Vágólapra másolva!
A világtörténeti jelentőségű francia forradalomhoz hasonlítható változásokra van szükség az F1-ben, figyelmeztetett a Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn. A svájci istálló elkötelezett Max Mosley költségplafon-elmélete mellett.

Ismét előkerült a 2009-ben felvetett, de a topcsapatok által folyamatosan elutasított költségplafon-koncepció, ezúttal az ötletgazda, Max Mosley állt elő egy módosított változattal, ami rögtön támogatást nyert az anyagi gondokkal küszködő Sauber istálló részéről.

Az FIA volt elnöke szerint a csapatok költségvetését maximalizálni kellene, cserében viszont szabadabb technikai szabályokat vezetne be. Azok az istállók, akik továbbra is mértéktelen költekezést folytatnának, szigorúbb szabályrendszer szerint lennének kötelesek építeni autóikat.

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke Forrás: Sauber Motorsport

„Csapatként mindig is azt mondtuk, hogy a költségplafon az egyetlen értelmes megoldás” – mondta Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke az Autosportnak. „Ez lehetővé teszi, hogy egészséges méreteket öltsön a költekezés.

„Max az elképzelés révén a tőle telhető legtöbbet megtette a technikai és mérnöki kihívások érdekében. Nem hinném, hogy létezik bármilyen más koncepció, ami ennyire csúcsra járatná ezt a területet, ami végül is az F1 lényege: elsősorban a versenyzés, de mellette mérnöki teljesítmény is.”

Szabadság, egyenlőség

Az F1-et rengeteg kritika éri az új erőforrás-formula tavalyi bevezetése óta: a szurkolók, a versenyrendezők, a (volt) pilóták, és a csapatfőnökök egy része is úgy véli, hogy a sportág jelenleg túlságosan a technológiára támaszkodik, és háttérbe szorul a pályán ritkán látható valós küzdelem a versenyzők között.

Megoldási javaslat viszont nem körvonalazódik, mert a döntéshozók komolyan vehető piackutatások és felmérések nélkül próbálják meghatározni az F1 jövőjét műszaki és üzleti szempontból egyaránt. Hivatali ideje során Mosley rengeteget tett a motorsportok, és különösen az F1 biztonságának fejlődéséért, pályafutása vége felé pedig a sport gazdasági hátterét próbálta – sikertelenül – megregulázni.

Felipe Nasr (képünkön) és Marcus Ericsson jelentős szponzori pénzeket hozott a Saubernek Forrás: AFP

„Max érdekes és jó ötleteket fejtett ki, és az F1-nek víziókra van szüksége” – jelentette ki. „Az ehhez hasonló látnoki gondolatok azt mutatják nekem, hogy a sportágnak talán egy francia forradalomra van szüksége, mert akkoriban az is a szabadságról és az egyenlőségről szólt. Talán ennek itt is eljött az ideje” – filozofált Kaltenborn.

A kis csapatok – köztük a Sauber is – gyakran panaszkodnak, mert álláspontjuk szerint az F1 sikeresebb, nagyobb, és több bevételhez jutó gyári (támogatású) istállói nem törődnek a kisebb csapatok túlélésével, de Kaltenborn szerint van pozitív példa is arra, hogy a nagyobb vállalatok hajlandók alább adni az elképzeléseikből.

„Max 2009-ben hozakodott elő a költségplafon ötletével, és érdekes módon a gyártók később felkapták a fejüket. Felismerték, hogy a sportot anyagilag egészséges szintre kell vinni. Ez lett az RRA alapja” – utalt a még Mosley által keresztülvitt, és részben ma is érvényben lévő megszorító csomagra.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!