Vadonatúj pályán folytatódhat a Mercedes és a Ferrari csatája - előzetes

Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes AMG Petronas, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Barcelona teszt
Nico Rosberg and Sebastian Vettel during the first day of the Formula 1 test, held in the Barcelona-Catalunya Circuit, on may 17, 2016.Photo: Jordi Galbany/Urbanandsport/Nurphoto -- (Photo by Urbanandsport/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Európa Nagydíjból már sok volt az F1 történetében, de Azerbajdzsánba először látogat el a mezőny. A futam emberi jogi kérdéseket is felvetett, de a pilóták kíváncsian várják a Baku utcáin kialakított, meglepően gyors pályán rendezett nagydíjat. 
Újabb Mercedes-Ferrari ütközet várható Forrás: NurPhoto/Jordi Galbany/NurPhoto/Jordi Galbany

Fejezetek az Európa Nagydíj történetéből

* A világbajnokság első három évtizedében a kontinensen rendezett versenyek felváltva kapták meg az Európa Nagydíj jelzőt, amely egyfajta kitüntetés volt, és a verseny eredeti nevével párhuzamosan használták. Az első önálló Európa Nagydíjat 1983-ban rendezték az angliai Brands Hatch-ben. Az elnevezésre azért volt szükség, mert abban az évben Silverstone-ban is rendeztek futamot, két Brit Nagydíj pedig nem szerepelhetett a versenynaptárban. Azóta 21 további Európa Nagydíjat rendeztek az F1-ben, az esetek többségében hasonló okok álltak az elnevezés mögött. Brands Hatch után a Nürburgring, Donington, Jerez és Valencia is használta ezt a nevet. A legutóbbi Európai Nagydíjat 2012-ben rendezték Valenciában.

* Az idén viszont Azerbajdzsán úgy kapta meg az Európa Nagydíj elnevezést, hogy az országban természetesen csak egy versenyt rendeznek, az újonnan kialakított bakui utcai pályán.

Azerbajdzsán a kontinenshez tartozását szeretné hangsúlyozni a nagydíj elnevezésével,

ahogy korábban több másik rendezvényt is erre a célra használtak fel. A verseny máris szerzett ellenségeket magának, legutóbb például a Sports for Rights (sportok a jogokért) mozgalom vezetője szólította fel Bernie Ecclestone-t, hogy álljon ki az emberi jogok védelme mellett, mivel ezeket szerintük Azerbajdzsánban nem garantálják teljes mértékben. Az elmúlt évekből a Bahreini és az Orosz Nagydíjjal kapcsolatban emlékezhetünk hasonló tiltakozásokra.

* Ecclestone már 2013-ban megmondta, hogy három évvel később Forma-1-es futamot rendeznek Azerbajdzsánban, de akkor még sokan kételkedve fogadták a kijelentését. 2014 júliusában azonban hivatalosan is bejelentették, hogy 2016-ban versenyt rendeznek Baku utcáin. A 6 km hosszú, Hermann Tilke által tervezett pálya

valószínűleg a világ leggyorsabb utcai pályája lesz,

és az azeri főváros számos nevezetességét érinti.

* Ami az eddigi Európa Nagydíjakat illeti, Michael Schumacher nyerte a legtöbbet belőlük: a Nürburgringen ötször, Jerezben pedig egyszer diadalmaskodott. Fernando Alonso követi a listán, ő kétszer nyert a Nürburgringen, egyszer pedig Valenciában. A csapatok közül a Ferrari a legsikeresebb, hétszer nyerték meg a kontinensről elnevezett versenyt.

Emlékfoszlány

Azerbajdzsánból még nem tudunk emlékezetes F1-es pillanatokat felidézni, az eddigi Európai Nagydíjak viszont nem szűkölködnek az érdekes pillanatokban. A leghírhedtebb közülük talán az 1997-es jerezi hétvége, amely idényzáró futamként szinte filmbe illő módon döntött a világbajnoki címről. Az utolsó nagydíj előtt az első ferraris vb-címéért hajtó Michael Schumacher 1 pontos előnnyel vezette a világbajnokságot a williamses Jacques Villeneuve-el szemben. Már az időmérő is hihetetlen izgalmakat és eredményt hozott: az első három helyezett - Villeneuve, Schumacher és Heinz-Harald Frentzen - ezredre azonos köridőt futott, a pole pozíció azért lett a kanadaié, mert ő teljesítette a legkorábban a körét.

A rajtot Schumacher kapta el jobban, és Villeneuve-öt még a csapattársa, Frentzen is megelőzte, de később visszaengedte maga elé. A 48. körben még mindig Schumacher állt az élen, Villeneuve viszont közeledett hozzá a láthatóan gyorsabb Willamsszel. A kanadai támadást indított, és a Dry Sack kanyarban belülről sikerült is a Ferrari elé kerülnie, Schumacher azonban ráhúzta a kormányt, és a két autó összeütközött. Schumacher versenye azonnal véget ért, Villeneuve azonban tovább tudott hajtani, bár a sérült autójával nem tudta tartani a korábbi tempóját. Az utolsó körben mindkét McLaren-Mercedes utolérte, és mivel a kanadainak a 3. hely is bőven elég volt a világbajnoki címhez, Mika Häkkinent és David Coulthardot is maga elé engedte. A későbbi kétszeres világbajnok finn pályafutása első futamgyőzelmét aratta Jerezben, de ehhez kellett a csapata segítsége is, akik megkérték Coulthardot, hogy engedje őt maga elé. Az FIA egyébként két héttel a futam után bejelentette, hogy Schumachert utólag kizárják az 1997-es világbajnokságból, mert úgy ítélték meg, hogy szándékosan próbálta kilökni Villeneuve-öt.

A hétvége fő témái

Kimászik-e Rosberg a gödörből?

Nico Rosberg három győzelemmel zárta a tavalyi évet, és az idei első négy futamot is megnyerte, azóta viszont mindössze 16 pontot szerzett három futam alatt. Spanyolországban Lewis Hamiltonnal ütközve esett ki, Monacóban az esőben nyújtott gyenge teljesítménye miatt csak 7. lett, Kanadában pedig már a rajtnál visszaesett a középmezőnybe, később pedig defektet is kapott, és csak az 5. helyen ért célba.

A korábban 43 pontos előnye két futam alatt 9 pontra olvadt,

miközben Hamilton remek formában versenyez, a legutóbbi két versenyt megnyerte. Rosbergnek most kell lépnie, ha nem akarja teljesen elveszíteni a fonalat, és ezzel ő is tisztában van, bár továbbra is abból merít erőt, hogy hosszú még a bajnokság, és a hátralévő 14 versenyen gyakran változhat köztük az erősorrend.

„Kanada sajnos nem úgy alakult, ahogy terveztem, de ez előfordul néha, amikor az ember a határokat feszegeti, és nem vagyok hajlandó változtatni a hozzáállásomon vagy visszavenni. Azért veszek részt a világbajnoki küzdelemben, hogy nyerjek, és nem a 2. helyért” – szögezte le Rosberg.

Összejön-e végre a győzelem a Ferrarinak?

A Ferrari a Kanadai Nagydíjról is úgy távozott, hogy megnyerhették volna a futamot, de a kétkiállásos taktikájuk kevésbé volt hatékony, mint a Mercedes által alkalmazott egyetlen kerékcsere - bár később a csapatfőnök Maurizio Arrivabene úgy nyilatkozott, nem is volt más választásuk, ők nem tudták volna Hamilton és Bottas stratégiájával teljesíteni a versenyt. A Ferrari az idén már többször érezte úgy, hogy a tempójuk alapján képesek lettek volna legyőzni a Mercedest, de egyelőre egyszer sem sikerült győzelemre váltani a lehetőséget.

A kanadai időmérő edzésen azonban minden eddiginél közelebb kerültek a Mercedeshez,

és Vettel a remek rajtja után magabiztosan tartotta az első helyet az első bokszkiállásáig. Úgy tűnik, a Ferrari fejlesztései kezdenek beérni, és már csak idő kérdése, mikor ünnepelhetnek a dobogó tetején. A bakui pálya mindenki számára ismeretlen terep, ezért nehéz megjósolni az erőviszonyokat, de nem lenne meglepő, ha a Ferrari itt is meg tudná szorongatni Hamiltonékat.

A Red Bull Kanadában nem tudott felnőni a Ferrarihoz Forrás: AFP/2016 Getty Images/Charles Coates

Tényleg reménytelen a Red Bull helyzete?

A bakui pályán található az egész versenynaptár leghosszabb egyenese, 2,1 kilométerrel. Az utóbbi néhány nagydíjon remeklő Red Bullnak ez nem jó hír - noha a Renault az idén javítani tudott a motorján, Helmut Marko szerint még mindig olyan gyenge a hajtásláncuk, hogy

a bakui célegyenesben 1,2 másodpercet fognak veszíteni körönként.

"Hiába építettünk nagyszerű autót, ekkora hátrányt szinte lehetetlen ledolgozni a kanyarokban" - mondta az istálló tanácsadója, aki ennek ellenére reménykedik benne, hogy a Red Bull "egy szinten lesz a Ferrarival, és üldözheti a Mercedest" Azerbajdzsánban.

Mennyire veszélyes a bakui pálya?

A 6 km hosszú pálya meglepően gyors ahhoz képest, hogy utcai helyszínről van szó, és helyenként, főleg az óváros látványos épületei között elhaladó részeken olyan szűk az aszfaltcsík, hogy egyesek szerint balesetek tömege fogja beárnyékolni a hétvégét. A mezőny nagy része nem tart ettől, mert számos ponton kifejezetten széles a pálya, és az előzésekkel szerintük úgyis ezeken a helyeken fognak próbálkozni. A mindenki számára ismeretlen pályán viszont a szabadedzéseken meg kell találni a határokat, a vakmerőbb pilóták közül néhányan valószínűleg a falban fognak kikötni.

A hétvége programja

2016. június 17., péntek

  • 11.00-12.30 1. szabadedzés
  • 15.00-16.30 2. szabadedzés

2016. június 18., szombat

  • 12.00-13.00 3. szabadedzés
  • 15.00-16.00 Időmérő

2016. június 19., vasárnap

  • 15.00- Európa Nagydíj

A Baku City Circuit

A Baku City Circuit pályarajza Forrás: FIA

Hossz: 6006 méter, a versenynaptár második leghosszabb pályája Spa után.

A leghosszabb egyenes: A 2,1 kilométer hosszú rajt-cél egyenes, az egész világbajnokság leghosszabb egyenese. Ebből is látszik, mennyire eltér a pálya jellege a monacóitól, ahol nincs is igazi egyenes szakasz.

A leggyorsabb kanyar: A McLaren előzetes számításai szerint a 16-os kanyarban 170 km/ó lesz a tempó.

A leglassabb kanyar: A 8-as kanyarban körülbelül 85 km/ó-ra kell majd lelassítani.

Előzési lehetőségek: A versenyzők egyetértenek abban, hogy a többi utcai pályához viszonyítva Bakuban kifejezetten sok alkalom nyílik majd az előzésre, főleg a szélesebb kanyarokban és a két DRS-zónában. Az 1-es és a 3-as kanyar előtt lehet majd nyitni a hátsó szárnyat.

Fogyasztás: A becslések szerint körönként 2,1 kg benzin fogy majd, ez az egyik legmagasabb érték a szezonban, ezért szükség lesz spórolásra.

Az aszfalt: Az F1-es pálya részét képező utcákat újraaszfaltozták, a teljesen új borítás várhatóan rendkívül csúszós lesz a hétvége elején. A tapadás folyamatosan javulni fog, de a csapatok arra számítanak, hogy vasárnap is csúszkálnak majd az autók.

Végsebesség: Előzetesen 340 km/ó-s tempót jósolnak a célegyenes végére, utcai pályán ez rekordnak számít.

Nagyon hosszú egyenesek végén meglepően szűk szakaszok következnek Bakuban Forrás: Majid Aliyev/Majid Aliyev

Stratégia, gumik

* Egy vadonatúj pályán mindig nehéz előre felkészülni a gumik viselkedésére, a Pirelli ezért igyekezett a lehető legbiztonságosabb megoldást megtalálni, és a közepes, a lágy és a szuperlágy gumikat tették elérhetővé a változatos szakaszokból álló pályára. "Az első alkalommal soha nem vagyunk könnyű helyzetben, de a körülmények és az abroncsok mindenki számára ugyanolyanok lesznek" - nyilatkozta Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója. "Úgy választottuk ki a gumikeverékeket, hogy a legkülönbözőbb körülmények között is megfelelően működjenek. A csapatokon múlik, mit tudnak kihozni belőlük, és megtalálják-e az ideális stratégiát. A szabadedzések itt különösen fontosak lesznek."

*

A közepes gumi feltűnően népszerűtlennek bizonyult,

14 olyan versenyző van, aki csupán egy szettet rendelt ezekből. Az eddigi tapasztalatok azt mutatták, hogy a lágy abroncsokon is kifejezetten hosszú távokat lehet megtenni, és a csapatok a szuperlágy gumikban is bíznak, minden istálló ezekből kérte a legtöbb szettet. A két Mercedes választása némileg eltér, Rosberg két szettet tud elhasználni a közepes keverékből, cserébe eggyel kevesebb garnitúra lágy gumival gazdálkodhat, mint Hamilton. A két Ferrarinak eggyel kevesebb szett szuperlágy garnitúra áll majd rendelkezésére, mint a Mercedesnek, ők a lágyból kértek többet.

* A stratégiáról majd a szabadedzések után tudnak dönteni a csapatok, miután alaposan kielemezték a különböző gumikeverékek viselkedését. Annyi biztosnak tűnik, hogy az időjárás itt nem szól bele a taktikába, mivel Azerbajdzsánban az év ezen szakaszában

kevesebb csapadék hullik, mint áprilisban Bahreinben.

A hétvégére hőséget, 31-34 fok közötti hőmérsékletet jósolnak, többnyire ragyogó napsütéssel.

A csapatok bakui gumiválasztása Forrás: Pirelli

Ezt várják a főszereplők

Mercedes

Mint minden pályán, itt is ők a favoritok, de a fölényük korántsem olyan egyértelmű, mint az elmúlt két évben. A két pilóta közül most egyértelműen Hamilton vezet jobb formában, de azon saját elmondása szerint is megdöbbent, hogy két hétvége alatt csökkentette 43-ról 9 pontra a hátrányát. "Persze tudom, hogy Nico továbbra is keményen fog hajtani, de én is ezt teszem majd. Remekül érzem magam az autómban, és

- mondta magabiztosan a háromszoros világbajnok.

Ferrari

Kanadában Vettel mindössze 5 másodperccel végzett Hamilton mögött, az indulásnál pedig a csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene szerint "az egyik legjobb rajtot mutatta be, amit valaha láttam a Forma-1-ben." Räikkönen a monacói kiesés után ismét felejthető teljesítményt nyújtott, de Arrivabene szerint egyértelműen látszik, hogy jó irányba haladnak az autó fejlesztésével. "Monaco után közvetlenül elkezdtünk dolgozni a gyenge pontjainkon, és ez máris kezd kifizetődni" - nyilatkozta. "Egyre jobban értjük az autónk viselkedését, ezért a hétvége folyamán képesek vagyunk úgy változtatni rajta, hogy elérjük az ideális balanszot, ez az eredményeken is meglátszik majd."

Vajon végre kijön a lépés a sötét lónak? Forrás: AFP/2016 Getty Images/Charles Coates

Arrivabene hozzátette, a Mercedes még mindig előttük jár, de ha hasonló ütemben folytatják a felzárkózást, hamarosan utolérhetik őket. "Már kicsi a hátrányunk a Mercedes mögött, de a győzelemért még többet kell dolgoznunk" - jelentette ki.

ezért érthető módon csalódottak vagyunk, ha nem sikerül elérni, de összességében elégedett vagyok, mert az előző hétvégén is remek munkát végeztünk."

Williams

A Williams a monacói küszködés után kihasználta a gyors kanadai pálya jellegzetességeit, és Valtteri Bottas az idén először felállhatott a dobogóra. Azerbajdzsánban nem igazán tudják, mire számíthatnak, hiszen itt is egy utcai pályáról van szó, de a gyors szakaszok és a nagyon hosszú egyenes mindenképpen segíthetnek nekik. A versenyzőknek egyelőre tetszik a pálya, és Massa reméli, hogy ezen az utcai helyszínen "jó eredménnyel és értékes pontokkal" tudják zárni a hétvégét.

Red Bull

A Red Bull Kanadában visszaesett a harmadik helyre az erősorrendben, és a bakui pálya sem fekszik nekik, Helmut Marko szerint a hosszú célegyenesben körönként 1,2 másodpercet veszíthetnek a motor miatt. Christian Horner viszont Montreal után kiemelte, hogy az elmúlt időszakban látványosan javult a franciák erőforrása, amit az is alátámaszt, hogy Max Verstappen az előző futam végén hosszú körökön keresztül maga mögött tudta tartani Nico Rosberget. A csapatfőnök egyetért Markóval abban, hogy

a Mercedesszel valószínűleg nem tudnak harcba szállni Bakuban, de a dobogóra szeretnének felállni.

Force India

A monacói dobogó után az indiai istálló szerényebb eredményekkel zárt Kanadában, de mindkét autójuk befért a pontszerzők közé, ami az idén még csak másodszor fordult elő. A többiekhez hasonlóan ők sem tudhatják, mire számíthatnak Azerbajdzsánban, de Sergio Pérez szerint okkal bízhatnak a jó szereplésben. "Zsinórban négyszer pontot szereztem, ráadásul olyan pályákon, amelyek merőben eltérnek egymástól" - mondta. "Ez növeli az önbizalmunkat, és most

Renault

A franciáknak Kanadában sem sikerült pontot szerezniük, Kevin Magnussen 16. helyével és Jolyon Palmer kiesésével zárták a hétvégét. Sok jóra Bakuban sem számíthatnak, főleg akkor, ha Helmut Marko jóslata igaznak bizonyul, és a hosszú egyenesben több mint 1 másodpercet veszítenek csak a Renault motor miatt. A gyári csapat nyilvánvalóan még rosszabb helyzetben van, hiszen ők a kasztnijukkal is komolyan küszködtek az eddigi versenyeken.

Monacóban többször is összetörtek a Renault-k Forrás: AFP/Pascal Guyot

Toro Rosso

Carlos Sainznak láthatóan nem szegte kedvét, hogy a Red Bull nem őt, hanem a korábbi csapattársát, Max Verstappent ültette be Danyiil Kvjat autójába a barcelonai futamtól kezdve. A fiatal spanyol azóta kiegyensúlyozottan teljesít, a legutóbbi három futamon pontot tudott szerezni, és Azerbajdzsánban is egyértelműen ezt a célt tűzte ki maga elé. Kvjat egyelőre gyengébben szerepel a régi-új csapatával, a legutóbbi két versenyt pont nélkül zárta, de fogadkozik, hogy ezen Bakuban változtatni fog. Abban bízik, hogy ebben az Európa Nagydíjra minden bizonnyal szép számmal kilátogató orosz szurkolók is segíteni fognak neki.

Sauber

A Sauber a kanadai futamot is a pontszerző helyektől távol fejezte be, és egyelőre nem úgy tűnik, hogy a közeljövőben el tudnak mozdulni a mezőny hátsó feléből. A svájci istálló fejleszteni sem tud olyan ütemben, mint a riválisai, mert továbbra is súlyos anyagi gondokkal küzdenek, ezért a következő versenyeken is a Manor és a Renault lehet a legnagyobb ellenfelük.

McLaren

A McLaren tudta, hogy a többiek hajtásláncánál még mindig gyengébb Honda-motorral nem lesz sok keresnivalójuk Montrealban, de Fernando Alonso így is bejutott a Q3-ba az időmérőn, a versenyen pedig egy ponttal maradt le a pontszerző helyekről. A versenyzők szerint az autójuknak egyáltalán nem kedvező pályán mutatott teljesítményük is azt bizonyítja, hogy folyamatosan fejlődnek, de

sokkal jobb eredményre Bakuban sem számítanak.

"Baku bizonyos szempontból hasonlít a kanadai pályára - annak ellenére, hogy utcai pálya, nagyon megterheli a motort és a kasztnit is" - magyarázta Alonso. "Szokás szerint támadó hozzáállással vágunk neki a hétvégének, és minden edzésen igyekszünk a lehető legtöbbet javulni."

Alonso egy promóciós rendezvény miatt már ellátogatott Bakuba, de ez aligha jelent majd előnyt számára Forrás: AFP/Tofik Babayev

Manor

A Manor továbbra is a mezőny leggyengébb csapata, örülhetnek, ha egyes hétvégéken harcba szállhatnak a Sauberekkel. Az idény leghosszabb egyenesét magában foglaló bakui pályán bízhatnak a Mercedes erős motorjában, bár ebből Kanadában sem tudtak profitálni - Haryanto az utolsó helyen ért célba, Wehrlein pedig Nasrt megelőzve a 17. helyen.

Haas

Az amerikai istálló az idény elején a saját várakozásait is messze felülmúlta, a legutóbbi három hétvégén viszont nem tudtak pontot szerezni. Romain Grosjean bízik benne, hogy Azerbajdzsánban megszakítják a rossz sorozatot. "Minél tapasztaltabb egy csapat, annál jobban fel tud készülni az egyes pályákra és az eltérő vonalvezetésekre.

- nyilatkozta a francia. Hasonlóan vélekedett csapattársa, az egyelőre pont nélkül álló Esteban Gutiérrez is. "Itt talán kiegyenlítettebbek lesznek az erőviszonyok, bár ez sem feledteti a tényt, hogy kevesebb tapasztalatunk van a többieknél. A korábbi években szerzett információk abban is segítenek, hogy egy csapat fel tudjon készülni egy új pálya kihívásaira. Mindenesetre bizakodva várjuk a hétvégét."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!