Vágólapra másolva!
David Coulthard együtt érez az anyagi gondokkal küszködő csapatokkal, de szerinte csak maguknak köszönhetik, hogy ilyen helyzetbe kerültek. Úgy véli, a Red Bull és a Renault újra sikeres lehet együtt. A szakkommentátorként dolgozó exversenyzővel Budapesten beszélgettünk.
Coulthard a Nagy Futamon, Budapesten egy RB7-essel Forrás: Farkas Péter (Origo)

A múlt pénteki Nagy Futam keretében David Coulthard is Budapestre látogatott, ahol utolsó Forma-1-es csapatával, a Red Bull-lal vett részt a látványos utcai bemutatón. A skót exversenyző 2008-as visszavonulása óta a BBC F1-es közvetítésének szakkommentátoraként dolgozik, és általában nem rejti véka alá a sportág aktuális helyzetével kapcsolatos, többnyire igencsak határozott véleményét.

Nem volt ez másképp egy péntek délelőtti sajtóeseményen sem, ahol többek között a Forma-1 sokat támadott pénzügyi modelljéről és a súlyos anyagi problémákkal küzdő kisebb csapatokról is beszélt. Coulthard szerint természetes folyamat, hogy néhány istálló időnként csődközelbe kerül, hiszen az üzleti világ más területein sem lehet mindenki sikeres.

"Ha megnézzük az F1 történelmét, körülbelül száz olyan csapatot találunk, amelyek egy ideig ott voltak a rajtrácson, aztán kihullottak" - mondta Coulthard az Origo GPHírek kérdésére válaszolva. "Az életben is úgy működik, hogy ha valaki jól vezet egy vállalkozást, akkor az fenntartható és sikeres lesz. Ha viszont rosszul, akkor előbb-utóbb be kell zárnia a boltot."

Ma már főleg kommentárorként dolgozik. Itt egykori főnökével, Christian Hornerrel beszélget éppen Forrás: Getty Images/Red Bull Content Pool/Mark Thompson

A kisebb csapatok szeretnék kiharcolni, hogy változtassanak a sportág üzleti modelljén, és egyenlőbb arányban osszák szét a kereskedelmi bevételeket az istállók között. Most ugyanis pont a legeredményesebb csapatok kapják a legnagyobb anyagi segítséget, ami még jobban megnehezíti a kicsik dolgát. Coulthardnak azonban az a véleménye, hogy aki nem tudja elfogadni a jelenlegi szabályokat, az ne is akarjon az F1-ben indulni.

"Úgy csinálnak, mintha a szerződés aláírása után jöttek volna rá, hogy 'a francba, elfelejtettem elolvasni az apróbetűs részt'. Elolvasták a szerződést, tudták, mit írnak alá, és tisztában voltak vele, hogy nem fognak segítséget kapni, amikor beindítják az üzletet" - mondta. "Ha viszont két egymást követő évben a legjobb tíz között végeznek, akkor kapnak körülbelül 40 millió eurót, ha pedig kilencedikek lesznek, akkor talán 60 milliót is. Ismerték a szabályokat."

Csak magukat okolhatják

Bár Coulthard együtt érez a veszélyben lévő istállókkal, szerinte nem várhatják el, hogy a pénzesebb riválisaik segítsék ki őket. "Ha egy utca két oldalán van két üzlet, és az egyiket jobban vezetik, annak a tulajdonosa sem fog pénzt adni a másiknak, hogy segítse a munkáját, hiszen akkor a saját bevétele fog csökkeni" - magyarázta. "Nem jótékonysági szervezetet működtet, hanem egy vállalkozást vezet. A világ így működik, a sportnak miért kellene másnak lennie? Ez is egy üzlet."

Az olyan csapatok, mint a Sauber, DC szerint nem várhatnak segítséget a nagyoktól, amelyek az üzletben is a vetélytársaik Forrás: AFP

"Sajnálom, de senkit nem érdekel, ha valaki áron alul adja el a házát, vagy túl drágán vesz autót, hiszen ez a saját hibája" - nyilatkozta, hozzátéve, hogy a kevésbé gazdag csapatoknak is van lehetőségük az áttörésre. "Egy kisebb hadsereg is meg tud verni egy nagyobbat, ha jobban szervezett. Ha egy nagyobb csapat 300 millióból gazdálkodik, és 1000 embert foglalkoztat, akkor is simán kikaphat egy olyan istállótól, amelynek csak 100 milliója és 500 alkalmazottja van, ha ott a legjobb emberek dolgoznak a megfelelő pozíciókban."

Előre kell tekinteni

A Forma-1-et azért is rengeteg támadás éri, mert az elmúlt években egyre több új, Európán kívüli nagydíj jelent meg a versenynaptárban, a hagyományos helyszínek közül pedig több is kiesett, vagy veszélybe került. Francia Nagydíjat 2008-ban rendeztek utoljára, idén Németországban sem lesz verseny, és a monzai Olasz Nagydíj jövője is erősen kérdéses. Coulthard szerint azonban nem véletlen, hogy a Forma-1 új piacok után néz, és legalább az esélyt meg kellene adni az egyelőre népszerűtlen új pályáknak.

Coulthard még aktív versenyző korában, 2008-ban Forrás: AFP/Guillaume Baptiste

"Nosztalgiával gondolok a klasszikus pályákra, de haladnunk kell a korral" - jelentette ki. "Amikor az IBM megépítette az első számítógépet, azt hitték, hogy körülbelül 4-5 érdeklődő lesz rá a világpiacon. Akkor még nem tudták, hova vezethet ez a fantasztikus technológiai fejlődés. Ha mindig csak hátrafelé nézünk, akkor soha nem lesz lehetőségünk a fejlődésre."

A skót szerint nemcsak a pénzről van szó, hiszen sok új helyszín jóval színvonalasabb létesítményekkel rendelkezik, ezért nem véletlen, hogy a modern szellemiségű Forma-1 ezeket választja. Szerinte ráadásul a szurkolókon is múlik, hogy egy legendás pálya meg tudja-e tartani a nagydíját. "Ha elég ember vesz jegyet a klasszikus versenyekre, akkor a promóter ki tudja fizetni a rendezési díjat. Azt hiszem, azét van szükség az új piacokra, mert ez nem mindegyik pályán történik így" - vélekedett.

Csodálja a Red Bull őszinteségét

Bár Coulthard 2008-ban indult utoljára Forma-1-es futamon, a Red Bull-lal azóta sem szakadt meg a kapcsolata, bár manapság elsősorban promóciós rendezvényeken képviseli a csapatot. Meglepetten figyelte azonban az istálló és motorszállítója, a Renault között kialakult szópárbajt, amely a franciák gyenge erőforrásai miatt tört ki az első futamok után. Úgy véli, a konfliktusból még nem lehet arra következtetni, hogy végleg megromlott a két fél munkakapcsolata.

Coulthard gyakran vesz részt látványos bemutatókon a Red Bull-lal Forrás: Predrag Vuckovic/Red Bull Content Pool/Predrag Vuckovic

"Őszintén szólva kicsit meglepődtem, mennyire nem tudott együttműködni a Red Bull és a Renault az idény elején, hiszen korábban rendkívül sikeresek voltak" - mondta. "De a való életben is hasonló a helyzet - az ember kapcsolata a szüleivel, férjével, barátnőjével vagy a barátaival mindig változik, vannak csúcspontok és kevésbé jó időszakok is."

Coulthard szerint a Red Bull vezérkara jól tette, hogy nyíltan kijelentették, nem elégedettek a Renault munkájával. "Miért is kellene a PR álarca mögé bújniuk? Ha a Red Bull építene egy rossz autót, a színfalak mögött a Renault is azt mondaná: 'A miénk a legjobb motor, de az autójuk nem elég jó.' Akkor miért elfogadhatatlan, ha a Red Bull őszintén elmondja a véleményét?" - tette fel a kérdést Coulthard, aki hozzátette, semmi okot nem lát rá, hogy a négyszeres világbajnok istálló és a francia motorgyártó a jövőben ne érhetne el újra komoly sikereket.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!