Vágólapra másolva!
Azzal magyarázzák a tapadás hiányát, hogy hiába próbáltak meg mindent, nem tudták munkára fogni a Pirelliket a szingapúri időmérőn, és a versenyen sem várnak csodát. De miért eshettek vissza?

A Mercedesnél nem értik, hogy miután az előző 23 versenyen végig az övék volt a pole pozíció, és két héttel ezelőtt, Monzában úgy tűnt, az új motorjukkal még egy lépést tettek előre, a szingapúri időmérőn miért kaptak ki másfél másodperccel a ferraris Sebastian Vetteltől. Lewis Hamilton és Nico Rosberg csak az 5-6. rajthelyet tudta megkaparintani, nemcsak a Ferrariktól, hanem a Red Bulloktól is jócskán lemaradva.

A csapat tanácstalan volt a hirtelen visszaesés okait illetően,

bár lényegében mind a versenyzők, mind a menedzsment az általános tapadáshiánnyal magyarázta a gyenge tempójukat. „A gumik valamiért nem működnek az autónkon. Nagyon bizarr" – mondta Hamilton. „Ugyanúgy melegítjük elő őket, mint bárki más, ugyanúgy teljesítjük a felvezető kört is, de mire befejezzük a mért körünket, valaki már egy másodperccel előrébb jár."

A Mercedes a leggyengébb időmérőjét produkálta az új turbókorszakban - katt a galériához! Forrás: AFP/Mohd Rasfan

A Mercedes igazgatója, Toto Wolff is úgy vélte, hogy valamiért a beállításokat nem sikerült rendesen a pályához és a körülményekhez igazítaniuk, nem az autójuk lett lassabb. „Ez egyik hétvégéről a másikra nem történhetne meg, amikor ennyire jó a motorunk, és ilyen nagy a leszorítóerőnk" – jelentette ki. „Csakhogy ezeket már pénteken sem sikerült kihasználnunk; egyszerűen nem volt meg hozzá a tapadás."

„Mindig egy szimulációból indulunk ki, az alapján tudjuk, hogy mit várjunk a pályától, és hogyan állítsuk be az autót, de most valamiért nem működött. Pár helyen rossz irányba fordultunk."

Rosberg jó példa erre: ő péntek délután bevallottan hibás beállításokat választott, de utána optimista volt, mert úgy érezte, már tudja, szombatra mit kell tennie. Mint utóbb kiderült, tévedett, és hiába próbált ki megint valami mást az időmérőn, az sem vált be.

– erősítette meg. „Bejártam egy teljes kört: elkezdtem valahol, elmentem a másik irányba, aztán az időmérőre visszatértem oda, ahol kezdtem, és végső soron az volt a legjobb."

A német versenyző frusztrálónak, illetve „hihetetlennek" nevezte, hogy másfél másodperccel lemaradt Vetteltől, és elismerte, hogy a Mercedesnek valójában fogalma sincs, miért estek ennyire hátra. „Kétségkívül nagyon hiányzott a tapadás, de ki tudja, miért? Ha ismernénk az okokat, már megoldottuk volna a problémát" – tette hozzá bosszúsan.

A kanyarokban volt a gond

A Mercedes az időmérőn annak ellenére sem volt képes közelebb férkőzni Vettelhez, hogy estére 5-6 fokkal lehűlt az aszfalt, ami elvileg nekik kedvezett, s ami a Pirelli szerint is szerepet játszott a rendhagyó erőviszonyokban. Az egyenesekben minden a megszokott módon történt: a végsebességek listáját öt Mercedes motoros autó vezette, az élén Hamiltonnal és Rosberggel, akik 310,6 illetve 310,4 km/ó-s tempót értek el. Vettel 3,5 km/ó-val lassabb volt, a 2. rajtkockát elhódító Daniel Ricciardo Red Bullja pedig 294,8 km/ó-s végsebességével csak a két Manort előzte meg.

A végsebességek az időmérőn Forrás: FIA

A pálya két DRS-zónájának nagy részét magába foglaló első szektorban Hamilton mégis gyengébb részidőt ért el nemcsak a Ferrariknál, hanem a szintén Mercedes motorral versenyző Felipe Massánál is.

Az Ezüstnyilak hátránya a harmadikban volt a legnagyobb, 0,553 másodperc

– itt vannak a legrövidebb egyenes szakaszok, cserébe viszont sok a közepes tempójú derékszögű kanyar, ahol a gumikat érő oldalterhelés csak közepes mértékű, de hosszú ideig tart. Ezért is merült fel a gyanú, hogy a Mercedes nem tudott elég jól alkalmazkodni a Pirelli által megszabott, a tavalyinál elöl/hátul 2/1 psi-vel nagyobb, 18/17 psi-s minimális keréknyomáshoz. Rosberg autóján variáltak is a nyomással, amint azt a csapatrádióban hallani lehetett.

Tanulságos a tavalyi és az idei köridők összehasonlítása is. Habár a pálya vonalvezetésén módosítottak kissé, az egyes csapatok egymáshoz képest mért eredményeinek szempontjából ennek nincs jelentősége, és feltűnő, hogy a Mercedes (Hamiltonnal) csupán 0,381 másodperccel volt gyorsabb, mint egy évvel ezelőtt. Nagyjából ugyanennyivel lett jobb a kacskaringós pályákon eleve nem túl izmos Williams is, a Ferrari és a Lotus viszont 2 teljes másodpercet javított a tavalyi köridején, a Red Bull pedig 1,4-et.

Nincsenek vérmes reményeik

De vajon mire számíthat a Mercedes a versenyen? Vettel attól tart, hogy vasárnap visszanyerik a formájukat, Rosberg azonban rámutatott, hogy

még ha rá is jönnek a probléma okára, a parc fermében nem változtathatnak jelentősen a beállításokon

– igaz, a keréknyomással és az első szárnnyal játszhatnak, hátha semlegesíteni tudják a belső kamerák képein is jól látható kanyarbejárati alulkormányzottságot.

Hamilton ugyan nem tett le a győzelemről, de elismerte, hogy a dobogóra hajtania reálisabb célkitűzés lehet. „Itt nagyon nehéz előzni, ráadásul a többiek, különösen a Red Bull, borzasztóan gyorsak voltak a hosszú etapokon" – mutatott rá. És tényleg: a péntek esti versenyszimulációk során a Mercedesnek nemcsak a tempója maradt el a Ferrariétól és a Red Bullétól, hanem úgy tűnt, a gumik is hamarabb elhasználódnak az autójukon. Ezt Wolff sem tagadta.

A Mercedes az elrontott időmérő után nem is bízik a győzelemben - katt a galériához! Forrás: Daimler

A stratégiával azonban megpróbálhatják ellensúlyozni a hiányosságaikat, mert Szingapúrban, a szezon leghosszabb versenyén mindig legalább 2-3 kerékcserére van szükség, és a Safety Car szinte biztosan bekavar. „Nyers tempóból nem nyerhetünk; elévágásokkal kell próbálkoznunk a bokszkiállások során, meg kell ragadnunk minden lehetőséget" – figyelmeztetett Niki Lauda. „Ez a futam mindig nehéz, sok a műszaki hiba és a baleset. Ha mások bajba kerülnek, szerintem Lewis bízhat a 3. helyben."

Kármentésnek ez sem lenne rossz. Wolff szintén elismerte, hogy „bár sohasem szabad feladni, csodát nem várhatunk", és sokat mondóan megjegyezte, hogy a Mercedesnek majd a Japán Nagydíjon kell visszanyernie a formáját a szingapúri botlás után, amely szerinte egyszerinek fog bizonyulni. „Már két éve nagyon jók voltunk, egyetlen rossz lépést sem tettünk" – vélte. „Most erősen hátraestünk, de inkább az erősségeinkre kell koncentrálnunk, hogy Szuzukában visszatérjünk a helyes útra."

És Szingapúr? Úgy tűnik, ők sem igazán hisznek benne, hogy vasárnap behúzhatják a győzelmet.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!