Beárazták az F1-et, de még nem tudni, hogy eladják-e

Forma-1, Felipe Massa, Williams Martini Racing, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, Ausztrál Nagydíj
Albert Park, Melbourne, Australia. Sunday 20 March 2016. Felipe Massa, Williams FW38 Mercedes, leads Lewis Hamilton, Mercedes F1 W07 Hybrid, Daniel Ricciardo, Red Bull Racing RB12 TAG Heuer, Carlos Sainz Jr, Toro Rosso STR11 Ferrari, and the remainder of the field on the opening lap. Photo: Sam BloxhamWilliams F1 ref: Digital Image _L4R5038
Vágólapra másolva!
A sport ügyvezetője, Bernie Ecclestone szerint az F1 új tulajdonosok kezébe kerülhet, már az eladási árról is megegyeztek, de nem biztos, hogy a CVC értékesíti a részesedését.

Elavultnak nevezte az F1 döntéshozatali mechanizmusát a versenyzők szövetsége (GPDA) a múlt héten kiadott nyílt levelében, és e téren Bernie Ecclestone is egyetértett velük. A GPDA azt kérte az F1 tulajdonosaitól, hogy vizsgálják felül a folyamataikat, és a sport érdekében változtassanak rajtuk. Elképzelhető, hogy ez az F1 eladása révén történhet meg, mivel Ecclestone a Mail on Sunday-nek elmondta, akadnak érdeklődők, akik felvásárolhatják a sportágat.

– mondta Ecclestone a jelenlegi többségi tulajdonosról. „Akadnak emberek, akik szeretnék megvásárolni (az F1-et). Közülük ketten már az eladási árban is megegyeztek. A kérdés már csak az, hogy a CVC el akarja-e adni vagy sem.”

Az F1 dollármilliárdokat termel, de mégis válságban van Forrás: LAT Photographic/Steven Tee

Ez azért sem egyértelmű, mert a Telegraph szakírója, Daniel Johnson szerint a CVC ügyvezetője, az F1 igazi kulcsfigurájának tartott Donald MacKenzie a sportág rajongója lett, mióta 2006-ban körülbelül 1,2 milliárd angol fontért a CVC Capital Partners megvásárolta annak többségi tulajdonát az RBS-től.

Ecclestone azóta gazdaggá tette a céget, a becslések szerint 2,8-3,5 milliárd fontot keresett a CVC-nek.

MacKenzie ráadásul Ecclestone szerint manapság már nagyon elkötelezett.

„Abszolút, 100%-ban beleszeretett” – mondta Ecclestone a főnökéről, aki Jim Clark egyik régi Lotusát is megvásárolta. Szerinte viszont főnökét nem befolyásolják az érzelmei a döntései terén. Egy másik, névtelen forrás „üzletfüggőnek” nevezte MacKenzie-t, de megerősítette, hogy az F1 „egyre inkább az ő gyermeke.”

MacKenzie (balra) az F1 igazi kulcsfigurája Forrás: DPPI media/Florent Gooden

Bár Ecclestone a Mail on Sunday szerzőjének, Christian Syltnek azt mondta, két kiemelt érdeklő van, Johnson úgy tudja, a tavaly hírbe hozott két társulás nem tudott megállapodni a CVC-vel. Állítólag 6 milliárd fontot kérnek az F1-ért, ami több, mint kétszerese a 4,05 milliárd dollárnak, amit a Disney fizetett George Lucasnak a Star Wars-birodalomért.

A CVC távozásának sokan örülnének, főleg a kisebb csapatok, amelyek nem tudtak maguknak előnyös megállapodásokat kialkudni, és már panaszt is tettek az EU-nál az F1-ben uralkodó viszonyok miatt. Bob Fernley, a Force India csapatfőnök-helyettese korábban kijelentette, a CVC „megerőszakolja a sportot”, és véleményét továbbra is fenntartja.

A független csapatok, köztük a Force India szeretné, ha új tulajdonosok lépnének színre Forrás: Sahara Force India/James Moy Photography

„Minden lépésüket azért teszik, hogy a lehető legtöbb pénzt sajtolják ki a sportból, és olyan keveset fektessenek be, amennyit muszáj” – mondta Fernley a Telegraph-nak. „Tőzsdei részvénykibocsátás formájában

– magyarázta. E bonyolult folyamat egyik tünete, hogy az F1-ben átláthatatlanná vált a döntéshozás, így fordulhatott elő a gyorsan megbukott időmérő bevezetése és megtartása.

Ecclestone is elismerte, hogy nem kockáztathat annyit, amennyit szeretne, és úgy vezeti az F1 napi ügyeit, „mintha az egyik kezem kissé hátra lenne kötve.” Megjegyezte, a CVC szabadságot biztosít neki, de

a céget „úgy kezdték működtetni, mintha tőzsdei vállalat lenne,

és én nem így csinálnám, ha még mindig én lennék a tulajdonos.” A brit üzletember a Mail on Sunday-nek egyelőre nem tudta megmondani, mi vár rá vagy az F1 irányítására, ha a sport új kézbe kerül.

Vegas váltja Monzát?

Az F1 egyik kiemelt bevételi forrását a TV társaságokkal kötött szerződések jelentik, a torta másik nagy szeletét a pályákkal kötött megállapodások teszik ki. E téren óriási növekedés történt az elmúlt húsz év során, hiszen a világbajnokság folyamatosan egzotikus helyekre látogat, és az idén már a rekordhosszú, 21 futamos szezont rendeznek. „Ennél több is lehetne, de szerintem nem lesz” – mondta Ecclestone a Mail on Sunday-nek.

„Ennyi elég. A csapatok embereinek egy része nem bír többet” – majd megjegyezte, Las Vegas lehet a következő új belépő. „Van már szerződésük.

– mondta. „Monzának még él a szerződése az idén, úgyhogy megtartjuk a versenyt. A jövő év kérdéses” – ismerte el. „Szerintem nem muszáj, hogy legyen Olasz Nagydíj. Valaki egyszer azt a vicces dolgot mondta nekem, hogy a Forma-1 nem létezhet francia futam nélkül. Mégis megvagyunk.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!