Ki a legügyesebb gyorskorcsolyázó az aszfalton? - esélylatolgatás

Forma-1, Mexikói Nagydíj, Valtteri Bottas, Williams, kicsúszás
MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 30: Valtteri Bottas of Finland and Williams slides off track during practice for the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 30, 2015 in Mexico City, Mexico. Clive Mason/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Rosberg látszólag egy hajszállal jobban ráérzett a régi-új pályára, mint Hamilton, a Red Bull a hosszú etapokon is erős lehet. De a fő kérdés az, hogy kinek sikerül a legjobban eligazodnia az egyelőre borzasztóan csúszós, folyamatosan változó állapotú aszfalton.

Nagy összegben fogadnánk rá, hogy a "tapad" szó és változatai hangzottak el a leggyakrabban a versenyzők szájából a pénteki edzésnapon. Mexikó 23 év után fogadta újra a Forma-1 mezőnyét, de a kissé átalakított mexikóvárosi helyszínt egyesek korcsolyapályának hitték, annyira csúszkáltak. Fernando Alonso a McLarennek rádión beszámolva úgy érezte, mintha jégen vezetne; Kimi Räikkönennek a ralis emlékei ugrottak be. A Mercedes párosa egymástól függetlenül gokartozáshoz hasonlította a sok csúszkálást.

Alapvetően három tényező szerencsétlen(?) összjátéka tette ilyenné a körülményeket: az időjárás, az aszfalt, illetve maga a földrajzi környezet. Az edzésnap vizes pályán kezdődött és ért véget, a kettő között pedig a változékony hőmérsékleti viszonyok dolgoztak a kiegyensúlyozott feltételek ellen – a délutáni tréningen 28 és 42 fok között ingadozott az aszfalt hőmérséklete (bár az esőfelhők érkezésével inkább csökkenő tendenciát mutatott). Jenson Button emellett megemlítette, hogy

Ahogy sok új pálya esetében lenni szokott, a friss aszfaltból szivárgott a bitumen, s mivel jól dolgoztak az építőmunkások, a pálya felülete is rendkívül sima. A 2250 méteres tengerszint feletti magasságból adódó, F1-es mércével alacsony légnyomás pedig eleve nem segíti az autók kanyarodását, hiába állítják maximálisra a szárnyak dőlésszögét. (Igaz, cserébe így is magas végsebességet lehet elérni, az első edzésen rögtön megdőlt az idei rekord is.)

Valtteri Bottas megpördülése a célegyenes végén. Ezt nem a gyenge tapadás okozta, hanem az, hogy a Williamsen kikapcsolt a hátsó szárny féktávon Forrás: AFP/Clive Mason

Mindezek együttesen megnehezítették a gumik felmelegítését és tapadását. "Száraz pályán még sohasem találkoztam ennyire csúszós aszfalttal" - foglalta össze Valtteri Bottas, Lewis Hamilton meg rámutatott, hogy "gyengébb a tapadás, mint Monzában, pedig ott aztán tényleg gyenge."

A Japán és az USA Nagydíjjal ellentétben azonban Mexikóban az eső erősödése előtt a csapatoknak még volt ideje kipróbálni az opciós (lágyabb) gumikat, és a hosszabb etapokról is sikerült adatot gyűjteniük.

Rosberg - Hamilton 2:0

Az egyes versenyzők etapjainak közvetlen összevetését nehezíti, hogy adott körükben eltérő körülmények lehettek. Ezt úgy próbáltam meg kiküszöbölni, hogy a Romain Grosjean váltóhibás Lotusa miatti piros zászlót követő időszaktól néztem a köridőket, mivel a zöld jelzésre szinte az egész mezőny azonnal betódult a pályára, leszámítva a Red Bullokat. A gumihasználat ezúttal nem kavar be, mert lényegében mindenki kitartott a lágy keverék mellett.

Nico Rosberg és Lewis Hamilton a pálya utolsó szektorában Forrás: Mercedes

A lágy gumikra váltva Hamilton vitte az első kört, de az 1. helye kérészéletűnek bizonyult, ugyanis Nico Rosberg második próbálkozásra elvette tőle. Hamilton a második sprintjekor egy tizeddel elmaradt saját legjobbjától.

A vb-címet már bezsebelő brit egyúttal a hosszú etapon sem tudta legyőzni csapattársát, holott riválisa már Grosjean műszaki hibája előtt is belepakolt néhány kört az abroncsokba, jobban meggyötörve azokat.

A leggyorsabb kört Hamilton futotta meg 1:24.357-tel, de ettől Rosberg csak 57 ezreddel maradt el, és az első 6 kört figyelembe véve átlagosan közel 4 tizedet vert a címvédőre. A Red Bull, ahogy említettük, később csatlakozott a többiekhez, amikor már fokozatosan rendes esőbe váltott a csepergés, ezért nehéz tisztább képet kapni Danyiil Kvjat és Daniel Ricciardo valós teljesítményéről.

A versenyzők hosszú etapjai a Grosjean miatti edzésmegszakítás után. A függőleges tengelyen a másodpercben mért köridő, a vízszintesen a körök száma látható Forrás: Gerse József (Origo)

Ricciardo erősen, 1:24.481-es körrel kezdett, nagyjából azidőtájt, amikor Rosberg az 1:24.631-es körét futotta, de innentől romlottak az eredményei, ahogy egyre nedvesebb lett a pálya. Az üzemanyag-mennyiségek szokás szerint ismeretlenként szerepelnek az egyenletben, az viszont megint kijött, hogy az RB11 aerohatékony, csak ne lenne az a fránya motor. "Kissé versenyképesebbek voltunk annál, mint amire számítottunk" - mondta Ricciardo. "Az egyetlen hosszú egyenesben minden előnyünk elszáll, de a szűk kanyarok és a kacskaringós részek kedveznek nekünk."

"Mivel alig tapadt a pálya, jól jön egy kis plusz leszorítóerő az autón. Nekünk ez az adu ászunk, ezáltal tudunk az élbollyal maradni."

A versenyzők első 6 "rendes" körének átlaga
a hosszú etapon, a Grosjean okozta piros zászló után

Rosberg1:24.885
Vettel1:25.242
Hamilton1:25.264
Massa1.25.574
Pérez1:25.672
Kvjat (3 kör)1:25.859
Ricciardo (5 kör)1.25.993
Sainz1:26.042
Hülkenberg1:26.077
Alonso1:26.149
Räikkönen1:26.179
Bottas1:26.832

Idővel Vettel is begyorsult

Feltűnő a grafikonon, hogy Vettel hiába kezdte az etapját 0,8-1,1 másodperccel lassabban Rosbergnél, a 4. és 5. körében gyakorlatilag azonos időt futott vele (a hátránya két, illetve öt század volt), majd a 6.-ban 8 tizeddel már gyorsabb is volt nála. Räikkönen nem mutatott ennyire jó formát, ám elmondta, hogy

Kimi Räikkönen elhagyja a bokszot Forrás: AFP/Ronaldo Schemidt

A Williams kétarcúan szerepelt: Massa körönként átlagban mindössze 3 tizedet kapott Hamiltontól, ellenben Bottas látványosan szenvedett, lényegesen lassabb volt még a Force Indiáknál és Sainz Toro Rossójánál is. Utóbbi hármas kapcsán érdemes megemlíteni, hogy ők már Grosjean balesete előtt is köröztek, és Sainz köridői ekkor nagyon hasonlítottak ahhoz, mint amiket Massa produkált utóbb. Sergio Pérez és Nico Hülkenberg is csak kicsivel volt lassabb nála.

A hétvége további részében döntő lesz, hogy ki hogyan tud alkalmazkodni a változó pályaviszonyokhoz. "Idővel ledörzsölik a legfelső aszfaltréteget, és több gumi rakódik le, de ez nem egy azonnali folyamat" - figyelmeztetett Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója. "A változó hőmérséklet és a második edzés végi eső ráadásul tovább nehezítette a csapatok dolgát a felkészülésben, mert nem jutottak kellő mennyiségű információhoz."

Egyelőre tehát úgy tűnik, hogy a mexikói pálya számos ismeretlen tényezőt tartogatott a csapatoknak, és ez határozottan jót tehet az időmérőnek és a versenynek. Ráadásul az aktuális előrejelzés szerint mindkettőn esni fog az eső - szombat délután csak kicsit, vasárnap viszont nagyon, ami az austini után újabb fordulatos futamot eredményezhet.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!