Ecclestone kedvenc gyártójának az olcsó motor is túl drága

Forma-1, Valtteri Bottas, Williams Cosworth, Abu-Dzabi teszt
Yas Marina Circuit, Abu Dhabi, United Arab Emirates 16th November 2011. Valtteri Bottas, Williams FW33 Cosworth. Action. Photo: Alastair Staley/LAT Photographic ref: Digital Image _O9T2404
Vágólapra másolva!
A Cosworth nem indul az FIA által szabványos motorok szállítására kiírt tenderen, a Red Bullnak tanácsokat adó Ilmor, és a brit AER viszont igen.

Független motorgyártóra van szüksége a Forma-1-nek, olyanra, amilyen a Cosworth volt a híres DFV típusú V8-assal a ’60-as évek végétől 1985-ig, jelentette ki Bernie Ecclestone az elmúlt hónapok során több alkalommal is. Mivel az F1 ügyvezetőjéhez hasonlóan az FIA is úgy véli, hogy az autógyárak túl drágán adják erőforrásaikat az ügyfeleknek, a szövetség megpróbálta szabályban maximalizálni az árakat, ezt viszont a Ferrari megvétózta, így tendert írnak ki szabványmotor beszállítására.

Ez azonban pont azt a gyártót nem érdekli, amelyre a modellt szabnák: Kevin Kalkhoven, a Cosworth társtulajdonosa a Motorsport.com-nak kizárta, hogy elinduljanak a pályázaton. „Megnéztük, hogy kik lehetnek a potenciális ügyfelek, és a válasz gyakorlatilag a Red Bull, mert nincs hosszútávú motorszerződésük. Ezután megvizsgáltuk, a gazdasági szempontokat, hogy mibe kerülne a nulláról kifejleszteni egy erőforrást, mert ezt kellene tennünk. A számok egyszerűen nem stimmelnek.”

Valtteri Bottas egy V8-as Cosworth motorral szerelt Williamst vezet 2011 novemberében Forrás: Williams F1

„Nagyjából 20 millió fontba kerülne a fejlesztés, és a pályán zajló munkák is pénzbe kerülnének. Az idő is kevés ahhoz, hogy meglévő tervek nélkül készítsünk egy motort. Képesek lennénk rá, de a cégünk jelenleg nagyon elfoglalt, és üzletileg nincs sok értelme olyan spekulatív befektetésbe kezdeni, ami nem hozza vissza azt, amit a többi projektünk. Ezért udvariasan visszautasítottuk a lehetőséget, hogy pénzt veszítsünk!”

Kalkhoven a Lotus és a Mercedes képviselőihez hasonlóan aggályosnak tartja, hogy az FIA különböző szabályok szerint épített motorok teljesítményét egalizálni kívánja. A szövetség a tenderen induló vállalatoktól 2,5 liter lökettérfogatú, körülbelül 650 kW (870 lóerő) teljesítményű, energia-visszanyerő rendszerek nélküli erőforrást szeretne látni, ez pedig alapvetően más, mint a jelenlegi 1,6 literes, turbós, összetett hibrid rendszerrel ellátott jelenlegi F1-es hajtóművek.

Szavazzon!

Önnek tetszene, ha többféle motorszabály lenne az F1-ben?

„Az AER nagyon érdeklődik az FIA ajánlata iránt” – mondta Mike Lancaster, az idén búcsúzó GP3-as motorokat, valamint a Rebellion és a Kolles csapatok LMP1-es erőforrásait gyártó vállalat alapítója. „Dolgozunk egy pályázati anyagon, mivel a megkeresés jól összefügg a legfrissebb V6-os GDI motorunkkal. Nagy teljesítményű motort keresnek, és nekünk van ilyenünk. A WEC-ben használt változat a P60-as, mi a P66-ot javasoljuk, ami annak a magasabb fordulatszámú verziója.”

Az essexi gyártó komoly szakértelemmel rendelkezik a versenymotorok fejlesztése terén, műszaki menedzserük korábban hat évig a McLarennél felügyelte a Mercedes motorok működését. A Red Bull tanácsadójaként tevékenykedő Mario Illien cége, az Ilmor az Auto Motor und Sportnak megerősítette, hogy pályáznak, ők a Chevrolet-nak készített IndyCar motorjuk módosított változatával készülnek. Illiennek a Renault révén friss tapasztalatai is vannak az F1-es erőforrásokról.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!