Kisebb a Ferrari hatalma, mint hittük?

Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 30: Sebastian Vettel of Germany and Ferrari drives during practice for the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 30, 2015 in Mexico City, Mexico. Mark Thompson/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Egy 2009-es FIA-állásfoglalás szerint valójában csak nagyon korlátozott körülmények között élhetnek a vétójogukkal.

Felkorbácsolta az indulatokat, hogy két hónappal ezelőtt a Ferrari élt a Forma-1 keretszerződésében meghatározott vétójogával, és megakadályozta, hogy az FIA maximalizálja az ügyfélcsapatoknak szállítható motorok árát. A döntést Maurizio Arrivabene illetve Sergio Marchionne gazdasági érdekekkel magyarázta, és egyelőre az FIA is beletörődött, bár a közleményükben rámutattak, hogy jogi úton lenne lehetőségük a Ferrari lépésének megtámadására.

Ez kelthette fel a Pitpass.com érdeklődését, amely előásott pár részletet a vétó feltételeivel kapcsolatban. Kiderítették, hogy először 2012-ben irányult rá a figyelem, amikor a Ferrari a szingapúri értéktőzsdére készült. Ekkor napvilágot látott, hogy a jogosultság hivatalosan 2005-től hatályos, amikor még az FIA jelenlegi elnöke, Jean Todt vezette a Scuderiát, és Max Mosley volt az FIA elnöke. Todt szerint a vétó alapját képező megállapodást eredetileg az alapító, Enzo Ferrari harcolta ki magának.

Nem vétózhatnak meg akármit? Forrás: AFP/Mark Thompson

Az első dokumentált alkalom, amikor a Scuderia élt a vétóval, az Autoweek című lap szerint 2009-ben jött el, már Stefano Domenicali vezetése alatt. Az FIA ekkor szeretett volna felső határt szabni az F1-es csapatok feneketlen költségvetésének, a Ferrari azonban ellenezte ezt. Ügyvédjük Henry Peter levélben értesítette az FIA sportért felelős főtitkárát, hogy élnek a vétó lehetőségével. Pierre de Conick erre úgy reagált, hogy a Ferrari csak akkor élhet a jogával, ha

Az FIA végül akkor (is) meghátrált a Ferrari ellenállása láttán, de ettől függetlenül úgy tarthatták, hogy az olaszoknak valódi jogi alapjuk nincs az akaratuk érvényesítésére. A motorok árával kapcsolatos nézeteltérés kapcsán kiadott közlemény is arról árulkodik, hogy az FIA bíróságra mehetett volna a Ferrari vétója miatt - hiszen a vételár maximalizálása nem érinti a szabályzatok szövegét -, végül azonban eltekintett ettől.

Legalábbis egyelőre. Értesülések szerint ők voltak az egyetlen csapat, amely ellenezte, hogy Ecclestone és Todt teljhatalmat kapjon az F1 létét fenyegető problémák megoldásához. A következő csörtére januárban kerülhet sor - ha ugyanis az autógyártók a hónap közepéig nem állnak elő valamilyen épkézláb javaslattal a hibrid hajtásláncok árának csökkentésére, a sport vezetői mégiscsak zöld jelzést adhatnak a csapatok által leszavazott olcsó ügyfélmotorok bevezetésének.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!