Vágólapra másolva!
Az FIA korábbi elnöke szerint igazságtalan, hogy a leggazdagabb F1-es csapatok a csőd szélén vergődők költségvetésének többszörösét költhetik el.

Az F1 „valós problémáira” figyelmeztetett Max Mosley, aki Jean Todt előtt több cikluson át vezette az FIA-t, és a biztonsági fejlesztések mellett a motorsport anyagi fenntarthatóságának megteremtése érdekében is komoly erőfeszítéseket tett.

A brit jogász leköszönése előtt jelentős megszorításokat próbált meghonosítani az F1-ben tapasztalható költekezés megfékezésére: egyebek mellett bevezette volna a végül elvetett költségplafont, és egy vitatható tender azóta csődbe ment nyerteseivel pótolta az F1-ből kiszállt gyári istállókat. Mosley manapság ritkán szólal meg, ezúttal a világbajnokságon egyre jobban elhatalmasodó anyagi nehézségek veszélyeire hívta fel a figyelmet.

„Ezt csak mindenki egyetértésével lehet megoldani” – jelentette ki a DPA-nak. „Le kell ültetni az összes csapatot, és azt mondani: általánosságban nagy problémánk adódott, néhány csapatnak van elég pénze, de a legtöbbnek nincs. Ha ez így megy tovább, a Forma-1 össze fog omlani, úgyhogy mindenkit arra buzdítok, változtasson! Ebbe valamennyi félnek bele kell egyeznie, sajnos egyhangúság nélkül nem működik. Szerintem megoldható lenne, de az emberekben tudatosítani kell, hogy valós problémával állnak szemben.”

Az F1-es csapatok részvétele és eredményei után kapott juttatásokat és befolyásukat a kereskedelmi jogok képviselőjével – Bernie Ecclestone-nal és a CVC-vel – kötött titkos és egyéni, kétoldalú megállapodások rögzítik. Ezek alapján 2020-ig anyagi szempontból több istálló is stabil alapokra került, a Lotus, a Force India, a Sauber, a Manor és a mára már csődbe ment Caterham viszont folyamatosan pénzszűkében van illetve volt. Az F1-ben jelenleg mindössze tíz csapat húsz versenyzője szerepel, de Szepangban csak tizenkilencen, Melbourne-ben pedig mindössze tizenöten álltak rajthoz.

Az F1 igazságtalan

Rengeteg kritika éri a világbajnokságot a V6-os turbómotorok és a hibrid hajtásláncok bevezetése óta, elsősorban a közönség részéről a teljesítmény csökkenése és a motorok hangerejének visszaesése miatt. Mosley ennek ellenére elismerően nyilatkozott az F1 technikai színvonaláról, bár nem feltétel nélkül.

„A technológia természetesen csodálatos, a nagy részét azonban a közönség nem látja. A 90-95%-a érzékelhetetlen a külvilág számára, még a csapatok körében is titkosan kezelik. Hatalmas változások történtek, de kérdés, hogy ez jót tett-e? Szerintem kicsit túllőttek a célon” – mondta a technikai szabályokról.

Mosley szerint az F1-et az összeomlás veszélye fenyegeti Forrás: AFP/Fred Dufour

„Úgy vélem, helyes irány, hogy (az F1) összetettebb és műszaki szempontból fejlettebb lett, de egy ponton korlátozni kell az elkölthető összegeket. Én erre kísérletet is tettem az FIA-nál végzett munkám végén, de nem jártam sikerrel.”

Mosley amellett érvelt, hogy a szélsőségesen eltérő büdzsék ugyanúgy sportszerűtlenül befolyásolják a sporteredményeket, mintha egyes csapatokra más technikai szabályok lennének érvényesek, ezért nincs kibékülve a jelenlegi helyzettel.

„A csapatok legalább fele nem versenyképes, mert egyszerűen nincs elég pénzük, és ez számomra nagyon rosszat jelent” – közölte. „Az ember természetesen nem engedné, hogy az egyik csapat nagyobb kapacitású motort használjon a másiknál, de mégis, ha valamelyik istállónak ötször annyi pénze van, az eredmény ugyanaz, mintha jobb motorja lenne. A sport szempontjából ez nem igazságos.”

Visszafogott kritika Ecclestone-nak

Az FIA korábbi elnöke régi szövetségese volt az F1 uraként számon tartott Bernie Ecclestone-nak, mielőtt kettejük viszonya megromlott Mosley hivatali idejének végéhez közeledve. Az FIA volt elnöke ezúttal is visszafogott kritikát fogalmazott meg Ecclestone üzleti modelljével kapcsolatban.

„Ha minden egy kézben összpontosul, az szerintem gondot okoz” – jelentette ki. „Nem tudom pontosan, hogy milyen megállapodások születtek, de úgy hallottam, Bernie a csapatokkal közösen leszavazhatja az FIA-t. Lehet, hogy tévedek, és nem kellene spekulálnom sem, mégis az a benyomásom, hogy az FIA nincs olyan erős helyzetben, mint annak idején volt.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!