Vágólapra másolva!
A legtöbb sikeres manőver Verstappen nevéhez fűződik. A Pirelli adataiból kiderül, hogy a kerékcserék száma is kevesebb lett tavaly óta.

A Pirelli minden szezon végén érdekes adatokat közöl az éppen befejeződött Forma-1-es idényről, amelyek elsősorban az előzésekre, a kerékcserék számára és a gumihasználatra vonatkoznak. Az idei statisztikákból kiderül, hogy az előzések száma tovább csökkent, 2015-ben ráadásul lényegesen kevesebb sikeres manővert láthattunk, mint tavaly.

2015-ben – csakúgy, mint egy évvel korábban – 19 versenyt rendeztek, és összesen 509 előzést hajtottak végre. Tavaly ez a szám 636 volt, ami egy év alatt 20 százalékos csökkenést jelent. A legtöbb helycserét a Malajziai Nagydíjon láthattuk, ott 60 előzést jegyeztek fel.

A versenyzők közül Max Verstappen tudott a legtöbbször elmenni az ellenfelei mellett, a Toro Rosso újonca 49 sikeres előzést hajtott végre. A legkevesebbszer nem meglepő módon az idényt uraló Mercedes párosát, Lewis Hamilont és Nico Rosberget előzték meg, mindkettejüket háromszor. Egy futamon belül Sebastian Vettel hajtotta végre a legtöbb előzést, a Kanadai Nagydíjon a 18. helyről indulva 13 riválisa mellett ment el.

Az újonc Verstappen előzte a legtöbbet 2015-ben Forrás: AFP

A legtöbb előzést egyébként a Pirelli beszállását és a DRS bevezetését követő 2011-es idényben jegyezték fel, akkor a Clip The Apex adatai alapján 1152 sikeres manővert hajtottak végre. Ez a szám már 2012-ben is csökkent, pedig akkor 20 versenyt rendeztek, azóta pedig évről évre kevesebb előzést láthatunk a pályán. Az elmúlt évtizedekhez viszonyítva azonban most sem panaszkodhatunk, a pilóták így is jóval többet előznek, mint a 2011-es idényt megelőző 20 évben. 2005-ben például átlagban 10,74 előzés volt versenyenként, míg az idén 31,16.

Kerékcseréből is kevesebb volt

A Pirelli adataiból az is kiderül, hogy a bokszkiállások száma az idén 14 százalékkal csökkent 2014-es képest, a csapatok 817 helyett 706 kerékcserét hajtottak végre. Tavaly egy pilóta átlagosan 2,2-szer állt ki a bokszba egy futamon, idén viszont csak 1,88-szor. A 2015-ös idényben összesen 17580 gumit használtak el, 2448-cal kevesebbet, mint tavaly.

„Az idei egy evolúciós év volt, a csapatok folytatták a hibrid turbómotoros autók fejlesztését" – nyilatkozta Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója. „A fejlődés szokás szerint az idény végére gyorsult fel, amikor az istállók megértették az autóik és a gumik viselkedését. Az abroncsok az idei szezonban is érdekesebbé tették a stratégiákat, és a céljainknak megfelelően versenyenként egy-két bokszkiállást láthattunk."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!