Társoldalunk:

Végre jön a szabad motorfejlesztés az F1-ben

2016.02.04. 11:09

Jövőre megszabadulnak a sokat szidott zsetonrendszertől, alig lesznek korlátozások. Ez segítheti a Honda és a Renault felzárkózását.

Várhatóan a 2017-es szezontól eltűnik az F1-ből a közönség és a gyártók által is sokat kritizált zsetonrendszer, amely 2014 óta keskeny mederbe terelte a motorfejlesztés lehetőségeit. Az eredetileg az F1-ben szereplő autógyárak által javasolt, költségcsökkentést célzó intézkedés lényege az volt, hogy a hajtáslánc főbb egységeit csak meghatározott, évente csökkenő mértékben, „zsetonok” felhasználásával lehessen megváltoztatni. Minden gyártó 32 zsetonnal kezdte tavalyi évet, és a korábbi tervekkel ellentétben ennyi áll a rendelkezésükre az idén is.

A zsetonrendszer megszűnik” – nyilatkozta Cyril Abiteboul, a Renault Sport Racing ügyvezetője a francia cég új gyári csapatának bemutatóján, Guyancourt-ban. „A gyártók többek között azért értenek egyet ebben, mert mindannyiunknak hasonló teljesítményű erőforrásokra van szükségünk.”

A Renault Sport Racing teljes vezérkara megjelent a szerdai bemutatón, Cyril Abiteboul jobbról a második széken foglalt helyetForrás: AFP/Franck Fife

„Senkinek sem tesz jót, ha az F1-es erőviszonyokat a motorok határozzák meg. Láthatják, hogy ez a Mercedes, a Renault és a Ferrari számára sem előnyös, mindenkinek érdekében áll a változás. Úgy döntöttünk, egyszerűen eltöröljük a rendszert, amely összezavarta a közönséget is.”

A zsetonokat eredetileg csak a holtszezonban lehetett használni, de a Ferrari 2014 telén kijárta, hogy átcsoportosíthatók legyenek az idény közbenre is. Ez lehetővé tette, hogy a Mercedes nyomába eredjenek, de utolérni még ők sem tudták az éllovast, a Renault és a tavaly érkező Honda pedig komoly lemaradásban van. A korábbi tervek szerint a motorok kiforrottabbá válásával csökkent volna a zsetonok száma 15-re 2019-ig.

Az is a felülírt tervek között szerepelt, hogy bizonyos alkatrészeket 2016-ban már egyáltalán nem lehetett volna módosítani az erőforrásokban. Ezt a korlátozást is feloldják, az viszont továbbra is érvényben marad, hogy az új fejlesztéseket büntetlenül csak akkor lehet bevetni, amikor az adott pilóta egyébként is motort cserélne, azaz átlagosan 5-6 futamot már teljesített egy változattal, hiszen évente továbbra is mindenki csak négy motort használhat el. A döntés egyelőre nem hivatalos.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!