Társoldalunk:

Glória vagy szélvédő? Két hónapon belül eldől

2016.05.01. 16:06

Az FIA július 1-ig adott magának határidőt annak eldöntésére, hogy jövőre bevezessék-e a Forma-1-ben a kötelező fejvédő elemet a pilótafülkékre, és hogy igen válasz esetén a glóriára vagy a szélvédőre tegyék le a voksot.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) még két hónapig mérlegeli, hogy jövőre bevezetik-e valamelyik fejvédő szerkezetet a Forma-1-es autókon. A választható alternatívák köre kettőre szűkült: az egyik a Ferrari mászókának is hívott glóriája, a másik a Red Bull szélvédőre hajazó megoldása.

"Július 1-i határidőről beszéltünk múlt héten. Ésszerűtlen lenne, ha addig nem jelölnénk ki az utat" - jelentette ki Charlie Whiting, a szövetség versenyigazgatója. "A kasztnik terve addigra már véglegesedik. Bár a fejvédő csak kis része lenne annak, és nem lenne nagyobb hatása, mégis egy összetett konstrukcióhoz tartozna." 

A Ferrari által kifejlesztett glóriaForrás: AFP/Eric Alonso

A közvéleménynek esztétikailag a Red Bull ötlete tetszik jobban, és úgy néz ki, hogy kiütheti a nyeregből a Ferrariét. Miközben a glóriát nem vitték pályára az előszezon óta, Whiting elárulta, hogy a szélvédőt

a következő két nagydíjon, Spanyolországban és Monacóban újra tesztelni fogják.

Finomítanak a szélvédőn

A pilótafülke felőli oldalán viszont kipróbálnak egy olyan szűrőt, ami megakadályozza a tükröződést. "Ahol magas épületek, fák, naplemente, vagy hasonlók vannak, mint például Monacóban vagy Monzában, ez gondot okozhat" - mondta Whiting.

A szélvédő külső oldalát pedig speciális mázzal vonják be,

ami lepergeti az esőt, valamint megakadályozza, hogy kosz tapadjon rá."

A Red Bull által kifejlesztett szélvédőForrás: RIA Novosti/Vladimir Astapkovich

További szempont lesz a fejvédők közti választásnál, hogy a pilóták baleset esetén ne verjék bele a fejüket. "Bábukkal szimuláljuk, mennyi hely kell ahhoz, hogy a versenyzők feje ne érjen hozzá a védőelemhez" - magyarázta Whiting. "Ez a munka következő állomása, és úgy tudom, két héten belül elvégzik. A glóriának és a szélvédőnek is meg kell felelnie annak feltételnek, hogy a pilóták feje körül elegendő hely legyen."

A szakember hozzátette, hogy az FIA döntését az F1 Commission-nek is egyhangúan jóvá kell hagynia, de nem számít arra, hogy bárki is megvétózná.

A Forma-1 nagyura, Bernie Ecclestone azonban úgy nyilatkozott az Orosz Nagydíjon, hogy a pilótafülke védelmének javítását illetően "semmit sem kell tenni", és neki a két alternatíva közül egyik sem tetszik. A szélvédőről "nem gondolja, hogy bárkit is megmentene", és szerinte az álló autókon végzett kerékkilövéses tesztek nem sokat érnek.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!