* Az Ausztrál Nagydíj még a Forma-1-nél is régebbi múltra tekinthet vissza, hiszen az első versenyt, amely ezt a nevet kapta, 1928-ban rendezték. A világbajnokság részévé azonban csak 1985-ben vált annak ellenére, hogy az F1 sztárjai a korábbi évtizedek során is évről évre megmérkőztek a helyi pilótákkal az egyik legnépszerűbb bajnokságon kívüli versenyen.
* Az Ausztrál Nagydíjat 1985 és 1995 között az adelaide-i utcai pályán rendezték, majd a verseny húsz évvel ezelőtt átköltözött a melbourne-i Albert Parkba, amely azóta is minden évben vendégül látja a mezőnyt. Míg Adelaide-ben rendre a szezon utolsó futamát rendezték meg, Melbourne a versenynaptár elejére került, 2006 és 2010 kivételével mindig az idénynyitónak adott otthont.
* A verseny történetének legsikeresebb versenyzője Michael Schumacher, aki négyszer (2000, 2001, 2002, 2004) állhatott a dobogó tetejére. A csapatok közül a McLaren örülhetett a legtöbbször, ők 11 alkalommal diadalmaskodtak (1986, 1988, 1991, 1992, 1993, 1997, 1998, 2003, 2008, 2010, 2012).
Az elmúlt öt év győztesei:
Az elmúlt öt év edzéselsői:
Emlékfoszlány
Annak ellenére, hogy az Ausztrál Nagydíj 1985 és 1995 között az idényzáró szerepét töltötte be, a világbajnoki cím sorsa mindössze kétszer dőlt el Adelaide-ban. Az 1994-es bajnoki döntő Michael Schumacher és Damon Hill nagy port kavart ütközése és a német első vb-címe miatt maradt emlékezetes, de az 1986-os verseny talán még nagyobb izgalmakat tartogatott. Az utolsó futam előtt még hárman voltak esélyesek a végső győzelemre: Nigel Mansell (Williams) 6 ponttal vezetett a címvédő Alain Prost (McLaren) előtt, aki csak 1 ponttal előzte meg Nelson Piquet-t (Williams). A verseny egyikük számára sem kezdődött jól - Mansell a pole-ból rögtön a 4. helyre esett vissza, később Piquet megpördült, majd Prost defektet kapott. 18 körrel a leintés előtt azonban ők álltak az élen Piquet-Prost-Mansell sorrendben, amikor a vb-éllovas brit balhátsó gumija látványosan felrobbant az egyenesben. A Williams hasonló hibától tartva kihívta Piquet-t is kereket cserélni, így Prost nyerte a versenyt és a bajnokságot.Legyőzhető-e a Mercedes?
A németek az elmúlt két évben könnyedén bezsebelték az egyéni és konstruktőri világbajnoki címeket, 2014-ben csak a Red Bull, 2015-ben pedig a Ferrari tudott rajtuk kívül három-három futamot nyerni. Az egyre többet kritizált Forma-1-nek szüksége lenne egy izgalmas, fordulatos idényre, de
az előszezoni tesztek alapján még mindig a Mercedes tűnik a legerősebbnek.
Noha a barcelonai gyakorláson használt négy gumikeverékből hármon a Ferrari bizonyult a leggyorsabbnak, ebből messzemenő következtetéseket nem lehet levonni, mert a Mercedes nem a köridőkre,hanem a megbízhatóságra helyezte a hangsúlyt, és több mint 6000 kilométert teljesített a 8 nap alatt. Ugyanakkor a Ferrari sem tétlenkedett, és a jelek szerint valóban közelebb kerültek a Mercedeshez - kérdés, hogy sikerült-e annyira felzárkózniuk, hogy a világbajnoki küzdelembe is bele tudjanak szólni. Melbourne-ben közelebb kerülhetünk a válaszhoz, bár az idénynyitón hagyományosan gyakoriak a csalóka eredmények.
Kitart-e Rosberg lendülete?
A 2015-ös idény legnagyobb részét Lewis Hamilton uralta, de az év utolsó harmadára Nico Rosberg megtáltosodott: az utolsó hat futam mindegyikét a pole pozícióból kezdhette meg, és
a szezon végén zsinórban három győzelmet aratott.
Ez a világbajnoki küzdelemben már nem segíthetett neki, de a téli szünetet ő kezdhette meg jobb hangulatban. Rosberg mindent megtesz azért, hogy a 2016-os idényre is átmentse a remek formáját, Hamilton pedig abban reménykedhet, hogy a Mercedes nem tartotta meg azokat a beállításokat, amelyek állítása szerint a csapattársának kedveztek a Szingapúri Nagydíj után.
Mennyit fejlődött a McLaren?
A McLaren fennállása egyik legrosszabb és legkínosabb idényét zárta 2015-ben, miután csupán a Manort tudták megelőzni a bajnokságban, és a tabella 9. helyén végeztek. A gyenge és megbízhatatlan Honda motorral küszködő istálló tavaly rendkívül optimistán vágott neki az idénynek, az elmúlt hetekben viszont sokkal óvatosabban nyilatkoztak az idei esélyeikről.
A tesztek eredményei egyértelmű javulást mutatnak,
de mivel nagyon mélyről kell visszakapaszkodniuk, nem valószínű, hogy ki tudnak törni a középmezőnyből. Az idei teszteken mindenesetre átlagosan csaknem háromszor annyi kilométert tettek meg naponta, mint tavaly ilyenkor.
Okoz-e meglepetést a Haas?
Idén 11 csapat vesz részt a bajnokságban, ugyanis Melbourne-ben bemutatkozik az amerikai Gene Haas új F1-es istállója, amely a Ferrarival áll szoros technikai együttműködésben. Az F1-ben legutóbb debütáló istállók sorsa kevés okot ad a bizakodásra, miután a 2010-ben útjára indított HRT és Caterham azóta megszűnt, a Manor pedig nem tud elmozdulni a mezőny végéről. Haas ennek ellenére optimista, és
már az első évében szeretne minél több pontot gyűjteni.
Tény, hogy az amerikai istálló felkészültebbnek tűnik, mint az előbb említett csapatok, és az első teszthéten meglepően jól szerepeltek, de a gyakorlás második hetében számtalan műszaki hiba nehezítette a dolgukat, különösen a turbóval és a brake-by-wire fékrendszerrel gyűlt meg a bajuk.
Lesz-e káosz az időmérőn?
Hosszas huzavona után az FIA múlt pénteken hozta nyilvánosságra az F1 2016-os Sportszabályzatának végleges verzióját, amely a megváltozott időmérő edzés új szabályait is tartalmazza. A kvalifikáció az idén is három szakaszból áll majd, de az egyes etapok végén egyesével, másfél percenként esnek ki a leglassabb versenyzők. Az új rendszerrel hangsúlyozottan
nem az időmérőt, hanem a futamokat szeretnék izgalmasabbá tenni,
mert a bonyolult rendszerben az élcsapatok is könnyebben hibázhatnak, és a rajtrács végén vagy közepén találhatják magukat. A változások ellen azonban több pilóta is felszólalt, Fernando Alonso szerint például teljesen felesleges volt megbolygatni a nézők számára eddig legalább érthető időmérős szabályokat.
2016. március 18., péntek
2016. március 19., szombat
2016. március 20., vasárnap
* Míg a korábbi években két-három kerékcsere volt jellemző Melbourne-ben,
2015-ben a versenyzők döntő többsége egyetlen bokszkiállással teljesítette a futamot,
emiatt sokan túlságosan is óvatosnak ítélték meg a Pirelli gumiválasztását. A győztes Hamilton az 58 körös verseny 25. körében állt ki először új gumikért, közepes keverékűre cserélte az addigi lágy abroncsait. Mivel az idén a szuperlágy keverék is szerepel a repertoárban, megint több kerékcsere lehet.
* Az idei nagydíj egyik legizgalmasabb kérdése lesz, hogy valóban izgalmasabbá teszi-e a küzdelmet a korábbinál szabadabb gumiválasztás. Az új szabályok értelmében a Pirelli minden hétvégére hármat jelöl ki az ötféle, száraz pályára való abroncs közül, majd a versenyre kiválaszt két kötelezően használandó szettet, a Q3-ra pedig egy harmadikat. A csapatok dönthetik el, hogy a megmaradt tíz szettet milyen elosztásban rendelik meg a Pirellitől, sőt az egyes versenyzők gumiválasztása az istállón belül is eltérhet.
* Az Ausztrál Nagydíjra
a szuperlágy, a lágy és a közepes keverékekből lehetett válogatni.
A Q3-ban minden versenyzőnek kötelező lesz felhasználnia egy szuperlágy szettet, a versenyen pedig egy-egy szettet a másik két keverékből. A csapatok többségénél megegyezik a két pilóta gumiválasztása, de a Mercedesnél, a Saubernél és a Haasnál találunk kisebb eltéréseket. A Mercedes Hamiltonnak és Rosbergnek is 6 szett szuperlágy gumit rendelt, de a brit mindössze1 szett közepes keveréket választott a 6 szett lágy gumi mellé. Rosbergnek 2 szett közepes keverék áll a rendelkezésére a hétvége folyamán, ezért csapattársával ellentétben az edzéseken is kipróbálhatja a keményebb gumit.
Mercedes
Lewis Hamilton: "A tesztidőszak egyszerűen hihetetlen volt, a legjobb, amire vissza tudok emlékezni a karrierem során.
Az autónkat még a tavalyinál is jobbnak érzem,
a teljesítményünk és a megbízhatóságunk is javult, ami sokatmondó."
Nico Rosberg: "Tudjuk, hogy a Ferrari ott van a nyomunkban, és talán néhány másik csapat is felzárkózik hozzánk, ezért folyamatosan hajtanunk kell. Nekünk is jót tesz, ha van kivel versenyeznünk, de egy ilyen csapattal a hátam mögött hiszek benne, hogy magunk mögött tudjuk tartani a többieket. Remélem, már az idény első versenyein bezsebelek néhány győzelmet."
Ferrari
Sebastian Vettel: "Nyilvánvalóan az volt a célunk, hogy minél közelebb kerüljünk a Mercedeshez, hiszen tavaly túl nagy volt köztünk a szakadék. Tavaly is sokat fejlődtünk, az idén pedig az új autónknak köszönhetően arra is lehet esélyünk, hogy utolérjük őket.
Szerintem faragtunk a hátrányunkból,
de egyelőre nehéz lenne megmondani, hogy mennyit."
Williams
Felipe Massa: "Nagyon várom már az új idényt, remélhetőleg az idén is olyan jól kezdünk majd, mint tavaly. Bízom benne, hogy az autónk rögtön versenyképes lesz, most ez a legfontosabb. Optimista vagyok, szerintem jól sikerülhet az első versenyünk és az egész idényünk."
Claire Williams, helyettes csapatfőnök: "Szeretném azt gondolni, hogy közelebb kerültünk a Ferrarihoz és a Mercedeshez, de jelenleg inkább az üldözőinkkel foglalkozom.
A Red Bull, a Toro Rosso és a Force India is gyorsnak tűnik,
ez elég aggasztó. Persze mi sem végeztünk rossz munkát - sikerült növelnünk a leszorítóerőt, és a versenyzőink javulásról számoltak be a közepes tempójú és gyors kanyarokban."
Red Bull
Daniel Ricciardo: "Az idén sokkal jobban sikerültek a tesztjeink, de nem tudhatjuk, hogy állunk valójában, amíg nem érünk Melbourne-be. Az biztos, hogy
felkészültebben vágunk neki az idénynek, mint tavaly,
ezért magabiztosabbak vagyunk. Én felkészültem a szezonra, bár igazából már januárban készen álltam rá."
Danyiil Kvjat: "Szerintem sikerült rendesen felkészülnünk az idényre - sokat dolgoztunk a tesztek alatt, és elvégeztük a kitűzött feladatokat. Maximálisan kihasználtuk a tesztnapokat, és tudjuk, mit kell tennünk Melbourne-ben. Nincsenek nagy kérdőjelek, és ez remek érzés."
Force India
Sergio Pérez: "Nem számít, hány kört teljesítettünk a teszteken, mert úgysem tudjuk a többiekéhez viszonyítani a teljesítményünket. Ezért nem is szeretnék különösebben jósolgatni. Az a legfontosabb, hogy a csapat elégedett volt a barcelonai szereplésünkkel. Az autónk megbízhatóan működött, és sikerült előrelépnünk tavaly óta. Azzal a tudattal utazunk Melbourne-be, hogy elérhető cél a pontszerzés."
Renault
Kevin Magnussen: "Voltak jó tesztnapjaink, sok kört teljesítettünk.
Minden nap legalább 100 kört futottunk, a négy nap alatt pedig több mint 500-at.
Az volt a legfontosabb , hogy minél több időt töltsek a pályán, mert elég régen vezettem ilyen autót, újra formába kellett lendülnöm. Szerintem egyelőre nem férünk be a legjobb tíz közé, de ha minden jól megy, pontokkal távozhatunk Ausztráliából."
Fréderic Vasseur versenyigazgató: "Egyelőre nagyon nehéz megállapítani, hol állunk az erősorrendben. A saját munkánkra és a fejlesztendő területeinkre kell koncentrálnunk ahelyett, hogy a többi csapathoz hasonlítgatjuk magunkat. Az egész mezőnnyel fel kell vennünk a harcot, hiszen mindenkinek ugyanaz a célja: gyorsabbak akarunk lenni, mint a körülöttünk lévők."
Toro Rosso
Franz Tost csapatfőnök: "Ilyen jól még soha nem sikerült a felkészülésünk. Nagyon sok kört futottunk, rengeteg adatot gyűjtöttünk.
A konstruktőri bajnokság 5. helyét célozzuk meg,
de ehhez minden versenyen jól kell teljesítenünk, pontokat kell gyűjtenünk. Néha egy-egy kiugró eredményt is elérhetünk, lesz esélyünk az első 5 hely valamelyikén végezni. Optimistábbak és magabiztosabbak vagyunk, mint korábban bármikor."
Sauber
Felipe Nasr: "Az elmúlt hetekre visszatekintve azt mondhatom, jól sikerült a felkészülésünk Barcelonában, elégedett vagyok a C35-tel. Most az is kiderül, mire leszünk képesek egy versenyhétvégén. Magabiztos vagyok, mert a csapatunk keményen dolgozott azon, hogy jó formában érkezzünk meg a melbourne-i idénynyitóra."
McLaren
Eric Boullier versenyigazgató: "Ami a felkészülésünket illeti, egyértelműen előrébb tartunk, mint tavaly ilyenkor. Sokkal több kilométert tettünk meg, és elvégeztük a legfontosabb rendszerellenőrzéseket, amelyeken 2015-ben még a nagydíjhétvégéken is dolgoznunk kellett. Ettől függetlenül
az idén sem sikerült megtalálnunk a végleges beállításokat az idénynyitóig,
ezért számos ismeretlen tényezővel kell számolnunk Melbourne-ben. Nem lesz egyszerű hétvégénk, de az utolsó teszt óta az egész csapat nagyon keményen dolgozott Wokingban."
Manor
Dave Ryan versenyigazgató: "Az idén azt a motort szerelhetjük az autónkba, amelyet sokan a legjobbnak tartanak, ráadásul
ugyanazt a specifikációt kapjuk meg, mint a gyári csapat.
Ez a probléma tehát megoldódott, már csak a többivel kell foglalkoznunk. Egyértelműen abban reménykedünk, hogy versenyképesek leszünk és pontokat szerzünk."
Haas
Romain Grosjean: "Elégedett voltam a téli tesztek alakulásával és a felkészülésünkkel. Számítottunk rá, hogy lesznek hullámvölgyek, rengeteget kellett dolgoznunk. A 8 nap alatt nem tudtunk túl sokat tesztelni, de a nulláról indulva szerintem jól teljesítettünk. Mindannyian nagyon várjuk a csapat első versenyét."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!