Társoldalunk:

Már a héten dönthetnek a fejvédő bukókeret bevezetéséről

2016.01.27. 09:17

Három szerkezetet mutatnak be a héten a nemzetközi szövetség képviselői, amelyekkel akár már 2017-től jobb védelmet biztosítanának a pilótáknak. Aggodalmak azért még vannak.

Felgyorsultak az események az F1-es pilóták fejét védő szerkezetek fejlesztése terén, különösen Jules Bianchi és Justin Wilson halálos balesetei óta. Az FIA már évekkel ezelőtt dolgozni kezdett a megoldáson. Eleinte a vadászgépeken és a WEC-ben használt pilótafülkékkel kísérleteztek, de az Autosport információi szerint úgy tűnik, egyelőre a Mercedes által javasolt, tavaly még WC ülőkének csúfolt terv tökéletesített változata lehet a befutó.

Ennek lényege, hogy a sisakok köré egy „koszorú” kerülne, amelyet középen, a pilóták látóterében támasztanak alá, így a látóteret csak minimális mértékben korlátozza. A versenyzők is ezt a változatot támogatják, de aggódnak, hogy felfelé kevésbé látnak majd ki, ami gondot okozhat például a spái Eau Rouge-ban és az austini első kanyarban. Egy alternatív javaslat szerint a pilótafülkére ívelt, fésűszerű elemeket helyeznének el, amelyek a felső légbeömlőnél egy pontban találkoznak.

A versenyzők is ezt a változatot tartják a követendő iránynakForrás: Giorgio Piola/Motorsport.com

Felmerült az is, hogy módosítják a bukókeretet, amely egészen az autó orráig előre nyúlna, és három deformálódó „pengével” is védené a versenyzőt. Ennek az az előnye, hogy bizonyos mértékig képes lenne elnyelni az energiát, ami nem mondható el a favorizált megoldásról, így annak ellen kellene állnia akár egy becsapódó keréknek is. Pozitívum viszont, hogy utóbbi a látást csak kis mértékben korlátozza, és egy baleset esetén nem nehezíti meg jelentősen a versenyzők mentését.

A javasolt megoldások nem nyújtanak teljes védelmet a kisebb alkatrészek ellen, így Felipe Massa hungaroringi balesetének megismétlődése nem lenne kizárható, ahogy egyelőre – a már megtett óvintézkedéseken túl - Jules Bianchi óriási erejű becsapódására sincs ellenszer. Justin Wilson és Henry Surtees halálát viszont mindhárom eszköz megakadályozhatta volna, és ezek az F1 nyílt pilótafülkés hagyományait sem írnák teljesen felül.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!