Vágólapra másolva!
Néhány nappal az Osztrák Nagydíj előtt egy újabb látványos, és elméletileg megvalósíthatónak tűnő F1-es tanulmányautót mutatott be egy holland grafikus, ami megoldaná a versenyzők fejének védelmét.

Ijesztő balesettel kezdődött a vasárnapi Osztrák Nagydíj, amelyen már két kanyar után összeakadt a megcsúszó Kimi Räikkönen és a Ferrarit hátulról felöklelő Fernando Alonso, akinek McLarenje ráugratott a Ferrarira, és csupán centikkel kerülte el a finn pilóta bukósisakját. Az ütközés könnyen életveszélyessé válhatott volna, így a Forma-1 ismét intő jelet kapott, hogy a versenyzők feje még mindig szinte védtelen, ha egy autó vagy egy alkatrész valamiért a levegőbe repül.

Mindössze néhány nappal a baleset előtt, június 17-én mutatott be egy F1-es tanulmányautó-grafikát a holland Andries van Overbeeke, aki márciusban egy futurisztikus Williamsről készített rendereket. Akkor csupán azt próbálta bemutatni, hogyan képzel el egy jövőbeli, a jelenlegieknél agresszívebb F1-es autót, a vadászrepülők pilótafülkéjéhez hasonlító cockpittel ellátott, fiktív McLaren viszont a versenyző védelmét is szolgálná.

Elsőre egy vadászgép és egy '90-es évek végi CART autó keverékének tűnik Forrás: Andries van Overbeeke

„(Felipe) Massa és (Henry) Surtees 2009-es balesetei óta be akartam mutatni, hogy a zárt pilótafülke jól nézne ki, de a törekvés igazi mozgatórugója természetesen nem a látvány, hanem a biztonság” – írta blogján a szabadúszó grafikus. „Az oldaldobozok hasonlítanak arra a McLarenre, amellyel Jenson Button megnyerte azt a híres futamot a 2011-es kanadai esőben. Az üzenetem az autóval világos: vissza kell fordítani a trendet, hogy az F1-ben már alig szoktak esőben versenyezni.”

Van Overbeeke tervein látható, hogy az autó szélesebb a jelenlegi modelleknél, valamint a hátsó gumik szélessége és átmérője is nagyobb a 2015-ös szabályokban foglaltaknál. Az első szárny jóval egyszerűbb és keskenyebb, a pilótafülke pedig illeszkedik az ütközési zónákba, és – az elképzelés szerint legalábbis – szükségtelenné teszi a jelenleg a borulás ellen védő magasítást is. Az Autosport technikai szakírója, Craig Scarborough szerint nem irreálisak a megoldások.

Túl szép, hogy igaz legyen? Forrás: Andries van Overbeeke

„Nincs semmi ezen az autón, ami megvalósíthatatlan” – nyilatkozta a Wirednek. „Mérnöki szempontból realisztikus” – tette hozzá, az viszont kérdéses, hogy A-oszlopok nélkül egy vadászgép-fülke ellen tudna-e állni egy becsapódó keréknek, vagy akár egy elszabadult autónak, ahogy azt Alonso és Räikkönen esetében, vagy a 2012-es Belga Nagydíj rajtjánál is láthattuk. Ott szintén Alonso úszott meg egy becsapódást, miután Romain Grosjean átugratott rajta.

A zárt pilótafülkék és a versenyzők fejének védelme Jules Bianchi tavaly októberi, életveszélyes sérülésekkel járó balesete után ismét beszédtéma lett, de ezen a téren egyelőre semmilyen lényegi változás nem történt a technikai szabályokban. Noha Bianchi nem a becsapódás, hanem a hirtelen lassulás miatt szenvedett agysérülést, a technikai szakemberek, és az FIA képviselői is elárulták, folyamatosan zajlanak kísérletek a pilóták védelme érdekében, az érintettek véleménye pedig igen vegyes.

Hátulról is lendületes és progresszív látványt nyújt Forrás: Andries van Overbeeke

A csapatfőnökök korábban egyszer már biztosan leszavazták a zárt fülkéket, és Christian Horner, a Red Bull részéről „sokkolóan csúnyának” is nevezte ezt a megoldást, amelyet a versenyzők zöme sem támogat. Az egyetlen reális alternatíva a bukókeretek bevezetése lenne, ez viszont szintén nem túl esztétikus, és a kisebb, repülő alkatrészek ellen valószínűleg nem is védene hatékonyan. Van Overbeeke megoldása gondolatébresztőnek mindenképpen megállja a helyét.

A futurisztikus McLarenről további renderek a tervező blogján tekinthetők meg.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!