Társoldalunk:

Räikkönen kipróbálta az F1-es mászókát

2016.03.03. 10:01

A glóriának becézett, de inkább ketrecre vagy mászókára emlékeztető eszközzel 2017-től a pilóták fejét fogják védeni. A Ferrari már csütörtök reggel letesztelte.

Évekig tartó szakmai vita után az FIA a versenyzők szakszervezetével, a GPDA-val egyetértésben a múlt héten végül úgy döntött, már jövőre speciális fejvédő bukókerettel kell felszerelni a Forma-1-es autókat.

A "glória" alig akadályozza a pilótát a kilátásban, és a mentést sem nehezíti megForrás: Twitter/Circuit de Catalunya

Az elmúlt időszakban egyre gyakoribbá váló fejsérülések miatt eredetileg a vadászrepülőkön és a WEC-ben használatos, buboréküveges zárt pilótafülkében gondolkodtak, ám az az F1-hez túl nehéz lenne, és felvet problémákat a bajba jutott versenyzők mentésével kapcsolatban is. Ráadásul drasztikusan megváltoztatná a kocsik külsejét, amit sokan azon az alapon elleneznek, hogy a nyitott kerekes versenyautóknak hagyományosan a pilótafülkéje is nyitott.

Az FIA ezért a csapatokkal együttműködve évek óta tesztel különféle megoldásokat.

A „glóriának" becézett, alig 5 kg-os konstrukcióval a Mercedes állt elő,

a csütörtöki tesztnap reggelén mégis a Ferrari próbálta ki először az autóra rögzítve. Kimi Räikkönen az inkább ketrecre vagy mászókára emlékeztető eszközzel a pilótafülke körül tette meg az első ellenőrző körét.

A glória egyelőre nem strukturális része a váznak, csak rácsavarozták a karosszériára, vagyis védelmet nem nyújt –

alighanem csak azt tesztelték vele, hogy mennyire akadályozza a versenyzőt a kilátásban.

Az FIA biztonságtechnikai intézetének vezető kutatója, Andy Mellor szerint „lenyűgöző, hogy noha a szerkezet a pilóta fejéhez közel van, mert így képes minden szögből védelmet nyújtani,

meg tudja akadályozni, hogy egy kerék hozzáérjen a sisakhoz.

Rövid távolság alatt óriási energiát nyel el, eltérítve a kereket."

Ez azért fontos, mert versenyhelyzetben az egyik legveszélyesebb szituáció, hogy egy elszabadult kerék, vagy valamilyen más alkatrész fejbe találja a pilótát. A glóriát korábban már tesztelték is azon a módon, hogy nagy sebességgel kilőttek felé egy kereket.

Habár a két évvel ezelőtti Japán Nagydíjon halálos fejsérülést szenvedő Jules Bianchi életét nem tudta volna megmenteni, mivel őt nem egy ütéstől, hanem az óriási lassulástól érte agykárosodás, a keret más esetekben hatékony védelmet nyújtott volna.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!