olyanok is, amelyeket először meg kell néznünk az autóval, hogy érezzük, milyen is valójában. Szingapúrban is láthattuk, hogy el kell végezni apró módosításokat, hogy jó kompromisszumokat találjanak. Szerintem ez itt is így lesz” – mondta a McLaren versenyzője, aki szerint az FIA el tudja dönteni, hogy mekkora bukóterekre lesz szükség, és a helyzet egyébként sem lehet rosszabb, mint Monacóban.

A sajtótájékoztatón Sebastian Vettel kissé értetlenül fogadta a pályával kapcsolatos kérdéseket.

Elmondása szerint a bejárás során neki is feltűnt, hogy nincsenek nagy bukóterek, „de szerintem ez izgalmassá teszi. Alig várom, hogy holnap autóba üljek, és megtapasztaljam, hogy milyen. A bokszbejárat valóban kihívást jelent, de végül is ezért vagyunk itt. Nekem feltétlenül az a tervem, hogy a pályán maradok, és nem használom a bukótereket” – szögezte le.

Akadnak azonban rutinos versenyzők, akik nem osztják Vettel véleményét. Jenson Button kijelentette, szerinte visszalépés történt a biztonság terén, amit sajnálatosnak nevezett, mert úgy vélte, hogy a pálya nagy része remek. „Tetszik a vonalvezetés, szerintem bizonyos pontokon izgalmas, de úgy tűnik, akadnak megoldandó kérdések.”

„Charlie (Whiting, az FIA versenyigazgatója) biztosan azt kérdezi majd, hogy miért nem neki szóltam először, de erre nem volt lehetőségem, és úgysem hiszem, hogy bármit is megváltoztatnak” – jelentette ki Button, miután Alonso elmondta, hogy az FIA-tól senki sem kérte ki a versenyzők véleményét a pályáról.

„Nagyon sokat dolgoztunk a pályák biztonságán, erre idejövünk, és a 3-as, 7-es és 14-es kanyarban egyáltalán nincsenek bukóterek” – folytatta Button. „A 7-esben van három Tecpro védősáv, aztán egy betonfal a pálya szélén, de sokat nem is tehettek volna, mert útban van egy épület” – ismerte el. „Remélhetőleg alaposan elvégezték a teszteket. Monacóban sincsenek nagy bukóterek, de ez egy nagysebességű utcai pálya, nem olyan, mint Monaco” – magyarázta.

A világbajnoki pontversenyt vezető Nico Rosberg „kissé aggasztónak” nevezte a pálya biztonságát, mert „2-3 bukótér nem néz ki túl jól. Nem az igazi, de majd meglátjuk, mi lesz. A 14-es kanyarnál, ahol jövünk lefelé a dombról, rögtön ott a fal, és (problémás) a 3-as kanyar, valamint a bokszbejárat is” – sorolta az aggályos pontokat a Mercedes versenyzője.

Rosberg megkérdőjelezte azt is, hogy a pálya a jelenlegi formájában megfelel-e az FIA általános előírásainak.

Charlie Whiting, a szövetség által delegált versenyigazgató átvette a pályát, és Rosberg azt mondta, bízik a szimulációkban és a számításokban. „Remélem kitartanak az általuk hozott szabályok mellett, de ezeket a kanyarokat elnézve kételkedek ebben” – mondta, és a bokszutca bejáratát ő is elővette. „Ott egy óriási baleset várható. Ha az ember megpróbál találni ott egy másodperc előnyt, nagyot eshet.”

Lewis Hamilton természetesen ezúttal is más véleményen volt, mint a többség: versenytársaival ellentétben feleslegesnek tartja, hogy gyalog előre bejárja a pályákat, de azt mondta, a szállodai szobájából kinézve rálát a 16-os kanyarra, és ott túl szerinte nagy a bukótér. „Van ott egy fehér vonal, aztán nagyjából 10 méter hely a bal oldali falig. Én nem tervezek pályákat, de Monacót szeretem, ahol alig vannak bukóterek, csak ott, ahol tényleg nagy-nagy szükség van rájuk” – jelentette ki.

Bernie Ecclestone udvari pályatervezője, a bakui helyszínt is megálmodó Hermann Tilke elmondta, a gyors kanyarok környékén speciális betont használtak, és nagyon sima felületeket alakítottak ki az amerikai oválpályákon is használt technológiával. Tilke szerint a pálya biztonságának megítélése Charlie Whiting és az FIA feladata.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!