Társoldalunk:

Kétmilliárd forintba kerül, és minden évben új kell belőle

2015.12.25. 12:48

Még ennél is drágább egy F1-es autó legyártása, de ez csupán egy apró tétel a csapatok éves büdzséjében. A szponzoraik szórakoztatására is nagyobb összeget áldoznak.

Az F1 a világ egyik legdrágább sportja, olyannyira, hogy bő két évtizede folyamatos téma a költségcsökkentés, a kisebb csapatok anyagi viszontagságai, valamint a fizetős versenyzők térnyerése vagy visszaszorulása egy adott istálló gazdasági helyzetének függvényében. A csapatok pénzügyi jelentéseiből kiderül, hogy az élmezőny tagjai olyan csillagászati összegeket költenek el, amelyeket forintra átszámolni is nehéz, arról azonban kevesebbet tudni, hogy mire mennek el százmilliók.

Ennek próbált utánajárni a Raconteur, a Formula Money adataira támaszkodva összeszedve, nagyságrendileg milyen tételek merülnek fel egy F1-es csapat költségvetésében. A kiadvány 2013-as adatokat vett alapul - ezek nem a legfrissebbek, ám lényegi változás csupán az erőforrások terén történt. A hibridek bevezetése megdobta a költségeket, de az előkészületek terén ez már két évvel ezelőtt is éreztette a hatását.

Elsőre talán furcsának tűnik, de az autók megépítése csupán apró tétel az F1-es csapatok költségvetésébenForrás: © FERRARI MEDIA/© Foto Studio Colombo

A nyilvános adatokat közzétevő csapatok közül 2013-ban a Red Bull Racing bevételei voltak a legmagasabbak, ők 258,2 millió fontot (kb. 110 milliárd forint) zsebeltek be az F1-es szereplésért, az átlagos érték viszont csak 124,4 millió font volt (53,4 milliárd Ft). A riport szerint

egy középcsapat üzemeltetéséhez évente 158 millió font (kb. 68 milliárd Ft) szükséges.

Bevételekre alapvetően három forrásból lehet számítani, ezek közül a TV-s jogdíjak és a szponzorációs szerződések a legjelentősebbek.

Az F1 futamait világszerte nagyságrendileg 425 millióan nézik a TV-ben, ez alapján a televíziós társaságok közvetítési jogdíjat fizetnek, amelyek egy részét a FOM a csapatokkal kötött kétoldali megállapodások és az eredmények függvényében szétoszt az istállók között. Ebből a független istállóknak alig jut pénz, fel is jelentették emiatt az F1-et az EU-nál. Az élmezőny szereplői a szponzori pénzek terén is jobban járnak, akár 15 millió fontot is elkérhetnek a nagyobb felületekért évente.

A sikeres istállók még a legkisebb logók helyét is ritkán adják egymillió alatt, a középmezőny viszont gyakran kénytelen a versenyzői üléseket is eladni a fizetős pilótáknak. A versenyzői tehetség esetleges hiányát ilyenkor az autó fejlesztésére elkölthető pénzekkel próbálják egyensúlyozni. Az adatok szerint

a költségvetések körülbelül 39%-a szponzoroktól, 34%-a jogdíjbevételekből, 20%-a pedig a tulajdonosoktól származik.

Felmerül a kérdés, hogy mit kapnak vissza? A Formula Money szerint 2010 és 2013 között, amikor a Red Bull gyakorlatilag mindent megnyert, az ő márkájuk volt a leginkább látható az F1-ben, összesen 836,5 millió fontos reklámegyenértéket generáltak. Ez a – nem túl megbízható – érték azt jelenti, hogy ennyi pénzt kellett volna elkölteniük reklám- és egyéb médiafelületek megvásárlására, hogy azonos mértékű és értékű médiaszereplést biztosítsanak a márkájuk számára.

Többe kerül a vendéglátás, mint az autó

Rendben, de mire költenek el ennyi pénzt? A 158 millió fontos éves költségvetést lebontva az elemzés szerint tetszőleges középcsapatunk 41 milliót költ kutatás-fejlesztésre, 42 milliót fizetésekre (ebből „csupán” 13 jut a versenyzőknek, bár 2015-ben ennél csak sokkal nagyobb vagy sokkal kisebb összegeket találunk), 39 millió gyártásra, és 36 milliót működési költségekre, köztük logisztikára, vendéglátásra, IT-ra, létesítmény-üzemeltetésre, és egyéb szolgáltatások igénybevételére.

Adatok a McLarentől és a Red Bulltól

A gyártási költségeket tovább bontva az azóta megszűnt Caterham csapat adatai alapján egy sereghajtó csapat autójába 1,8 millió fontnyi anyagot építettek be, és ebbe a motor még nem számít bele. A Formula Money szerint

2015-ben egy autó előállításának teljes költsége 6 millió fontra rúgott,

ebbe már az erőforrás arányos, ügyfélmotor esetén évi legalább 20 millió fontos ára is benne van. Érdekesség, hogy az üzleti partnerek szórakoztatására évente 10 milliót is elköltenek.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK