Nem büntetik a Ferrarit hajlékony szárnyak miatt

Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Daniel Ricciardo, Red Bull Racing, Kanadai Nagydíj
MONTREAL, QC - JUNE 12: Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF16-H Ferrari 059/5 turbo (Shell GP) leads Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer on track during the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 12, 2016 in Montreal, Canada. Dan Istitene/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Még a Spanyol Nagydíjon tűnt fel, hogy az olaszok autóinak hátsó szárnya nagy terhelés alatt hajlékonnyá válik, akárcsak a Red Bullok első szárnya. Az FIA Monacóban újabb teszteket végzett, de mindent rendben talált.

Kisebb ügy lett abból a Kanadai Nagydíj során, hogy videófelvételek és megfigyelések szerint a Ferrari hátsó szárnya menet közben nagy aerodinamikai terhelés alatt feltűnően elhajlik, akárcsak a Red Bull első szárnya. Erre a riválisok még Barcelonában figyeltek fel. A technikai szabályzat 3.15-ös pontja szerint az autók aerodinamikai alkatrészeinek merevnek kell lenniük, ami azt jelenti, hogy „semmilyen mértékű mozgási szabadságuk nem lehet.”

Az FIA a montreali hétvégén megvizsgálta az öt élcsapat szárnyait,

amelyek még akkor is megfeleltek az elvárásoknak, ha a szabályzatban foglaltakhoz képest 50%-kal megnövelték a terhelést a tesztek során, ezért megállapították, hogy az autók teljesen megfelelnek a jelenlegi szabályoknak. Az FIA fenntartja magának a jogot, hogy változtasson a mérési módszereken, de ezt egyelőre nem tették meg. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke kijelentette: az ő autójukkal semmi gond nincs.

Gyanúba keveredtek Forrás: AFP/2016 Getty Images/Dan Istitene

Rob Smedley, a Williams vezető versenymérnöke szerint ők a Spanyol Nagydíj utáni teszten vették észre, hogy hajlékonyak a Ferrari szárnyai, de elismerte, hogy az olaszok autója átment a teszteken, és amíg így van, "nyilvánvalóan szabályos.” Smedley utalt arra, hogy a szabályok világosan tiltják a hajlékony aerodinamikai alkatrészek használatát, az autók a vizuálisan észlelt deformáció ellenére mégis átmennek a hátsó szárnyat érintő ún. „visszahúzásos” teszten.

„Ha valaki talán némi előnyt úgy, hogy nem megy szembe a technikai szabályokkal, akkor le a kalappal előtte. Sikerült jobb munkát végeznie a többieknél” – mondta Smedley. „Ha ezt meg akarjuk tárgyalni a technikai szabályokkal kapcsolatos megbeszéléseken, hogy megállítsuk a fegyverkezési versenyt, különben idővel mindannyian ugyanabban a szürke zónában találjuk magunkat, hát csak rajta. Amennyiben viszont valaki úgy jutott előnyhöz, hogy nem szegte meg a szabályokat, akkor egyszerűen szép munkát végzett.”

A hajlékony szárnyak és egyéb aerodinamikai elemek kérdése hosszú idő óta visszatérő téma az F1-ben,

mivel a csapatok folyamatosan azon dolgoznak, hogy az autójuk a méréseken megfeleljen, de valós körülmények között mégis kihasználja a kiskapukat. A deformálódó szárnyak nagy sebességnél elhajolva csökkenthetik a légellenállást, miközben kis tempónál ugyanakkora leszorítóerőt biztosítanak, mintha merevek lennének. Bizonyos mértékben minden aerodinamikai elem hajlékony, de ezt az FIA szigorúan ellenőrzi.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!