Társoldalunk:

Magaslati levegőt szívnak az F1-es motorok - Mexikói Nagydíj előzetes

2015.10.30. 10:10

A Forma-1 23 év után tér vissza Mexikóba, a korábbról jól ismert, de az idei versenyre jelentősen átalakított Hermanos Rodríguez pályára. Az esős időjárás Mexikóvárosba is követheti a mezőnyt, és a 2200 méteres magasságban fekvő pályán a ritka levegő is szokatlan kihívást jelent.

Noha Lewis Hamilton már a múlt hétvégi USA Nagydíjon bebiztosította a harmadik világbajnoki címét, a 2015-ös idény utolsó három versenye is tartogat érdekességeket. A hétvégén például egy olyan pályára látogat a mezőny, amely a korábbi évtizedekben a bajnokság egyik népszerű fordulója volt, a jelenlegi versenyzők számára azonban ismeretlen terepnek számít.

A Forma-1 23 év után tér vissza Mexikóvárosba,

az Autódromo Hermanos Rodríguez nevű versenypályára, ahol 1963 és 1992 között tizenöt Forma-1-es versenyt rendeztek.

Az első Mexikói Nagydíjra már 1962-ben sor került, ez azonban még nem hivatalos futamként szerepelt a versenynaptárban. Az akkor még Magdalena Mixhuca néven emlegetett aszfaltcsík az első épített versenypálya volt Mexikóban, és a pilóták körében hamar népszerű lett. Az első itteni versenyhétvége azonban rögtön tragédiával kezdődött: az óriási tehetségnek tartott helyi pilóta, Ricardo Rodríguez az első edzésnapon mindössze 20 évesen életét vesztette egy Lotus volánja mögött, amikor falnak csapódott a Peraltada kanyarban. Ezt a kanyart később számtalan baleset tette hírhedté, egyszer még Ayrton Senna is fejre állt itt, Nigel Mansell viszont az F1 történetének egyik leghíresebb előzését mutatta be Gerhard Berger ellen 1990-ben.

A pálya a 80-as években is népszerű helyszín voltForrás: AFP/Rodolfo Del Percio

1963 és 1970 között minden évben rendeztek Mexikói Nagydíjat, ekkor már hivatalos F1-es futamként.

A verseny rendkívül népszerű lett a helyiek körében,

főleg miután Ricardo Rodríguez bátyja, Pedro egyre nagyobb sikereket ért el. A kétszeres nagydíjgyőztes versenyzőt az 1970-es versenyen már szinte nemzeti hősként ünnepelték, és több mint 200 ezer néző látogatott ki a futamra a kedvéért. A nagydíjak többsége manapság csak álmodozhat hasonló nézőszámról, de az akkori nagy lelkesedés kifejezetten ártott a nagydíjnak: a szervezők nem tudták kordában tartani a tömeget, sokan veszélyes helyről nézték a versenyt, és kutyák is befutottak a pályára. A Forma-1 a következő évben már nem tért vissza Mexikóba, az újabb versenyre egészen 1986-ig várni kellett.

Ezúttal zsinórban hét nagydíjat rendeztek a mexikóvárosi pályán, amelyet ekkor már Autódromo Hermanos Rodrígueznek ("Rodríguez-testvérek versenypályának") hívtak az 1971-ben elhunyt Pedro Rodríguez és öccse, Ricardo tiszteletére. A pálya továbbra is nagy népszerűségnek örvendett a versenyzők körében, de a kilencvenes évek elején már egyre gyakrabban panaszkodtak a bukkanókkal teli aszfalt rossz állapotára. A légszennyezettség mértéke közben folyamatosan nőtt az évről évre népesebb Mexikóvárosban, ezért a versenyt 1992 után újra törölték a naptárból. A 2000-es években többször szó volt a visszatérésről, új helyszínek megépítése is felmerült, de végül a Hermanos Rodríguez pálya átépítése mellett döntöttek a 2015-ös idényre.

A stadionrész kicsit a hockenheimihez hasonlítForrás: AFP/Clive Mason

A mezőny izgatottan várja a régi-új helyszín felfedezését, de senki nem örül annyira a Mexikói Nagydíjnak, mint Sergio Pérez, aki először versenyezhet a hazai nagydíján.

Soha nem gondoltam volna, hogy lehetőségem lesz a saját hazámban Forma-1-es versenyen indulni"

- nyilatkozta. "A pályafutásom egyik csúcspontja lesz, és biztos vagyok benne, hogy a nagydíj az F1 egyik klasszikusává fog válni. Mexikónak nagy hagyományai vannak az autósportban, a rajongók is sokat tudnak a sportról. Nagyon lelkesek, és már régóta vártak a Forma-1 visszatérésére. Biztos vagyok benne, hogy mindenki remekül fogja érezni magát."

Csak Monzánál lesz lassabb

Az idei szezonra nemcsak felújították, hanem jelentős mértékben át is építették a pályát, több szakaszt megváltoztattak rajta. Néhány versenyző csalódottan vette például tudomásul, hogy eltűnt a híres Peraltada, amely manapság már túl veszélyes kanyarnak számítana. A kör végén kialakítottak egy ahhoz hasonló stadionrészt, amelyet Hockenheimben is láthatunk, innen nézők ezreinek nyílik majd remek kilátása a pályára.

A 4304 méter hosszú pályán 17 kanyar van, hárommal több, mint 1992-ben.

A legjellegzetesebb szakasz azonban a rendkívül hosszú, 1,3 km-es célegyenes,

ahol az autók a becslések szerint bőven túllépik majd a 330 km/ó-s végsebességet. Innen a szinte derékszögű 1-es kanyarhoz körülbelül 100 km/ó-ra kell majd lefékezni, egy sikán után pedig egy újabb hosszú egyenes következik. A két egyenesnek és a középső szektorban található gyors kanyaroknak köszönhetően arra lehet számítani, hogy egy kör átlagsebességét figyelembe véve a mexikói lesz az F1 második leggyorsabb pályája Monza után.

"Érdekes hétvége lesz, mert nincs semmi adatunk erről a pályáról, ismeretlen körülmények között kell majd versenyeznünk. Ez izgalmassá teszi a nagydíjat" - mondta Fernando Alonso. "Azok alapján, amit eddig láttam a pályából, szerintem remek a vonalvezetése, és érdekes kanyarok is vannak rajta. A jó végsebességnek nagy szerepe lesz, és az új aszfalt miatt nagyon fontos lesz minél előbb megtalálni a legjobb beállításokat, hogy elérjük az ideális leszorítóerőt."

A mexikói pályarajzForrás: FIA

Daniel Ricciardo júliusban egy utcai autóval már kipróbálhatta a pálya egy részét, de egyelőre nincs határozott véleménye róla. "A nagyon hosszú célegyenes kicsit Monzára emlékeztetett" - mondta. "Lesznek lendületes szakaszok, amelyek érdekesnek tűnnek, de igazából nem sok mindent tudok elmondani a pályáról, amíg nem vezettem rajta. Bármi lehet belőle, remélem, szórakoztató lesz."

Pérez az USA Nagydíj előtt is járt a pályán, és a teljes vonalvezetésen végighajthatott, szerinte "fantasztikus" lett az átépített aszfaltcsík.

Bár elég sokat változtattak rajta, szerintem a semmit sem veszített a karakteréből"

- vélekedett. "Az új stadionrész látványos lett, és az első alkalommal hihetetlen érzés lesz áthajtani rajta a szurkolókkal teli lelátók előtt. Sok gyors szakasza van a pályának, de vannak itt lassú és közepes tempójú kanyarok is, ami változatossá teszi a kört."

Verstappen és Sainz megpróbált elvegyülni a helyiek közöttForrás: AFP/Peter Fox

A mérnökök számára az jelenti az egyik legnagyobb kihívást, hogy a pálya sokkal magasabban helyezkedik el az összes többi F1-es helyszínnél, és

a kisebb légnyomás az autók teljesítményére is hatással van.

A mexikói pálya 2250 méterrel a tengerszint felett található, a lista második helyén álló Interlagost is 1400 méterrel megelőzve. Bár a turbómotorok teljesítményét ez olyan mértékben nem befolyásolja, mint a szívómotorokét, több mérnök szerint is nagyobb az esély a meghibásodásokra. "A turbófeltöltőnek keményebben kell dolgoznia, hogy ugyanannyi levegőt juttasson a belső égésű motorba" - magyarázta Nick Chester, a Lotus technikai igazgatója, majd hozzátette, a ritkább levegő miatt a leszorítóerő mértéke is csökken, ami a kanyarokban jelenthet gondot.

Az előzéseket ezen a pályán is két DRS-zóna segíti majd, természetesen a két hosszú egyenesben a 17-es és az 1-es, valamint a 3-as és 4-es kanyarok között.

Itt is esni fog?

Mexikóra a múlt héten rekorderősségű hurrikán csapott le, s bár a viharok java már elvonult, erre a hétre is sok esőt jósolnak.

Egyáltalán nem kizárt, hogy a Mexikói Nagydíj hétvégéjét is megzavarja az időjárás,

a jelenlegi előrejelzések szerint főleg vasárnap, bár annyi esővel talán nem kell számolni, mint Austinban.

Száraz pályán a két leggyakrabban használt keveréket, a lágy és a közepes gumikat lehet majd bevetni. Ezek a lassú kanyarokban is elég tapadást biztosítanak majd, és elég tartósak ahhoz, hogy a gyorsabb fordulókban is bírják a terhelést. "Egy új pályára mindig kihívás kiválasztani a megfelelő keveréket, de a szimulációk már nagyon pontosak" - nyilatkozta a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery. "Egy új pálya első évében mégis elkerülhetetlen, hogy kicsit óvatosabbak legyünk a gumiválasztásnál."

Senna 1989-ben nyert MexikóbanForrás: MEXSPORT/David Leah

A Pirelli szerint száraz pályán a kétkiállásos taktika lehet a legeredményesebb, de Hembery szerint megint az időjárás dönt majd a stratégiákról. "Észak-Amerika nagy részében ezen a héten is bizonytalan lesz az időjárás, ez a versenyt is komolyan befolyásolhatja" - mondta. "Az eltérő stratégiák is szórakoztató futamhoz vezethetnek, és a pálya tervezésekor az előzéseket is figyelembe vették."

A versenyzőknek figyelniük kell arra, hogy a pálya aszfaltja vadonatúj, az utolsó réteget néhány héttel ezelőtt rakták le, ezért a hétvége kezdetén valószínűleg csúszósabb lesz az ideálisnál. Az aszfaltcsík mentén tágas bukótereket alakítottak ki, ezért a pályát tanuló versenyzők viszonylag könnyen megúszhatják a kisebb hibákat.

A Mercedes nagy csatát ígér

A világbajnoki cím már Austinban eldőlt, s bár Hamilton ezzel a gyerekkori álmát valósította meg, elmondása szerint továbbra is ugyanolyan éhes a sikerre, mint eddig. Motivációt adhat neki például az, hogy beállítsa Sebastian Vettel rekordját, aki 2013-ban 13 győzelemmel szerezte meg a világbajnoki címet. Hamiltonnak az austini volt az idei 10. sikere, az összes hátralévő versenyen nyernie kell tehát, ha utol akarja érni Vettelt.

Vettel pályabejáráson az Autódromo Hermanos RodríguezenForrás: AFP/Clive Mason

„Az utolsó három versenynek úgy vághatok neki, hogy semmit nem kell bizonyítanom, és nincs veszítenivalóm"- nyilatkozta a brit.

Egyértelműen az a célom, hogy én legyek a modernkori Mexikói Nagydíjak első győztese."

A Mexikói Nagydíj programja

Péntek:
17.00-18.30 - 1. szabadedzés
21.00-22.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
17.00-18.00 - 3. szabadedzés
20.00-21.00 - Időmérő

Vasárnap:
20.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.

 

A hosszú egyenesek miatt a mexikói pálya kifejezetten kedvez majd a Mercedesnek, ezért Hamilton legnagyobb ellenfele ezúttal is a csapattársa, Nico Rosberg lehet. A német az amerikai futam után neheztelt Hamiltonra az első kanyarban történt incidens miatt, és a csapat szerint fennáll a veszélye annak, hogy a tavalyi Belga Nagydíjhoz hasonlóan ütközésbe torkollik a két pilóta ellentéte, ezért a Mexikói Nagydíj előtt elbeszélgetnek a szerintük is túl agresszívan vezető címvédővel.

A Mercedes főnöke, Toto Wolff arra számít, hogy Rosberg hamar összeszedi magát, és a hátralévő három versenyen keményen küzd majd Hamiltonnal a futamgyőzelmekért. Közben azért Vettelre is figyelnie kell, hiszen a német még mindig a világbajnokság 2. helyén áll, igaz, már csak 4 ponttal előzi meg a mercedeses honfitársát.

A Red Bull a hosszú egyenesek miatt aggódhat, az USA-ból nulla ponttal távozó Williams és a Force India viszont bizakodik. „Az Oroszországban és az Egyesült Államokban rendezett versenyek ideálisak voltak arra, hogy felkészüljek a hazai futamomra" – mondta Pérez. „A dobogós helyezés és az erős 5. hely nagy önbizalmat a szezon utolsó versenyei előtt. Szerintem még több is van bennünk, nagyon várom a hátralévő versenyeket."

Nigel Mansell és Danyiil Kvjat, mint Lucha Libre pankrátorokForrás: AFP/Mark Thompson

A Honda hagyományosan jól szerepel a Mexikói Nagydíjakon: itt aratták az első F1-es futamgyőzelmüket, és négy győzelemmel, valamint négy pole pozícióval a legeredményesebb motorgyártónak számítanak az itteni versenyeken. Alonso és Button is elismeri azonban, hogy ezúttal még a pontszerzés is kifejezetten jó eredménynek számítana, hiszen a pálya papíron nem fekszik nekik.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!