Vágólapra másolva!
Felipe Massával a 2008-as Szingapúri Nagydíjon történt egy baleset a bokszban, ő mégsem aggódik. Wolff szerint az F1 gyorsabb lesz, mint valaha.

A Stratégiai Munkacsoport múlt heti ülésén újabb reformtervezettel állt elő a Forma-1 népszerűségvesztésének megállítására, és az elképzelések között szerepelt a futam közbeni tankolás bevezetése is 2017-től. Ez váratlan volt, mert még akkor is nehezen egyeztethető össze a hibrid motorok által fémjelzett környezetbarát irányvonallal, ha a versenytávra vonatkozó 100 kg-os fogyasztáshatárt nem érinti.

Az F1 ellen felhozott kifogások között egyre gyakrabban szerepelt, hogy az autók lassabbak, mint régen. Mivel a visszaesés jelentős részben a tele tankból eredő súlytöbblet következménye, a versenytempót kétségkívül nehéz lenne az átlagos üzemanyagszint csökkentése – vagyis a tankolás bevezetése – nélkül feltornázni a korábbi szintre.

Massa a 2008-as Szingapúri Nagydíjon magával rántotta a tankoló berendezés csövét Forrás: AFP/Eugene Hoshiko

Másrészt viszont sokan aggódnak, hogy a bokszkiállások közbeni gyors utántöltés veszélyes, amint azt konkrét példák is bizonyítják. Habár Jos Verstappen Benettonja 1994-ben azért gyulladt ki a garázs előtt, mert a csapata eltávolított egy szűrőt a tankoló-berendezésből, Felipe Massa a 2008-as Szingapúri Nagydíjon a Ferrari operatív hibája miatt egyszerűen magával rántotta a szerkezet csövét.

Ez hozzájárult ahhoz is, hogy végül elvesztette a vb-címet, most mégis azt mondta, örülne a tankolás rehabilitálásának. „Szerintem biztonsági szempontból nem jelent problémát. Éveken át lehetett tankolni az F1-ben, de csak kevés incidens történt emiatt, és az igazat megvallva egyik sem volt igazán veszélyes" – mondta a Sky Sportsnak.

Nem biztos, hogy bevezetik

A 2010-től betiltott tankolás bevezetése egyelőre csak egy javaslat, amelyet az F1 Comissionnek illetve a Motorsport Világtanácsnak is jóvá kell hagynia, és többen valószínűtlennek tartják, hogy erre sor kerül. A biztonságon felül problémát jelentenek még az utántöltő berendezések magas beszerzési és szállítási költségei, Massa azonban nem rejtette véka alá, hogy támogatja a tervet.

„Jó lépésnek tartanám, teljesen megváltoztatná a versenyeket" – jelentette ki róla. „Jelenleg az a probléma, hogy a tele tanktól nagyon nehezek az autók, a köridők a futamon ezért sokkal gyengébbek az időmérőhöz képest. A különbség lényegesen nagyobb, mint a tankolás idején volt. Biztosra veszem, hogy a versenyek sokkal izgalmasabbá válnának, és vezetni is jobb lenne – többet lehetne sprintelni."

A legjobb köridők alakulása Szepangban 2000 óta Forrás: Farkas Péter - Origo

Massa úgy véli, az F1 döntéshozóinak jobban oda kell figyelniük arra, hogy a közönség mitől találja érdekesnek a sportot. Ehhez szerinte a pilóták véleményét is ki kellene kérniük. „Emlékszem, hogy a télen beszélgettem Jean Todttal, aki megkérdezett, hogy a versenyek miért sokkal lassabbak, mint régen" – állította. „Azt feleltem, hogy a teli üzemanyagtartály miatt. Az autók eleve nehezebbek, így a tempó is romlik."

Az Origo GPhírek-nek Massa már Barcelonában, csaknem egy héttel a Stratégiai Munkacsoport ülése előtt megjegyezte, hogy „tankolással és egy kicsit tapadósabb gumikkal nagyobbak lennének az erőhatások." Rámutatott arra is, hogy így fizikailag szintén nagyobb kihívássá válna a vezetés.

Ezek lehetnek a leggyorsabb F1-es autók

A pályacsúcsok jelentős része még 2004 táján született, de a Mercedes igazgatója, Toto Wolff az Autosportnak múlt pénteken azt mondta, a reformoknak köszönhetően az F1-es autók 2017-től gyorsabbak lennének, mint korábban bármikor.„Ez izgalmas. Nagy áttörés volt, hogy mindannyian a teljesítmény fokozására szavaztunk. A bolygó leggyorsabb autóit akarjuk létrehozni, és pontosan ez történik majd" – jelentette ki.

Alacsonyabb üzemanyagszinttel a pilótáknak kevésbé kellene kímélniük a gumikat Forrás: AFP/Tom Gandolfini

Pedig az Origo GPhírek kérdésére, hogy nem kellene-e felpörgetni a tempót, Barcelonában Wolff még hevesen tiltakozott, azt állítva: a visszaesés nem drámai. Akkor kiemelte a gumik szerepét is, és hozzátette, hogy „természetesen oda kell figyelnünk a közönségre, tennünk kell valamit, ha nem érzik elég hangosnak az autókat, elég látványosnak a versenyzést, de szerintem most éppen ez történik."

Wolff meg van győződve arról, hogy tankolás visszatérése révén a versenyek kiszámíthatatlanabbá válnak, ami az egyik legfontosabb szempont az izgalmak szempontjából. „Ha az autók könnyebbek lesznek, a pilóták keményebben nyomhatják a gázt, mert a gumikat nem nyírja ki a nagy tömeggel együtt járó terhelés" – mutatott rá.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!