Vágólapra másolva!
A csapatok megkapták az FIA új direktíváját, amelyben pontosították a keréknyomás mérésére vonatkozó előírásokat. A Pirelli kérésére az idény végén kétnapos gumitesztet rendeznek Abu-Dzabiban.

Az Olasz Nagydíj után rövid ideig úgy tűnt, veszélybe kerülhet Lewis Hamilton győzelme, mert a sportfelügyelők a rajt előtt a megengedettnél alacsonyabb nyomást mértek mindkét Mercedes bal hátsó gumijában. Az istálló azzal védekezett, hogy amikor a Pirelli-mérnök jelenlétében felrakták az abroncsokat az autóra, még minden rendben volt a keréknyomással, ezért nem értik, mi történhetett.

A Mercedes végül megúszta a büntetést, mert a keréknyomás mérésére vonatkozó szabály nem mondta ki egyértelműen, hogy a Pirelli mikor végezheti el a méréseket a rajtrácson. A sportfelügyelők egyetértettek abban, hogy pontosabb szabályokra van szükség, ezért a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyigazgatója, Charlie Whiting Szingapúrban találkozott a Pirellit képviselő Mario Isolával.

A csapatok péntek délelőtt meg is kapták az új direktívát, amelyben az FIA tisztázta a keréknyomás mérésének szabályait. Eszerint a szabadedzéseken és az időmérőn az a nyomásérték fog számítani, amelyet közvetlenül azután mértek, hogy az autóra felhelyezték a kerekeket, a verseny rajta előtt azonban más szabályok lépnek érvénybe.

Hamilton még megúszta, hogy az előírtnál alacsonyabb keréknyomással rajtolt el Forrás: AFP

Azt a gumiszettet, amellyel a pilóták nekivágnak a versenynek, a rajt előtt 5 perccel bemutatott jelzés után bármikor ellenőrizhetik, és a nyomásnak mindig el kell érnie az előírt minimum értéket. A csapatoknak ezért a gumimelegítő paplanok eltávolítása utáni nyomáscsökkenéssel is előre kell számolniuk.

„Ha a keréknyomás nem éri el a minimum értéket, a csapatoknak lehetőségük lesz változtatni rajta" – állt a direktívában. Hozzátették, bármelyik abroncsot ellenőrizhetik a rajt előtti percekben, és kizárólag akkor szabad módosításokat elvégezni, ha a nyomás a minimum érték alatt van.

Az FIA a direktívában figyelmeztette a csapatokat, hogy a Pirelli csak akkor tudja garantálni az abroncsok biztonságos működését, ha szigorúan betartják a guminyomásra vonatkozó előírásokat. Csak a Pirelli által kalibrált mérőeszközöket szabad használni, ezeket az FIA hitelesíti.

Kétnapos tesztet kapott a Pirelli

A gumigyártó már régóta szeretné kiharcolni, hogy több lehetőségük legyen az abroncsok tesztelésére, a korlátozások miatt ugyanis nagyon kevés alkalommal tudják a pályán is kipróbálni a következő szezonra szánt gumikat.

Úgy tűnik, a 2016-os idény előtt végre sikerül összehozni az általuk kért gumitesztet: a Stratégiai Munkacsoport a legutóbbi ülésén megszavazta, hogy az Abu-Dzabi Nagydíj után egy kétnapos gyakorlásra kerüljön sor, amelyen az új abroncsok kipróbálására koncentrálnának. A munkacsoport támogatja a Pirelli által javasolt vizes pályás tesztet is, amelyet januárban rendeznek majd Paul Ricardban.

A 2017-es idényre jelentős szabályváltozásokat terveznek, és mivel ezek a gumikat is érintik, a Pirelli a következő idény közben is további tesztnapokat szeretne beiktatni. Az olaszok úgy gondolják, a szélesebb abroncsok teszteléséhez 18 napra lenne szükségük, a Stratégiai Munkacsoport azonban ezt soknak tartja. Kompromisszumként két négynapos tesztet ajánlottak fel, de erről a legutóbbi ülésen egyelőre nem döntöttek.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!