Vágólapra másolva!
Erről, és a német pilóta egykori csapata, a Benetton vélelmezett technikai csalásáról is írt Max Mosley, az FIA volt elnöke frissen megjelent életrajzi könyvében. Egyszer Hamiltont is kimentette a bajból.

Noha elnöki ciklusának végén már közutálat övezte, Bernie Ecclestone-on kívül kevesen ismerik belülről az F1 elmúlt negyven évét annyira, mint Max Mosley, az FIA volt első embere. A brit jogász frissen megjelent „Formula One and Beyond” („Forma-1 és azon túl”) című önéletrajzi könyvében a sportág történetének több emlékezetes, és gyakran homályba burkolózó részletéről lerántja a leplet.

A Motorsport.com beszámolója szerint Mosley felidézi az F1 aranykorát, és anekdotákat mesél arról, ahogy honfitársával, az 1976-os világbajnok James Hunttal a Fudzsiban rendezett sorsdöntő futam és némi pezsgő elfogyasztása után helyieket hívogattak, és próbáltak japánul beszélni velük. Olyan szomorú emlékeket is felidézett, mint az 1973-as zandvoorti futam, amelyen neki kellett közölnie Roger Williamson édesapjával, hogy fia elhunyt egy balesetben.

A Ferrari az autóival is gyászolta a New York-i támadás áldozatait a monzai futamon, Mosley szerint Schumacher nem akart versenyezni Indianapolisban, de végül ő is rajthoz állt és a 2. helyen ért célba Forrás: Scuderia Ferrari

Mosley azt is elárulta, hogy FIA elnökként egyszer kisegített egy fiatal gokartost, akinek „nem voltak rendben” az orvosi papírjai, így nem indulhatott volna egy jelentős, franciaországi versenyen. Az ifjú versenyzőt Lewis Hamiltonnak hívták, aki egy dedikált magazin címlapképét küldte el Mosleynak, miután megnyerte a szóban forgó futamot.

A visszavonult brit a 2001. szeptember 11-ei terrortámadás időszakára is visszaemlékezett. Könyvében taglalja, hogy a történtek miatt őszintén megrendült Michael Schumacher nem akart versenyezni az alig több mint két héttel később esedékes USA Nagydíjon, Indianapolisban. „Schumacher a (támadás) utáni hétvégén felkereste a versenyzőket Monzában, és mindenkit arra ösztönzött, hogy tagadják meg a részvételt Indianapolisban egy esetleges incidenstől tartva.”

Hibázott 1994-ben

Áttételesen szintén Schumacherhez köthető egy másik jelentős történet, ami a Benetton csapat vélelmezett, de soha be nem bizonyított 1994-es technikai csalásával kapcsolatos. A szezont meglepően versenyképesen kezdte az akkor még feltörekvő csapat és pilótája, és többen, köztük az Imolában elhunyt Ayrton Senna is úgy gondolta, korábban betiltott elektronikai segédleteket, köztük kipörgésgátlót használtak.

Később erre utaló szoftvereket is találtak a Benettonban, de a csapat tagadta, hogy valaha is használták volna a fejlesztést. Könyvében Mosley felfedte, pont az imolai fekete hétvégén foglaltak le gyanús technikai eszközöket a Benettontól, de Roland Ratzenberger és Senna halála miatt a brit istálló megúszta a további következményeket.

„Sajnos a katasztrofális verseny és az utóhatásai miatt kialakult zűrzavarban, a nagy nyomás alatt hibát követtem el, és engedélyeztem, hogy (a felszerelés) visszakerüljön a Benettonhoz, még mielőtt teljesen átvizsgáltuk volna” – ismerte el könyvében, ami egyelőre csak angol nyelven jelent meg az Egyesült Királyságban.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!