Társoldalunk:

Megfúrhatják a régi időmérő visszatérését

2016.03.24. 12:33

Bár Melbourne-ben úgy tűnt, mindenki elfogadja, hogy a megbukott új rendszer helyett visszatérjen a régi, mégis akadnak szakadárok, és az FIA sem hajlik a meghátrálásra.

Új lebonyolítási rendszert vezettek be az idén az F1-es időmérőkre, amelynek lényege, hogy már nem az egyes harmadok végén, hanem menet közben, „hirtelen halál” jelleggel esnek ki a tabella alján lévő versenyzők. A szabályalkotók azt várták ettől, hogy megkavarodik a rajtrács, de az lett belőle, hogy mindenki gyorsan megpróbált versenyképes időt futni, aztán várt, hogy kiesik, vagy sem.

A közönség és a sajtó ostorozni kezdte a szabályt, és a csapatok másnap megállapodtak benne, hogy a jövő hétvégi Bahreini Nagydíjtól visszatér a tavaly is használt rendszer, amely a nézők és a pilóták nagy része szerint is bevált módszer volt. Ám valójában több istálló és az FIA is azt szeretné, ha a meghátrálás helyett a tavalyi és az idei rendszer keverékét használnák tovább.

Melbourne-ben nem vált be a rendszer, az időmérő elején nagy volt a forgalom, utána viszont elveszett az izgalomForrás: 2016 Getty Images/Robert Cianflone

A Motorsport.com szerint az a terv áll nyerésre, hogy a Q1-ben és a Q2-ben maradjon a folyamatos kieséses rendszer, de meghosszabbított szakaszokkal a kiesések előtt. A Q3-ra viszont visszahoznák a régi rendszert, vagyis mindnek végig a pályán lehetne, így elkerülnék, hogy az utolsó perceket a bokszban töltsék az autók. A döntéshozók azt szeretnék elérni, hogy jobban meg lehessen érteni az új rendszer működését.

Az időmérős fiaskó krónikája

A Williams, a Pirelli és a Force India már Melbourne-ben jelezte, hogy nem akarnak azonnali visszatérést a régi szisztémához, de Bob Fernley, a Force India csapatfőnök-helyettese kijelentette, hogy „soha sem lennénk magányos farkasok, ha azzal ártanánk a Forma-1-nek” és „nem állunk semmi olyan útjába, amely jó a nézőknek és a Forma-1-nek.” Hozzátette ugyanakkor:Kár, hogy rögtön kidobunk mindent, mielőtt rendesen kielemeztük volna.”

Adam Cooper szakújságíró úgy tudja, a hibrid megoldás egyik legerősebb támogatója Jean Todt, az FIA elnöke. Todt egymaga is elegendő lehet ahhoz, hogy ellenálljon a csapatok akár egységes akaratának. A kieséses rendszert az FIA javasolta még a szezon előtt, mivel a csapatok és a szövetség sem értett egyet Bernie Ecclestone indítványaival, amelyek között időbüntetések és fordított rajtrács is szerepelt.

Ecclestone is szembeállt a csapatokkal

„A csapatok egyezkednek, de az én véleményem az, hogy az Ausztráliában látott formátummal folyatjuk” – nyilatkozta a 85 esztendős üzletember a La Gazzetta dello Sportnak. Az F1 ügyvezetője úgy vélte, nem szabad elsőre elvetni az új kísérleteket, és kijelentette, hogy „az új időmérő sokkoló volt, de talán megmenthetjük az új formátum előnyeit.”

Ecclestone azt akarja elérni, hogy az időmérő eredményét ne lehessen előre biztosra venni.Én vállalkozó vagyok, el kell adnom az F1-et a versenyek rendezőinek.

Ha a közönség nem nézi a futamokat, kevesebb pénzt tudok adni a csapatoknak is. Ezért meg kell találnom a legjobb megoldást, és az érdekes lehet, hogy a versenyzők 90 másodpercenként kiesnek.” Elismerte, ő maga is „összezavarodott” a Q3 végén, mert „ez volt az első alkalom, és nem lehetett minden változót megjósolni, például azt, ahogy a Q3 eldőlt. Van még mit fejleszteni.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!