Szeptemberben csalási botrányba keveredett a Volkswagen csoport az Egyesült Államokban, ahol kiderült, hogy bizonyos dízelmotorjaikkal szerelt autóik csak laboratóriumi körülmények között képesek betartani az előírt károsanyag-kibocsátási előírásokat, ráadásul ezt egy kifejezetten a mérések átverése érdekében készített szoftver használatával érték el. A német gyártó jelentős megszorításokra készül a bírságok és kártérítések várható költségei miatt.
Felmerült, hogy a kiadáscsökkentések hátrányosan érinthetik a Volkswagen és almárkái, például az Audi vagy a Porsche részvételét különböző autósport-kategóriákban, de Matthias Müller, a vállalatcsoport nemrég kinevezett új vezérigazgatója cáfolta, hogy leépítések várhatók. Ennek következtében a Porsche és az Audi maradhat a Sportautó-világbajnokságban (WEC), a VW a raliban és az F3-ban, a régóta pletykált F1-es terveket pedig várhatóan nem a dízelbotrány határozza meg.
„Nem fenyeget az a veszély, hogy a motorsport-programjainkat megszüntetjük vagy jelentősen visszaszorítjuk őket, mert nagyon fontosak a csoportunk és a márkáink számára” – jelentette ki Müller a WEC zárófutama előtt Bahreinben. „Alapvetően nem kérdőjelezzük meg az autósportban tett erőfeszítéseink létjogosultságát” – mondta Müller, aki korábban a Porsche első embere volt, a márka még az ő regnálása alatt szállt be a Sportautó-világbajnokságba.
Bennfentesek régóta tudni vélik, hogy a VW csoportba tartozó Audinál az F1-es részvételt fontolgatják, főleg azután, hogy a projekt ellenlábasa, Ferdinand Piech távozott a VW igazgatótanácsából. A botrány kirobbanása előtt úgy tűnt, a Red Bull partnereként vagy angliai csapatuk új tulajdonosaként be is szállhatnak a sportágba, de erről nem érkezett megerősítés, és az ötletet állítólag támogató Martin Winterkorn is kénytelen volt lemondani a csalások miatt.
Az F1-ben szereplő Mercedes ügyvezetője, Dieter Zetsche már tavaly kijelentette, hogy örömmel megküzdenének piaci riválisukkal a versenypályákon is, a Motorsport.com pedig októberben arról számolt be, hogy Toto Wolff az augusztusi nyári szünetben találkozott Martin Winterkornnal, a VW csoport akkori vezérigazgatójával, és a DTM-ben zajló versengés mellett az esetleges F1-es részvétel is szóba került.
A portál úgy tudja, Wolff biztatta Winterkornt, hogy a DTM-ben később elmérgesedett küzdelmüket az F1-ben is folytassák, az osztrák menedzser viszont arra használta a helyzetet, hogy lebeszélje a Daimler igazgatótanácsát a Red Bull-lal való együttműködésről. Wolff érve állítólag az volt, hogy a Mercedes erőforrásának ipari titkai így könnyen a rivális autógyártóhoz kerülhetnek, és a terv bevált, a stuttgarti vezetőség elállt a továbbra is motort kereső ellenfél kiszolgálásától.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!