Társoldalunk:

Eddig az idén rekordot dönt az F1-es előzések száma

2016.05.24. 12:33

A V8-as korszak végén jellemző szintre emelkedett az idén az előzések száma az F1-es futamokon, sőt a Kínai Nagydíj abszolút csúcsot is felállított.

Gyakori kritika az F1-es futamokkal kapcsolatban, hogy nincs elég előzés a versenyeken. Ezt elsősorban a közönség kifogásolja, míg a versenyzők arra panaszkodnak, hogy nehéz követni egy lassabb ellenfelüket, és nem tudnak támadást intézni ellenük. A Cliptheapex.com elemzése szerint azonban az idén nem igazán lehet panasz az előzések hiánya miatt, mert évek óta nem volt annyi, mint a 2016-os szezon első futamai során.

A statisztikák készítői évtizedekre visszamenőleg összesítették az előzések számát különböző módszerek, például grafikonok és videófelvételek elemzése, és külső források felhasználása által. A legfrissebb eredmények szerint még soha sem volt olyan nagy mozgás a versenyeken, mint manapság. Fontos kiemelni, hogy az értékek meghatározásakor csak a száraz pályás futamokat vették figyelembe.

Kínában egymást érték az előzésekForrás: AFP/Wang Zhao

A 2016-os szezon első 5 futama során összesen 365 helycserét regisztráltak, ez versenyenként 73-as átlagot mutat. Tavaly a teljes szezon során átlagosan 30,18 előzés történt futamonként, előtte kicsit jobb volt a helyzet: 2014-ben 43,59, 2013-ban 52, 2012-ben pedig 51,28 előzést figyeltek meg. Az idei értéket azonban kissé torzítja a thrillerbe is beillő 2016-os Kínai Nagydíj, ami 161 előzést vonultatott fel, e nélkül az idei átlag 51 lenne, ami még szorosan a ’12-es és ’13-as eredmények nyomában van. A ’80-as évek óta gyűjtött adatok arra is rámutatnak, hogy a tankolások bevezetése valóban visszaveti a pályán végrehajtott előzéseket. 1984-ben átlagosan 43,2 előzést jegyeztek fel futamonként, 1996-ra ez nagyjából folyamatosan csökkent 11,23-ig, majd 2005-ben, a kerékcserék betiltásakor érte el a mélypontot 9,89-cel. A tankolásokat 2010-től tiltották be, ekkor 21,33-ra ugrott fel a futamonkénti átlag, 2011-ben pedig már 59,06 volt az érték, ami azóta ismét csökkenni kezdett.

A részletes grafikonok itt tekinthetők meg.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!