Társoldalunk:

Az utolsó presztízsharc egy skizofrén pályán - Abu-dzabi Nagydíj előzetes

2015.11.26. 12:17

A hétvégén véget ér a 2015-ös Forma-1-es világbajnokság, az utolsó futamot az egyik legmodernebb létesítményben, Abu-Dzabiban rendezik, amely kicsit olyan, mintha több pályából rakták volna össze.  A legfontosabb kérdések már eldőltek, de a sivatagi naplementében zajló versenyen mindenki szeretne jó eredménnyel búcsúzni az idénytől.

Tavaly feszült várakozás előzte meg az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjat, mivel a két Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton és Nico Rosberg még harcban állt a világbajnoki címért, a később eltörölt dupla pontos szabály pedig teljesen nyitottá tette a küzdelmet. Az idén hasonló izgalmak nem fűszerezik a szezon utolsó hétvégéjét, miután az első három hely sorsa már az egyéni és a konstruktőri világbajnokságban is eldőlt, a mezőny azonban egyöntetűen fogadkozik, hogy mindent beleadva küzdenek majd a sikeres szezonzárásért.

Az Abu-dzabi Nagydíj nem tartozik a mezőny és a közönség kedvencei közé, de a 2009-ben debütált versenyt egyre inkább megkedvelik a pilóták. A sivatagi metropoliszban rendezett futamnak mindenképpen különleges hangulatot ad, hogy naplementében zajlik, a különböző színekben kivilágított épületek pedig a Forma-1-et körülvevő luxusra irányítják a figyelmet. Nem csoda, hogy a nagydíjra évek óta egyre több külföldi néző látogat el, köztük pénzes üzletemberek a világ minden tájáról.

Szerintem Abu-Dzabi tökéletes helyszín az idényzáró megrendezéséhez, főleg a kivilágított pálya miatt" – mondta Sergio Pérez, akivel Lewis Hamilton is egyetértett. „Lenyűgöző ez a hely – látszik, hogy a szervezők mennyi időt és energiát fektettek abba, hogy létrehozzák a lehető leglátványosabb helyszínt, ráadásul ez egy olyan pálya, ahol igazán élvezem a vezetést" – magyarázta a brit.

Abu-Dzabi a legmodernebb F1-es helyszínek egyikeForrás: AFP

Daniel Ricciardo nem tagadja, eleinte nehezen barátkozott meg a sivatagi helyszínnel, de most már ő is szívesen utazik Abu-Dzabiba. „Elég menő, hogy napsütésben rajtolunk el, és mire leintik a versenyt, már sötét van. Az egész nagydíj remek hangulatban zajlik" – mondta. „Sok ausztrál és európai rajongó utazik el a versenyre, igazi multikulturális közeg alakul ki. Az öbölben ráadásul számos hajón rendeznek bulikat, sok a szórakozási lehetőség."

A szórakoztatás valóban az Abu-Dzabi Nagydíj központi eleme, hiszen a pálya köré egy egész élményparkot húztak fel, ahol az autóversenyzésben kevésbé jártas vendégek is kellemesen tölthetik az idejüket.

Az idei lesz a 7. Abu-dzabi Nagydíj a Forma-1-ben,

az eddigi hat versenyből hármat Sebastian Vettel nyert meg.

Lewis Hamiltonnak sem sokkal rosszabb a mérlege, ő kétszer tudott nyerni a Yas Marina pályán, és egy 3. helyet is szerzett. Rajtuk kívül csak Kimi Räikkönen nyert eddig Abu-Dzabiban, ő a rali-világbajnokságba tett kétéves kitérője után itt aratta első győzelmét a Lotusszal.

Egy igazi modern pálya

Az 5554 méter hosszú pályán 21 kanyar található, a többségük közepes vagy lassú tempójú. Az egész pálya viszonylag lassúnak nevezhető, noha több szakaszon is hosszabb egyenesek kötik össze a kanyarokat. A versenyzők ezt a pályát alapvetően nem az élvezeti értéke miatt szeretik, a három eltérő jellegű szektor - amelytől, ha úgy tetszik, kissé skizofrén jellege van - viszont izgalmas kihívást állít eléjük.

„A pálya első szakasza főleg közepes tempójú és gyorsabb kanyarokból épül fel, ez a szektor nem túl technikás" – magyarázta a Lotus technikai igazgatója, Nick Chester. „A második szektorban két hosszabb egyenes mellett két lassabb kanyar is található. Nagyon fontos, hogy a két lassú kanyart – a hajtűt és a sikánt – megfelelően vegyék be a versenyzők. Az utolsó szektor elég technikás a lassú és közepes tempójú kanyarjaival, itt a helyes balansz a legfontosabb a jó köridő eléréséhez. Az egész kör kulcsa az, hogy jól összerakjuk a különböző szektorokat – olyan autóra van szükségünk, amely a lassú kanyarokban és a hosszú egyenesekben is jól működik."

Fernando Alonso szerint

egy tipikus modern pályáról van szó, amelybe minden kanyartípusból megpróbáltak néhányat becsempészni.

A spanyol egyébként azok közé tartozik, akik kifejezetten élvezik az itteni versenyeket. „Ezen a pályán mindig izgalmas vezetni, mert a kör során folyamatosan változik a karaktere, ami igazán szórakoztató" – mondta.

Az abu-dzabi pályarajzForrás: FIA

Maldonado a 2-es, 3-as és 4-es kanyarokat emelte ki, szerinte ezekben a gyors fordulókban a legélvezetesebb a vezetés, de a technikás utolsó szakaszt is szereti. Hülkenberg rámutatott, hogy bár önmagában egyik kanyar sem tűnik különösen nehéznek, egy tökéletes kört nem könnyű összerakni. „Nagyon technikás a vonalvezetés, főleg az utolsó szektorban. Gyakran előfordul, hogy túl gyorsan érkezünk meg egy kanyarhoz, és emiatt elrontjuk. Nehéz felvenni a ritmust."

Abu-Dzabiban nem túl könnyű előzni, de nem is lehetetlen, amit két emlékezetes előretörés is bizonyít: Vettel 2012-ben, útban a harmadik világbajnoki címe felé 21 helyet javítva végzett a dobogó 3. fokán, tavaly pedig Ricciardo jött fel a 20. pozícióból a 4.-re. A pálya a legtöbb szakaszon viszonylag széles, és néhány kanyarban több különböző ívet is eredményesen lehet használni.

Az időmérő edzés eredménye ettől függetlenül fontos, hiszen eddig csak egyszer fordult elő, hogy valaki az első rajtsornál hátrébbról indulva nyerni tudott – Räikkönen 2012-ben a 4. helyről várta a rajtot.

Pole pozícióból pedig csak Vettel tudott nyerni 2010-ben,

az eddigi statisztikák alapján tehát a 2. rajtkocka a legkedvezőbb rajthely. Az előzéseket két DRS-zóna segíti, az egyik a 7-es és a 8-as, a másik a 9-es és a 10-es kanyarok között.

Főszerepben a gumik

A mérnökök elé az eltérő jellegű szektorok mellett a jelentős hőmérséklet-ingadozás is nagy kihívást állít. A három szabadedzés közül kettőt teljes világosságban rendeznek, és csak a második pénteki gyakorlás végén olyanok a körülmények, mint a futam záró szakaszában.

„A mérnökök számára nagyon nehéz feladat megjósolni, hogyan viselkednek majd a gumik az esti sötétségben, hiszen a szabadedzések alatt nincs sok alkalmunk ezt megtapasztalni" – nyilatkozta Tim Goss, a McLaren technikai igazgatója. „Napközben magas hőmérsékletek mellett állítjuk be az autókat, de

az időmérőt és a versenyt hűvösebb időben rendezik, és emiatt a gumik viselkedése is megváltozik.

Más lesz a tapadás, a balansz és a gumikopás mértéke is."

A verseny végére teljesen besötétedikForrás: AFP

Goss hozzátette, a különös kihívás miatt a versenyhétvége szokásos programján is változtatniuk kell: a szombati szabadedzés helyett ezúttal a pénteki második edzésen készülnek fel az időmérőre, hiszen akkor lesznek hasonlóak a körülmények.

A Pirelli a tavalyi évhez hasonlóan

a két leggyorsabb keveréket, a lágy és a szuperlágy gumikat viszi el Abu-Dzabiba.

„A bajnokságok már eldőltek, ezért a csapatok maximális erőbedobással hajthatnak, bár a gumiválasztásunk érdekes kihívás elé állítja őket" – mondta a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery. „Az aszfalt nagyon sima, de a vonalvezetés miatt elég nagy megterhelés éri az abroncsokat, ezért a stratégia szempontjából kulcsfontosságú lesz, ki hogyan bánik a gumikkal. Ez különösen a kigyorsításoknál lesz fontos, mert nagyon könnyen kipörögnek a kerekek."

Az Abu-dzabi Nagydíj programja

Péntek:
10.00-11.30 - 1. szabadedzés
14.00-15.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.

 

A Pirelli arra számít, hogy a 2014-es versenyhez hasonlóan a legtöbb pilóta kétszer fog kiállni kerékcserére, a naplemente azonban az elmúlt évek tapasztalatainak birtokában is kiszámíthatatlanná teszi a hőmérséklet-változásokat. „Ez egyértelműen hatással lesz a gumik viselkedésére és a stratégiára is" – jósolta Hembery.

A Safety Car pályára küldésével a nagy bukóterek miatt nem feltétlenül kell számolni, az eddigi versenyek alapján csak 40 százalék az esély a bevetésére. Tavaly egyszer sem volt szükség a beavatkozására, az első öt évben pedig összesen háromszor kellett segítségül hívni.

Ki zárja jobb formában az évet?

Noha az egyéni világbajnokság már Austinban eldőlt, a Mercedes két versenyzője között azóta is komoly presztízsharc folyik, amelyben az utóbbi időben Nico Rosberg áll nyerésre. A német az idény első felében rendre kikapott az időmérőkön Hamiltontól, két héttel ezelőtt viszont zsinórban az 5. pole pozícióját szerezte meg Brazíliában. A legutóbbi két hétvégén a futamgyőzelmet is bezsebelte, s bár

nem talál magyarázatot arra, mitől táltosodott meg,

a 2016-os idény szempontjából nagyon fontosnak tartja, hogy ilyen jó formában zárja az évet.

Tavaly Hamilton győzelemmel lett világbajnokForrás: AFP

„Két remek hétvége van mögöttem, és az a célom, hogy a csúcson fejezzem be az idényt" – jelentette ki. „Abu-Dzabi nem volt mindig kegyes hozzám, tavaly pályafutásom legnagyobb csalódását kellett itt átélnem, amikor elvesztettem a világbajnokságot egy műszaki hiba miatt. De pole pozíciót is szereztem már itt, és az a célom, hogy újabb győzelemmel búcsúzzak el az idénytől."

Rosberg a remek szériája ellenére nehéz hétvégére számít: szerinte nemcsak a csapattársa, hanem a Brazíliában meglepően jó tempót diktáló Ferrari is veszélyt jelenthet a győzelmére. Hamilton azt ígéri, mindent megtesz majd, hogy az idényzárón újra ő állhasson a dobogó tetején, de kétségkívül kisebb rajta a nyomás, mint egy évvel ezelőtt.

„Szerintem tavaly ilyenkor életem legfeszültebb hetét éltem át. Annyira ideges voltam, hogy alig aludtam, mert nem tudhattam, mi vár rám. Most nincs rajtam nyomás, ezért kipihenten várom a hétvégét, és szeretném a csúcson befejezni az idényt."

Tavaly mindkét Williams dobogóra állhatott a Yas Marina pályán, és mivel fekszik nekik a vonalvezetés, az idén is a pódiumot célozzák meg. „Szerintem a tavalyi Abu-dzabi Nagydíj volt az eddigi legjobb williamses versenyem" – vélte a futamot a 2. helyen záró Felipe Massa. „Nagyon közel kerültünk a győzelemhez, és a csapatnak is ez volt a legjobb versenye a kettős dobogóval. Tavaly nagyon erős volt az autónk ezen a pályán, ezért remélem, most is hasonló eredményre leszünk képesek."

A látványos sivatagi pálya egyre népszerűbbForrás: AFP

Valtteri Bottas számára azért is fontos, hogy a Williams fel tudja venni a versenyt a Ferrarikkal, mert a tabellán jelenleg

egyetlen ponttal előzi meg honfitársát, Kimi Räikkönent a 4. helyért zajló küzdelemben.

Jó eredménnyel búcsúztatnák a szezont a Force India versenyzői is, akik Brazíliában meglepetésre egyetlen pontot sem tudtak szerezni. A csapatnak ez lesz a 150. nagydíja, ezért Abu-Dzababiban mindenképpen javítani szeretnének. „Egyébként is fontos, hogy sikeresen zárjuk az idényt, mert a jó formát a téli hónapokra is át tudjuk menteni" – magyarázta Nico Hülkenberg, aki a 10. helyét szeretné bebiztosítani a bajnoki tabellán.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!