Vágólapra másolva!
Bár a címvédő a 2015-ös szezon favoritja, a tavalyi meggyőző teljesítményük ellenére is számos megoldásra váró feladattal szembesülhetnek. 

Minden idők egyik legsikeresebb F1-es autóját építette meg tavaly a Mercedes, meg is nyertek vele szinte mindent, amit lehetett, de negatív kritikákból sem volt hiány. Jelentős szabályváltozások híján az élmezőny erősorrendje, így várhatóan a Mercedes fölénye sem változik nagymértékben az idén.

Sportpolitikai szempontból mindenképpen nagyot változott a Mercedes megítélése 2014-ben, hiszen a csapat komoly támadások kereszttüzébe került a motorfejlesztések kérdése miatt. Eleinte támogatták, majd minden eszközzel gátolni próbálták a felszabadított fejlesztés visszaállítását, végül az FIA kénytelen volt engedélyezni a már tavaly is aktív gyártóknak, hogy javíthassanak erőforrásaikon. Sokan úgy érezték, a Mercedes csak az előnye védelmében blokkolta a módosítást.

„Szerintem normális, hogy amikor egy csapat lehengerlő formában van, az embereknek megváltozik a véleményük, és máshogy kezdenek nézni rá" – idézte Toto Wolffot, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatóját az Autosport.

A Mercedes nem veszi biztosra, hogy megmarad a fölénye Forrás: Daimler

„Emlékszem, ahogy a Red Bull átalakult a szuper laza, Monacóban Csillagok háborúja-jelmezekben mindannyiunk örömére dobogót szerző csapatból egy olyanná, amely ma már sokak szemében a Sötét Oldalhoz tartozik. Előfordul, hogy valaki Jedi lovagból Darth Vaderré változik. Akkoriban persze Christian (Horner) feladata az volt, hogy védje a Red Bull pozícióját. Manapság mi vagyunk hasonló helyzetben."

Gyors, de nem elég megbízható

Szintén sok kritika forrása volt a Mercedesek megbízhatatlansága. Noha a téli teszteket még hiba nélkül teljesítették, a szezon során alig volt versenyhétvége, amikor valamelyik autójuk ne romlott volna el, gyakran éppen a futamok során.

„Kanadában kaptunk egy kijózanító pofont, ahol kétszer is meghibásodott az energia-visszanyerő rendszerünk, de Nico szerencsés volt, és a második helyen célba tudott érni" – mondta Wolff.

„Ekkor ráébredtünk, hogy miken kell javítanunk, és a minőségi elvárásainknak példaszerűnek kell lenniük, hogy ne legyen semmi gondunk egy ilyen kiélezett bajnokságban. Ez 2015-ben még nehezebbé válik. Mivel csak négy erőforrás áll majd rendelkezésünkre, még tovább kell fejlődnünk."

A problémák eleinte Hamiltonnak okoztak jelentős pontveszteséget, de a szezon második felében többnyire már Rosberget sújtották, aki csapattársa korábbi kiesései miatt is vezetett jelentős pontelőnnyel. Wolff a Szingapúri Nagydíj után ismét felhívta csapata figyelmét a minőségbiztosítás jelentőségére, ennek ellenére Rosberg újabb ERS-hibával szembesült a szezonzárón.

Egyenlő elbánás

A megbízhatósági problémák mellett szurkolók ezrei – gyakran a versenyzők nemzetiségére alapozva – részrehajlást is feltételeztek a csapatnál, és sokan tudni vélték, hogy a Mercedes miért szeretné jobban, ha Hamilton vagy Rosberg lenne a világbajnok. Ráadásul a helyzetet a két pilóta egyre eldurvuló acsarkodása, végül ütközése is bonyolította. A csapat főtervezője, John Owen szerint ők végig az egyenlő elbánásra törekedtek.

„A külvilág számára nem nyilvánvaló, hogy a technikai egyenlőség biztosítása érdekében mekkora nyomás nehezedik ránk. Végig biztosítanunk kell, hogy a motorok, a karosszériák, a tömeg, az aerodinamikai lehetőségek azonosak legyenek mindkét versenyző esetében" – jelentette ki.

Nincs megállás

Kevesen számítanak arra, hogy a Ferrari és a Renault gyorsan le tudja dolgozni a hátrányát a hajtáslánc fejlesztése terén, a Honda formája pedig egyelőre ismeretlen. Ezért a 2015-ös szezon favoritja továbbra is a Mercedes, de bármennyire is jelentős volt a csapat fölénye 2014 végén, a sokat látott szakemberek nem bízzák el magukat.

„A 2014-es és 2015-ös szabályok között viszonylagos stabilitás van, aminek megvannak a maga kihívásai. Nehezebb fejlődni" – ismerte el Geoff Willis, a Mercedes technológiai vezetője. „Az F1-ben alázatra van szükség. Az egyik év sikere nem garantálja, a következőét."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!