Társoldalunk:

A Ferrari nem adhat elavult motorokat a Red Bullnak

2015.10.14. 13:28

Az FIA megtiltotta, hogy a gyártók eltérő specifikációjú erőforrásokat szállítsanak a csapataiknak. Egyhangú szavazás dönthetne az ellenkezőjéről, de erre semmi esély sincs. Hangosabb autók viszont jöhetnek.

A Nemzetközi Automobil Szövetség szerdán nyilvánosságra hozta a jövő évtől érvényes új technikai és sportszabályzatot. Utóbbi 23.5-ös cikkelye kimondja, hogy „A 2016-2020 közötti szezonok összes eseménye során csak olyan erőforrásokat lehet használni, amelyek megegyeznek az FIA által a 4-es függelékben foglalt szabályok szerint homologizált változattal.”

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Ferrari, ha akarna, sem szállíthatna 2015-ös erőforrást a Red Bullnak vagy a Toro Rossónak, amely pedig a pletykák szerint már megállapodott a nagyobb olasz gyártóval az idei erőforrások használatáról. Igaz, Helmut Marko cáfolta ezt, mondván a faenzai istálló nincs önálló döntési helyzetben. Az idén a Manor a Ferrari 2014-es erőforrásainál maradt, de erre csak egy különleges engedéllyel nyílt lehetőségük, miután tavaly télen csődbe mentek.

A csapatok száz százalékos egyetértésével még módosítani lehetne a szabályzat ide vágó pontját, ez azonban nem életszerű, mert a Red Bull - amelynek egyik gyártó sem akar motort adni - valószínűleg nem szavazná meg.

A gyártók maguk dönthetik el, hogy milyen kipufogórendszert készítenek, de minden ügyfélnek egyforma erőforrást kell szállítaniForrás: 2015 Getty Images/Lars Baron

Az új technikai szabályok 5.8.2-es pontja kitér a kipufogórendszerek módosítására is. A Motorsport Világtanács két héttel ezelőtt döntött arról, hogy jövőre a megkerülő szelephez rendelt külön kipufogócsővel próbálja növelni a motorok hangerejét, de érdekes módon a szabályzat szerint két ilyet is lehet majd használni.

„A kipufogórendszerek csak egy kipufogócsövet vezetetnek el a turbinától, és egyet vagy kettőt a megkerülő szeleptől. Valamennyinek hátrafelé kell irányulnia, és az egész kipufogógáznak ezeken keresztül kell távoznia. A turbina kivezetésén át a turbinához áramló gáz egésze, és csakis az, a megkerülőszelep kivezetésein pedig a megkerülőszelephez áramló gáz egésze, és csakis az távozhat. Egyik kipufogóvég sem vezethető be valamelyik másikba.”

Az FIA ezzel továbbra is igyekszik tiltani a befújt diffúzorok használatát, de az új szabályok valószínűleg lehetőséget biztosítanak rá a gyártóknak, hogy aerodinamikai céllal más felületek felé irányítsák a kiáramló gázokat, így a technológia más formában ugyan, de visszatérhet.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!