Vágólapra másolva!
Helmut Marko szerint a Forma-1 válságát csak egy olyan határozott személyiség tudná kezelni, mint az FIA egykori elnöke. A Mercedes nem látja szükségét átfogó reformoknak.

Az FIA előző elnökét, Max Mosley-t autokratikus vezetési módszerei miatt sokan a Forma-1 mumusaként tartották számon, és őt hibáztatták a sport problémáiért. Utólag azonban számtalan aggodalma illetve víziója helyesnek bizonyult, és a Red Bullnál eljutottak odáig, hogy egyenesen úgy vélik: csak egy hozzá hasonlóan erőskezű vezér lenne képes kirángatni a sportot a gödörből. Mosley-val ellentétben ugyanis az utódja, Jean Todt diszkréten meghúzódik a háttérben, és nem szól bele a Forma-1 belügyeibe.

„A kutatásaink szerint 2014-ben 26 százalékkal csökkent a televíziós nézettség" – mondta a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko a Speed Weeknek. „Ha ez így folytatódik, és a szabályok nem változnak, fel kell tennünk a kérdést: mennyi üzleti és sportértéke van az F1-nek?"

Marko – aki a múlt héten már azzal fenyegetőzött, hogy a Red Bull hátat fordít az F1-nek – úgy véli, a sport vonzerejét csökkenti a jelenlegi szabályrendszer, amelyben túl könnyű vezetni az autókat. „Ezt nem csupán mi állítjuk" – jelentette ki. „Az összes újonc azonnal versenyképes, mert ezeket az autókat nem elég nehéz a határon uralni, és a teljesítményük is csaknem azonos a GP2-esekével."

A Red Bull az F1 tovább csökkenő nézettsége miatt aggódik Forrás: Getty Images/Red Bull Content Pool/Clive Mason

Habár az új V6-os hibrid turbók maximális teljesítménye már a korábbi V8-asok szintjén van, a nyomatékuk pedig jóval nagyobb, a Red Bull szeretne áttérni az egyszerűsített ERS-szel szerelt, de legalább 1000 lóerős turbómotorokra. Ez az elképzelés azonban az ellenfelek körében nem nyert komoly támogatottságot, mert a Williams technikai igazgatója, Pat Symonds szerint „mindenekelőtt olyan szabályokra van szükségünk, amelyek fenntarthatóak, és lehetővé teszik a csapatok túlélését. Nem vagyok meggyőződve arról, hogy az autók külsejének átszabása vagy az 1000 lóerős teljesítmény segítene az F1-nek."

A pályákat jelenleg uraló Mercedes igazgatója, Toto Wolff elismeri, hogy nyitottan kell állni a javaslatokhoz, de úgy véli, „nincs szükség drasztikus változtatásokra." Marko szerint az ő ellenállása a helyzetéből adódóan érthető, éppen ezért a sport felügyeleti szerveként az FIA-nak kellene közbelépnie.

A Red Bull tanácsadója azt mondta, a Mercedes „csak akkor fogja megkérdőjelezni a saját győzelmeinek az értékét, ha már senki nem nézi az F1-et. Olyan vezetőkre van szükségünk, akik keresztül tudják vinni a döntéseiket. Pont úgy, mint az FIA-elnök Max Mosley idején."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!